Minden az Alfa, Z-, Y-, X generációkról, a boomerekről, s még a veteránokról is!

Pán Péter, STOP!

Pán Péter, STOP!

Milyen négy youtuber egy színdarabban?

2023. április 02. - panpeterstop

A címben feltett kérdésre a válasz röviden: zseniális! A Túlságosan vékony falak című darab bemutatóján jártunk.
image_50388737.JPG

Március 17.-én este egy kígyózó sorban álltam a Trafó előtt. Várakozás közben a többieket szemrevételezve zömében korai harmincsasokat láttam, néhány huszonévest, és negyven pluszosokat csak elvétve. Egy idősebb férfi megszólított a darab címe felől érdeklődve. "Túlságosan vékony falak" - ez volt annak az előadásnak a címe, ami annyira lázba hozta a budapesti huszonéveseket és harmincasokat. Nem véletlen, hiszen saját és kedvenc influencereinek boldog és hányatott mindennapjairól nézhettek meg egy nem mindennapi színházi produkciót.

image_50383617.JPGA nóvumot az adta, hogy négy népszerű influencer, neveztesen Kiss Imi, B. Nagy Réka, Szabó Hédi (Hédinke) és Horváth Balázs játszák a szerepeket (részben önmagukat), sőt a darab alkotási folyamatában is részt vettek. A különleges Y generációs előadásban asszociációs gyakorlatok és élőzenés betétek is helyet kaptak. Bár a beharangozóban szó volt arról, hogy Imi ígérete szerint a videojáték-rajongók is számíthatnak easter-eggekre - itt nem húsvéti tojásra, hanem a videójátékokban elrejtett izgalmas elemekre kell gondolni - mivel videójátékos ismereteim sok kívánni valót hagynak maguk után, nem tudtam ellenőrizni az adott szó beváltását...(hiszen nekem minden easter egg volt a videójátékos blokkban).

Aki az előadás első (vagy talán nulladik) jelenetére volt kíváncsi, annak még színházjegyet sem kellett vásárolnia, hiszen a produkció videós kampánya már a darab részének számított. A kampány ( amiről természetesen még senki sem tudhatta, hogy egy kampány) úgy indult, hogy  aggasztó videók kerültek fel egy álprofilra TikTokon (és 595 000 emberhez értek el 5 nap alatt!): a felvétel készítője észrevétlenül követte (sztolkingolta) a már említett négy  influencert. Mint ahogy az ilyenkor történni szokott az internet népének rögtön lett véleménye: néhányan aggodalmukat fejezték ki a tartalomgyártók biztonságával kapcsolatban, mások pedig a már jól ismert „minekmentoda” áldozathibáztató attitűddel viszonyultak a történethez. Az szemfülesek pedig kétségbe vonták a videók valódiságát. Több olyan reakcióvideó is készült, amely az érintett influencerek ellen irányult, személyeskedés és már-már karakterrombolás formájában. A rejtély megoldókulcsát a telex.hu kapta  egy nyílt levél formájában, amit változtatás nélkül közöltek is (részlet):

Kedves Olvasók!

Mindenekelőtt szeretnénk elnézést kérni mindenkitől, aki az elmúlt pár napban aggódott Hédi, Réka, Balázs és Imi biztonságáért.

A TikTokon terjedő videókkal a social media korának néhány meghatározó jelenségére és problémájára szeretnénk felhívni a figyelmet. Mi a különbség az online és az offline személyiség között? Mi a magánélet határa? Lehet-e idegenekről felvételt készíteni a tudtuk nélkül? Kit nevezhetünk közszereplőnek? A magyar jogszabály, mint oly sok más esetben, ebben a kérdésében is homályosan fogalmaz." Ha tovább olvasnád kattints ide. (Érdemes elolvasni az influenszerek saját történeteit is).

A párbeszédre és közösségi alkotásra épülő előadásra visszatérve láthatjuk benne amint a szereplők az online és az offline tér kereteit feszegetik. Az előadás így lett egyféle asszociáció egy témára – élő kísérlet szembenézésre saját magunkkal és online vetületeinkkel. Erre sokkal több alkalommal is szüksége lenne a 21. század emberének, mint általában lenni szokott, de valljuk be rendkívül kényelmetlen, sőt, fájdalmas is lehet.... A színházi darabban nem tudjuk megspórolni ezt a fajta (szándékos) kellemetlen szembenézést, a kognitív disszonancia redukciójaként is felfogható humoros jelenetek valakiben oldják, valakiben csak súlyosbítják a valósággal való konfrontáció elviselhetőség kihívását.

 Már a darab elején a színpadon  rögtön szembe tűnik egy kisbusz. A történet keretéhez szükséges a buszocska vizuális megjelenítése, merthogy a produkció elejében, végén és közepén Gabby Petito és vőlegénye, Brian Laundrie (ha jól tudom valós) történetét is megjelenítik, akik 2021. június 18-án útra keltek, hogy valóra váltsák sokak elérhetetlen álomutazásukat egy egyszerű lakóbusszal. Az út eredetileg októberig tartott volna, akkorra terveztek megérkezni a lány szüleihez. Szeptember elején azonban Brian egyedül, Gabby nélkül tért haza a saját szüleihez...

