Miért vannak példátlan helyzetben a Z-, alfa-generációsok szülei? Mikor, mennyi ideig engedhetjük a gyereket az online világba? Kellenek-e a korlátozások?
Múlt héten a egy TV-műsorban szakértettem. Elsőként arról kérdeztek, hogy érdemes-e alsós gyereknek a kezébe adni okoseszközt. A mai Z-, és alfa-generációsok szülei rengeteg kihívással kénytelenek szembesülni, ráadásul sok olyannal, amelyekre eddig nem volt példa soha. Nincsenek kitaposott utak, így nekik kell erőfeszítést és fáradságot nem kímélve megtalálni azt, ami a legideálisabb a gyermeküknek az okoseszköz-használat tekintetében is. Tételezzük fel, hogy a legtöbb szülő a legjobbat akarja a gyermekének, megóvni őt, s egyúttal jófej is maradni, s ezt az egyensúlyt nem egyszerű fenntartani. Az okostelefon használata könnyen okoz a gyerekeknél függőséget , éppen emiatt, ha beavatkozna a szülő, az akár nagy fokú agressziót is kiválhat a gyerekekből. A leterhelt szülő gyakran amikor konfliktushelyzetekbe kerülnek inkább az egyszerű, de kevésbé hatékony utat választják, vagyis engednek a gyerek kérésének és rábízzák hogyan, mikor használja a telefont. Azonban lehet, hogy érdemes lenne megfontolni, hogy jobban megéri pár napig vagy hétig elviselni azt, hogy a gyerek rosszfejnek tart, minthogy kitenni őt a függőség vagy netán még más, túlzott vagy helytelen internethasználattal járó kockázatoknak is.
Elmondtam, hogy nem mindegy, hogy mire használják az okostelefont és az sem mennyi ideig. Például a videójátékok kapcsán is több kutatást folytattak, amelyek hatására a gyerekek viselkedésében volt megfigyelhető némi negatív változás: az erőszakos játékok növelték az agresszív megnyilvánulásokat, de pozitív hozadékként megjegyzendő, hogy a gyerekek térbeli tájékozódása sokat javult ezeknek a játékoknak a hatására.
De vajon mit tehet a szülő?
Mindenképp érdemes a gyerek életkori és személyiségbeli sajátosságait figyelembe véve korlátokat felállítani az eszközhasználathoz. A függőség elkerülése érdekében egészen kiskorban (0–2 év között) egyáltalán ne adjunk a kezükbe digitális eszközöket, majd 3–5 éves kor között is inkább időintervallumokban gondolkozzunk. Az okostelefont pedig csak később érdemes kezükbe adni, ugyanis legtöbb gyerek nem is a telefon funkciót használja az okostelefonon, hanem egészen másokat, így ha a telefonálás a cél, arra a "buta" telefon is tökéletesen megfelel.
- Számtalan hasznos oldala is van a digitális világnak, hiszen fejlesztő játékokés tanulást segítő programok (például ovisoknak, kisiskolásoknak itt , nagyobbaknak itt) is telepíthetők, letülthetők a készülékekre, viszont értéktelen, haszontalan tartalmak is könnyen hosszú órákra beszippanthatják a gyerekeket, ha nem figyelünk rájuk és nem beszéljük meg közösen mire érdemes időt szánni az online térben.
- Kutatások is alátámasztják, hogy azok a gyerekeknél, akiknek vannak hasznos szabadidős oflline tevékenységeik - például sportolnak, vagy valamilyen művészeti tevékenységet folytatnak -kevésbé gyakori a digitális függőség.
- Fontos, hogy ne hagyjuk őket magukra akkor sem ha úgy érezzük ők ügyesebben bánnak az alkalmazásokkal!
- Tiltás helyett inkább mentoráljuk a gyerekeket az online világban.
- Kommunikáljunk a gyerekekkel, hiszen ők szeretnek erről beszélni, mert érdekesnek találják a digitális világot. A szociális készségek fejlesztésében fontos, hogy ne a kütyükön keresztül fejlődjön a gyerkőc, hanem valós emberi kapcsolatok által, s ebben a nagyobb élettapasztalattal rendelkező idősebb generációk tudják őket segíteni.
A beszélgetés megtekintéséhez kattints a képre:
https://tv2.hu/fem3/musoraink/fem3cafe/40936_hogyan-segitsunk-eligazodni-a-gyerekeknek-az-online-vilagban.html
A műsor alatt nézői telefonhívásokra is válaszoltam, a beszélgetés megtekintéséhez kattints a képre:
Hasznos a témában:
Szükség van-e a szülői felügyeletre a számítógépen?
https://panpeterstop.blog.hu/2017/07/14/nyaron_ne_az_internet_bugyraiba_meruljon_le_a_gyerek