Minden az Alfa, Z-, Y-, X generációkról, a boomerekről, s még a veteránokról is!

Pán Péter, STOP!

Pán Péter, STOP!

Kijutnak-e a hívő fiatalok a digitális Babilonból?

Fiatalok és a kereszténység

2016. március 25. - panpeterstop

A mai fiatalokról az a hír járja, - a kutatásokkal egybehangzóan - hogy kevésbé vallásosak, nem annyira kötődnek az egyházakhoz, mint szüleik generációja. Utánajártunk, hogy milyen a mostani generáció kereszténységhez fűződő viszonya, mi lehet az oka annak, hogy kevésbé és máshogy keresik Istent. Megkérdeztük erről Pajor Tamást Artisjus-díjas szövegírót is. Szót ejtünk a digitális Babilonról, modern Dánielekről és a végén még szavazás is vár.

bible-1136785_1920.jpg 

Nomádok, tékozlók és száműzöttek

David Kinnaman a bestsellernek számító  unChristian és You Lost Me  (lásd a lenti angol nyelvű videót) könyvek szerzőjeként és elismert kutatóként évtizedek óta vizsgálja a 16-29 évesek kereszténységhez fűződő viszonyát és a spirituális-kulturális trendek változásait. Kinnaman egyébként a 30 éve fennálló Barna Group kutatóintézet igazgatója, amely több mint egy millió interjúval, több száz tanulmánnyal Amerika hitéleti indikátorainak legnaprakészebb adatbázisaival rendelkezik. A kutatási eredményeket Dr. Lukács András összegezte egy kiváló  tanulmányban, amely e jelenlegi poszt egyik alapjául is szolgál. Ebből idézzük most azt a 3 kategóriát, melybe  az egyházukat, hitüket elhagyó huszonéves fiatalokat sorolják: 

  • A nomádok vagy vándorlók körébe tartoznak azok a  fiatalok, akik otthagyták ugyan a nyájat, és a valóságban nem gyakorolják a hitüket az egyházuk elvárása szerint, de magukat továbbra is kereszténynek tartják.
  • A tékozlók körébe sorolták azokat, akik nemcsak „elkóboroltak”, hanem a hitet meg is tagadták, és saját magukat a nem-keresztények közé sorolják. A
  • száműzöttek  a korábbi 2 típus egyikébe sem tartoznak, nekik a saját egyházukkal támadtak problémáik – sokszor azok lazasága vagy éppen szigorú törvénykezése miatt.

A kutató úgy véli, hogy rengeteg tényezőt lehet még találni a jelenség mögött, amelyek hatással vannak a fiatalok életére, hitére is. Ezek közé sorolja a következőket:

  • a felnőtté válás egyre gyakoribb kitolódása
  • a helikopter szülők túlzott gondoskodása
  • a bibliai műveltség hiánya
  • a fiatalok nem megfelelő vagy torz énképe
  • sok esetben túlzott önbizalom és naiv arrogancia (még az előbbihez kapcsolódva), amelyért a fiatalságot kultusz szintre emelő tömegkultúra is nagy mértékben felelős

A fiatalságkultusz negatív következményei

A felmérés kimutatta, hogy a fiatalok önbizalma jóval meghaladja a korábbi generációét. A marketing és a reklámok közvetítik azt a felületes világképet, amely szerint a legfontosabb korosztály a huszonéveseké. Ennek két nagyon fontos negatív következménye lehet:

  •  A fiatalokban azt a tudatot erősíti, hogy ők mindennek a mértékei, ők mondhatják meg, „mi a menő”,
  • Nem értékelik az idősebb generációt, ami a generációk töredezettségéhez vezet.

 

„Isten egy égi komornyik és egy kozmikus terapeuta keveréke"?

A szerző szerint a megfelelő Biblia-ismeret elengedhetetlen lenne ahhoz, hogy a hitet az emberek, így a fiatalok is megtudják őrizni. A megkérdezett fiatalok bár úgy gondolták, hogy mindezzel rendelkeznek, néhány alapvető kérdésre sem tudtak válaszolni. Egy másik tanulmányból pedig az rajzolódott ki, hogy a fiatalok  istenképe szerint Isten egy égi komornyik és egy kozmikus terapeuta keveréke, aki minden felmerülő problémával foglalkozik, professzionális módon segíti a népét, hogy jobban érezzék magukat, de nem bonyolódik bele nagyon személyesen az egész folyamatba. Ez nem egyezik meg a bibliai istenképpel, hanem inkább egy saját maguk által megválasztott vagy kialakított verzió.