Az előadásban számomra ez a történet szinte marginálisnak tűnt a "Hogyan oldjunk meg egy rejtélyt" elem/keret, sokkal inkább a darab résztvevőinek személyes történetei, generációs dilemmái és küzdelmei ragadták meg és kötötték le a figyelmemet közel a hihetetlen gyorsan elillanó két órán keresztül. 

Miért érdemes megnézni?

image_50403073.JPGRendkívül részletes és kidolgozott képet kapunk a tartalomgyártók, az influencerek munkájáról, életéről. Nemcsak a produktumokról, az alkotói, megvalósítási folyamatokról, hanem azoknak minden izzadságszagú részletéről (generációs ellentétek, meg nem értettségek, lesajnálások, minősítgetések, megrendelői visszaélések mozzanatai) is, amelyek feltárul előttünk többek között Hédinke (fiatal videós szereplő) és Réka (idősebb megrendelő) által megjelenített dialógusból. Ez eszembe is juttatta az egyik nehezen felejthető emlékemet egy  ifjúsági témájú hivatalos rendezvényen, ahol hivatalos döntéshozók, szakemberek és (egy általam javasolt) influencer is részt vett. Óriási (generációs) kontraszt volt a hivatalos, állami szervek felé (sajtófigyelem, külön bekísérés, minden protokoll és udvariassági gesztus, ami kell) és az influencer felé (teljes negligálás, úgy kellett felhívni a engem, mert kontaktot, információt sem kapott, hogy hová ülhet, kinek adhatja oda a prezentációjának a pendrive-ját stb)  irányuló fogadtatás tekintetében. Majd a konferencia végeztével, amikor kisétáltak a szereplők a diákok részére berendezett aulába az infuencert megrohamozták a szelfit kérő fiatalok, a hivatalos szerveket képviselők szabadon és érdeklődő tekintetek híján távozhattak.

Ez a kettősség lelki terhe gyűri be, nyomasztja századunk Y-generációs tartalomgyártóit, akik úgy érzik már letettek valamit az évek során az asztalra ahhoz, hogy nagy cégektől rendes gázsiért is kapjanak megbízásokat, mégis ott a folyamatos szkepticizmus, lesajnálás a megbízói oldalról. Ehhez számítsuk be az elvárást a külvilág felé egyre erősebb kitárulkozásra, intimitásra, akik között mindig lesznek olyanok, akiktől megkapják azt, hogy éppen akkor miért rossz az, amit csinálnak, ahogy kinéznek, amit mondanak, vagy amit gondolnak...

A rejtélyes Z generáció című könyvemhez több influencerrel is készítettem interjút, többek között Viszkok Fruzsival, akinek videóit látva sokszor úgy érezhetjük, hogy ismerjük őt. Mint elmondta, mentek már oda hozzá az utcán a követői úgy, mint ha régi barátok lennének:

"Nagyon sok videóm szól arról, hogyan telnek a hétköznapjaim, tehát abszolút engedek betekintést az életembe,
viszont van egy olyan rész is, amit teljesen elhatárolok – család, párkapcsolat, ilyenekről egyáltalán nem készítek tartalmat. A nézők részéről folyamatos a nyomás, hogy miért nem – mert nekik ezt »tudniuk kell« –, és kapom a párkapcsolati tanácsokat, hogy miért nem randizok ezzel, miért nem randizok azzal, és találgatják, hogy vajon nekem ki a párom. Szeretnek tanácsot adni, ami hol finomabb, hol kicsit erőszakosabb, tehát sokszor nem
azt érzem, hogy kedves, jószándékú tanácsról van szó, hanem meg akarják mondani nekem, hogy mit és hogy
kell csinálni"

A darabban több generációs feszültségek is felvillannak, mint például láthatjuk egy jelenetben ahogy a harmincas Y generációs Imi értetlenkedik a Réka által alakított Z generációs lány visszafogottsága, megfontoltsága miatt. Mit értetlenkedik, úgy kiakad, hogy káromkodik, mint a kocsis! A hímsoviniszta karakter bőrébe bújt Kiss Imit káromkodni hallani legalább olyan sokkoló, mint  a szerelmes zsánerfigurákat játszó Hugh Grantet A tudhattad volna című sorozatban egyszeriben hidegvérű pszichopata gyilkosként elfogadni.

A felnőtté válás nehézségei, az online népszerűség mellett megtapasztalt offline társas magány, a COVID szülte kényszerű megoldások mind-mind erős jelenetei a darabnak. 

Az előadás részletei az alábbi linken találhatóak: https://trafo.hu/programok/szinhaz_tulsagosan_vekony_falak

FONTOS:

Ha anyukádat, apukádat is elhívod, készítsd fel rá! Ha idősebb generációsként önként vállalkozol arra, hogy megnézed a darabot (értékelendő vállalkozásod nyitott mindsetet feltételez), akkor érdemes előtte tájékozódni ifjabb ismerőseidtől.

Magam is rácsodálkoztam egy-két idősebb arcra miközben arasztoltunk a kijárat felé: Vajon ugyanannyit nem értettek meg a darabból, mint amikor én tizenévesen az Operamesék elolvasása nélkül mentem el Nabucco-jára...

Nézzétek, hallgassátok meg B. Nagy Réka Mindenkié című dalát, ami a darab premierjére készült (beszélgethettek is róla):

 Még egy kis videó:

A bejegyzés trackback címe:

https://panpeterstop.blog.hu/api/trackback/id/tr2218078906

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása