Amikor „kütyümegvonásról” beszélünk, reálisan kell látnunk, hogy mik a lehetőségek – és bár az eszközöket teljesen nem iktathatjuk ki sem a magunk, sem a gyerekeink életéből, időszakos megvonásokat tarthatunk. A kérdés csak az, vajon mennyire lehet, illetve érdemes tiltani a fiatalokat.
Bár azt hihetnénk, hogy a gyerekeink a digitális detoxot büntetésként élik meg, valójában a fiatalabb generációk sokkal tudatosabbak, mint gondoljuk: egy friss kutatás szerint például a Z generáció 75%-a már tudatosan figyeli saját képernyőhasználatát, és aktívan keresi a digitális detox lehetőségét a mentális egészsége védelmében.[1] Ezt a hozzáállást pedig érdemes az őket követő generációk felé is továbbvinni.
Az Alfa-generáció – azaz a 2010 után született gyerekek – már a digitális térbe érkeztek. Egy 2020-as magyar kutatás szerint az óvodás korú gyermekek 44%-a rendszeresen használ napi fél órában mobilt vagy tabletet[2]. Ez a folyamatos online jelenlét nemcsak a szociális képességeket, de az érzelmi fejlődést és a tanulmányi teljesítményt is hátráltathatja, ezért nagyon fontos, hogy szülőként odafigyeljünk arra, hogy a gyermekeink valós élményeket és szociális tapasztalatokat is gyűjtsenek. Sokkoló adat, hogy a 3–11 évesek több mint 30%-a mutat problémás internethasználati mintákat[3]. Nem véletlen, hogy világszerte egyre több szakember sürgeti: a gyerekeknek szükségük van technológiamentes övezetekre, ahol újra önmaguk lehetnek. A nagy kérdés azonban az: korlátozzuk őket vagy ne?
„Az okostelefonokról és a digitális világról nem érdemes feketén-fehéren gondolkodni – a gyerekekre gyakorolt hatásuk sem egyértelműen pozitív vagy negatív, ezért nem is kell állást foglalni egyik oldalon sem” – mondja Rozsos Réka pszichológus, a Funside gyerektábor szakértő partnere. „Ezek az eszközök kétségtelenül segíthetik a tanulást, az információszerzést és a kapcsolattartást, ugyanakkor a kutatások szerint a nem megfelelő használat fokozhatja a szorongást, ronthatja az önértékelést, hátráltathatja az érzelmi fejlődést, és függőségi minták kialakulásához vezethet. Mivel a digitális világ kizárása nem reális, kulcsszerepe van a szülőknek, pedagógusoknak és a környezetnek abban, hogy támogassák a biztonságos használatot, egészséges mintákat közvetítsenek, és biztosítsák a tartalmas offline élményeket is” – teszi hozzá a szakértő.
A nyári szünet közeledtével ez a felvetés még égetőbbé válik: a szülők keresik a lehetőségeket, hogy tartalmas és élményekkel teli iskolai szünetet biztosítsanak a csemetéiknek. Ma már nem olyan magától értetődő, hogy a nyár nem a folyamatos képernyő előtt töltött időről szól, ezért fontos, hogy a gyerekeknek valódi motivációt kell kínálni arra, hogy aktívan, közösségben, a szabadban, értelmes és fejlesztő programokon vegyenek részt. Erre nagyon jók azok a nyári táborok, amelyek élmény- és oktatásalapú megközelítést alkalmaznak.
„Nem az a cél, hogy egy nyári tábor teljes eszközmentességet kínáljon, hanem az, hogy ezek használata mindig edukatív és alkotó jellegű legyen, a többi időben pedig valódi élményeket nyújtson”
– mondja Kittka András, a nyaranta több mint 2000 gyereket táboroztató Funside ügyvezetője. A táborvezető szerint egy igazán jó nyári gyerekprogram nem tilt, hanem a belső motiváció kialakítására és a pozitív megerősítésre törekszik. „Hozzánk a gyerekek hozhatnak magukkal saját eszközöket – hiszen ez a szülőkkel való kapcsolattartás fontos eszköze is –, de a tábori programok annyira szórakoztatóak, közösségiek és változatosak, hogy a gyerekeknek eszükbe sem jut a telefonjukat nyomkodni. Felügyelt formában adunk nekik lehetőséget az eszközhasználatra: a Dizájn & grafika órákon például a gyerekek iPadeken, professzionális alkalmazások segítségével sajátíthatják el a digitális tervezés alapjait, míg a VR-programozás órákon a programozás világát ismerik meg szórakoztató, játékos formában” – teszi hozzá András. A szakértő szerint a lényeg az, hogy a digitális eszközök használata a kreativitás kibontakoztatását, a problémamegoldó gondolkodás fejlesztését és a jövőben hasznosítható készségek elsajátítását szolgálja – szemben a passzív, szórakozásból vagy unalomból történő képernyőhasználattal.
A digitális detox tehát nem egyszerű tiltás vagy lemondás – sokkal inkább egy kaland, ahol a gyerekek újra megtapasztalhatják az offline világ szépségeit. Egy-egy ilyen élmény nemcsak rövid távú örömet ad, hanem hosszú távon is segíti őket abban, hogy tudatosabban, kiegyensúlyozottabban használják a technológiát. A jövő generációinak nem az eszközök elutasítására, hanem az eszközökkel való bölcs bánásmódra van szüksége – ehhez pedig az első lépés egy élménydús, technológiamentes nyár lehet.
Képek forrása: Funside
[1] Sago. (2023). Digital Detox: How Different Generations Navigate Social Media Breaks.
[2] Konok, V., Peres, K., Ferdinandy, B., Jurányi, Z., Bunford, N., Ujfalussy, D. J., Réti, Zs., Kampis, Gy., & Miklósi, Á. (2020). Hogyan hat a mobileszköz-használat az óvodások figyelmére és társas-kognitív készségeire? Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 8(2), 89–105.
[3] Király, O., Potenza, M. N., Stein, D. J., King, D. L., Hodgins, D. C., Saunders, J. B., ... & Demetrovics, Z. (2023). A problémás mértékű internethasználat gyermekek körében – az Internet Addiction Test for Families (IAT-F) magyar nyelvű alkalmazása.