 Digitális Babilon

Az említett szerző az Ószövetség egyik hősének, Dánielnek és társainak a történetét állítja párhuzamba a mai Y-, és Z-generációsokkal. Gyorsan nézzük meg, hogy kik is volt ez a Dániel: a Bibliában a róla elnevezett könyv legizgalmasabb sztorijaiból csemegézve. A történetek a zsidók 70 éves babiloni fogságára, ha úgy tetszik deportálásának idejére esnek. Dánielt -  Grüll Tibor történész szavaival élve - akár egy deportált arisztokrata a zsidó fiatalembernek is nevezhetnénk, ugyanis a történeti források szerint Nabukodonozor király Jeruzsálem ostroma után nemcsak a jeruzsálemi Templom kincseinek java részét szállította el hadizsákmányként, hanem Júdea legelőkelőbb családjaiból is túszokat szedtek, akik között ott voltak Dánielék is. Származásukból kifolyólag nagy kihívást jelentett a babiloni közeg: a mózesi törvények szerint ők ugyanis nem ehették meg az ott felszolgált összes ételt és nem imádhattak más isteneket. A leírás szerint nem is tették meg ezeket, amiért is istenük megáldotta őket: sokkal kiválóbbak lettek fizikai, lelki és szellemi területen is kortársaiknál. Kinnaman szerint ugyan nem mondható el minden generációról az, hogy száműzetésben lenne, de mégis ha úgy vesszük az Y-generáció és a fiatalabbak még inkább egy idegen földön próbálkoznak hűségesek maradni Istenhez pontosan ahogy ez Dánielékkel is történt. Ezt az idegen földet digitális Babilonnak nevezi.  Az ilyen száműzetéseket nem tartja véletlennek, hanem nagy társadalmi változások idején Isten tervének szerves részét képezik, ezért hangsúlyozza, hogy mindannyiunknak szüksége lehet száműzetésre.

 

Egy nagyon sok ismeretlenes egyenlet

Pajor Tamást az X-generációnak és a boomereknek biztos nem kell bemutatni, de a fiatalság kedvéért álljon itt róla előzetesen néhány szó. Az Artisjus-díjas szövegíró egykor polgárpukkasztó punkzenész volt. Drámai megtérése után lejött a drogról és ma prédikátorként és zenészként is a kereszténységet, Jézust hirdeti fiataloknak és időseknek egyaránt immáron évtizedek óta. Megkérdeztük hogyan látja, könnyebb vagy nehezebb a mai fiataloknak az istenkeresés:

"Nagyon nehéz kérdés ez, mert nehéz már önmagában az is, hogy egy ember realisztikusan lásson egy másik nemzedéket. Ezt annak ellenére mondom, hogy én majdnem napi szinten igyekszem ennek a dolognak az ütőerén rajtatartani a kezemet. Ennek ellenére napi szinten szembesülök azzal, hogy azért gyermekeim generációja, és az azután jövő Z, alfa nemzedékek mennyire mások. Nem tudom, hogy könnyebb vagy nehezebb, de ez nagyon sok ismeretlenes egyenlet. Sok szempontból sokkal nehezebb, talán abból a szempontból pedig lehet, hogy könnyebb, hogy a történelem maga leszámol sok eddigi mítosszal, sok igaznak hitt idol ledőlt már és le fog még dőlni. Most hunynak el sorban a nagy pop-ikonok -persze azt kívánom azoknak, akik még élnek, hogy Isten éltesse őket és adjon nekik kegyelmet - de azért az idő ahogy halad előre, a világ egyre jobban megváltozik, megváltozott főleg az elmúlt néhány évben a globális terror, a migráció, olyan filozófiai és össztársadalmi kérdések, mint a gender-ideológiának a megjelenése , a homoszexualitás és a transzneműség jogi megítélése és még sorolhatnánk  alapvetően megváltoztatta a világot. Ebből fakadóan szerintem a világ egyre inkább polarizálódni fog erkölcsi és szellemi, spirituális értelemben is. Ennek van egy olyan oldala is, hogy sajnos sokan vagy átmenetileg vagy akár végleg rossz táborba kerülnek.  Viszont sokakban még jobban felébred az igazság keresése iránti szomjúság, hiszen Ámos próféta is azt mondja, hogy éhséget bocsátok e földre; nem kenyér után való éhséget, sem víz után való szomjúságot, hanem az Úr beszédének hallgatása után."

A katolikus Új Ember folyóiratban arról számolnak be, hogy az egyházi kötődés egyre inkább a társadalom jobb helyzetű rétegei felé tolódik el: míg a viszonylagos anyagi biztonságban, netán jómódban élők között nagyobb arányban találunk vallásos fiatalokat, az egyház üzenete iránti nyitottság egyre csökken azon nehéz helyzetben élő fiatalok között, akikhez az egyházak küldetése különösen szólna. A cikk író szociológusok mindezek ellenére összességében  bizakodóak a fiatalok felől: 

Mindamellett a maguk módján vallásosak, a valamiféle transzcendensben hívők még mindig számottevő aránya azt mutatja, hogy a vallás iránti fogékonyság a fiatalok körében továbbra is jelen van, ami egyszerre ad okot a bizakodásra és feladatot az ifjúsági munkához.

 

 Ha tetszett ez a bejegyzés, kérünk, csatlakozz a facebook-oldalhoz is, ott is szeretettel várunk, megoszthatod és hírét is viheted!

Ha még olvasnál a témáról, ezt ajánljuk: Hippik és Jézus: http://panpeterstop.blog.hu/2015/09/14/hippik_es_jezus

Közízlést diktáló tinédzserek: http://panpeterstop.blog.hu/2015/09/08/hippik_keresok_es_kozizlest_diktalo_tinedzserek_voltak_a_mai_baby-bommerek

 

A bejegyzés trackback címe:

https://panpeterstop.blog.hu/api/trackback/id/tr138299490

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása