Szörnyű dolog tízévesen meghalni egy ostoba TikTok-kihívás miatt. Ez történt nemrég egy tízéves olasz kislánnyal, aki a blackout challenge miatt egy övvel megfojtotta magát. A kihívás lényege az volt, hogy addig fojtogassa magát, amíg eszméletét nem veszíti, így következett be a végzetes baleset. Mégis mit lehet tenni, hogy ilyen és az ehhez hasonló tragédiákat megelőzzük?
Az olasz hatóságok felszólították a Tiktok kínai tulajdonosát, a ByteDance-et, hogy a 13 év alatti olasz felhasználók számára tegye elérhetetlenné a felületet. Mi lehet az oka, hogy a netes challenge-ekkel kapcsolatban sokan elvesztik ítélőképességüket?
Mi viszi rá a fiatalokat, gyerekeket ezekre az őrült kihívásokra?
Sokszor a megfelelési kényszer viszi rá a fiatalokat, hogy bevállaljanak egészségre káros, esetenként halálos kihívást. A koronavírus ideje alatt ráadásul iskolai szakkörök, edzések sincsenek, így az online tér veszi át a közösségi tevékenységek helyét. Sokszor egy osztálybeli klikkbe próbálnak bekerülni, van, hogy lájkvadászat, a kortársaknak való megfelelés a cél, rosszabb esetben idegenekkel próbálnak barátkozni, aminek a feltételeként teljesítik az adott kihívást. Gyakran megeshet, ha otthon valamilyen nehéz helyzeten mennek át - például nehéz egzisztenciális helyzet, szülők válása, haláleset - akkor az online tér adhat egyfajta vigaszt, megkönnyebbülés, "menekülési útvonalat".
Néhány tipp
Nem lehet még 9-10 éves gyerekeket szabadjára engedni az online térben. Szükségük van a korlátokra, a védelemre, hiszen itt bármi szembe jöhet velük. Ahogy a való világban, úgy az interneten is vigyáznunk kell rájuk, tudnunk kell mi történik velük, amikor engedjük nekik használni.
Fontos, hogy legyenek offline órák is a családban, például az étkezések ideje, a vacsora utáni közös idő, hétvégi programok.
Az sem mindegy milyen tartalmat fogyaszt a szülő akár a TV-ben, akár a közösségi médiában, mert így példát mutat a gyerekeknek.
A TikTokon is sok olyan videó van, ahol szülők és gyerekek együtt mókáznak, vannak oktató jellegű hasznos tartalmak is. Ilyeneket keressünk, ha mindenképp akarjuk használni.
Elhagyhatatlan a kommunikáció, azonban az ítélkező "Na már megint mit csinálsz?" hozzáállás nem célravezető.
Ha nem szívesen beszél magáról a gyermek, tini, akkor a szülő kérdezheti az osztálytársak szokásairól is, ebből sokat megtudhat arról, hogy mivel foglalja el magát a böngészőn.
Szükségük van a korlátokra, a szabályokra az online eszközök használatában is. A kamaszok és főként a 13 év alattiak sokszor nem képesek még megkülönböztetni a valóságot a fantáziavilágtól, felmérni a veszélyt, nem tudják még megfelelően felmérni tetteik lehetséges következményeit.
A fiatalok javára válik, ha sokat beszélgetünk velük, és megismerik a következményeket akkor is, ha negatív vagy pozitív akkor is, érdemes rávilágítani ezekre kérdésekkel, például mi lehet a legrosszabb következménye, ha bevállalok ilyet", "mit nyerhetek vele?".
Ne zárkózzunk el ezektől a kérdésektől, legyünk nyitottak, még ha nem is értünk mindent. Tegyünk fel nyitott kérdéseket és rendszeresen beszélgessünk mi történik velük és társaikkal az online térben.
Mit tehet még a szülő?
Ne sajnáljuk az időt a szülői ellenőrzésre időnként, egy ideig a a szűrők is segíthetnek a gyerekek eszközein. A szülők számára léteznek technológiák, amelyek segítségükre lehetnek a korlátok felállításában. Ilyenek például a különféle gyerekzárak, mint a TikTok családi biztonsági módja vagy a szolgáltatók által nyújtott szülői felügyelet, ahol a szülő letilthatja a nemkívánatos oldalakat a gyerek számára.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által kiadott Gyerek a neten weboldal pedig többek között abban mutat utat a felnőttnek, hogy hogyan hat a gyerekre a média, hogyan néznek ki a fiatalok által használt alkalmazások, mi az a cyberbullying, és mit tegyünk online zaklatás esetén. Ezen az oldalon hamarosan az én írásomat is el lehet olvasni.
Az ATV-ben kérdeztek minderről:
A hirado.hu-nak nyilatkoztam, olvasd el a cikket:
A Spirit FM-en hosszabban is beszéltünk erről: https://soundcloud.com/.../bereczki-eniko.../s-KPzAFt4jPG1