Amikor a kódolás, programozás olyan elengedhetetlen alapismeretté vált, mint az idegennyelvtudás, nem maradhatunk le! De mennyire megy ez lányoknak, kicsiknek, kicsit nagyobbaknak és antigeekeknek? Megmutatjuk!
Manapság sok szülő azért ad okoseszközt gyermeke kezébe, mert tisztában van azzal, hogy a digitális írástudás elsajátítása már létfontosságú, jövőt álló készség, nem akarja, hogy ebben gyermeke alulmaradjon. Ugyanakkor az online lét dzsungelében magára hagyott gyerekek, a készségek elsajátítása helyett belevesznek a színvonaltalan vagy akár egyenesen káros tartalmak fogyasztásába. Emiatt is találkozhatunk olyan szélsőséges nevelési stratégiákkal, melyek a kütyümentességet és a digitalizáció hiányát hirdetik. Joggal merül fel a kérdés: létezik-e középút? A jó hír az, hogy igen! Ez azonban igényel némi tájékozódást a szülők részéről, hogy tisztában legyenek azzal, melyek azok a hasznos programok, lehetőségek, melyek nem a céltalan kütyüzést erősítik fel a gyerekekben, hanem valóban a digitális írástudás megszerzését szolgálják. Mi most egy ilyen lehetőséget próbáltunk ki és azért osztjuk meg ebben a rövid írásunkban, mert számunkra bevált. „Az offline világ megállíthatatlan áttérése az online világra az élet új minőségét eredményezi, melyet csak a megfelelően nevelt, oktatott emberek lesznek képesek a virtuális valóságot alkotó módon frusztrációktól mentesen átélni és alakítani" – írja Dr. Csepeli György Ember 2. 0 címmel épp a napokban megjelent legújabb könyvében. A szociológus szerint az új technológiai ökokörnyezethez való alkalmazkodás által megkívánt képességek kialakításában kulcsszerepet játszik az iskola, de csak akkor, ha gyökeresen átalakul. Nem csoda, hogy sok szülő keresi a lehetőséget, képzést arra, ami olyan tudást, készségfejlesztést biztosít gyermekének, melyre a 20. században ragadt iskolarendszer nem képes.
Felejthetetlen pillanat a Számolás joga című nagy sikerű hollywoodi filmben, amikor Dorothy, a főszereplő, rádöbben arra, hogy az új IBM-számítógépek kezeléséhez szükséges Fortran-nyelvet (a mai napig a legelterjedtebb programozási nyelvet) meg kell tanulnia, ahhoz, hogy sikeres legyen. Nem is habozott sokáig, fogta és programozóvá képezte magát, hogy olyan a felbecsülhetetlen értékű berendezéseket használjon, amelyek egy új korszakot nyitottak az emberiség történetében. A filmből inspirálódva mi is szerettük volna, gyermekünkkel Dorothy nyomába szegődni, ha csak néhány alkalom erejéig is, így felmerült bennünk a kérdés, hogy vajon létezik-e nálunk olyan programozó foglalkozás, melyet kisebb gyerekek is megértenek és élveznek? Ugyanez a kérdés fogalmazódott meg jó néhány éve Dr. Breuer Anita és Csitári Gyula fejében, amikor is saját lányuk számára kerestek programozás oktatási lehetőséget. Ekkor szembesültek azzal, hogy nincs olyan kurzus a látóterükben, amely kifejezetten a gyerekek gondolkodásmódját, érdeklődését és egyre magasabb ingerküszöbét követve vezet be a digitális világba. Mindez a tapasztalat is ösztönözte őket arra, hogy szakemberekkel létrehozzák a kifejezetten gyerekekre és tinikre (6-18 éves korig) szabott tananyagukat és saját oktatási platformjukat 2014-ben. Azóta a Logiscool országszerte számos iskolát nyitott. Sőt, online formában is lehet náluk tanulni, ami most a világjárvány második hullámában különösen jó hír!
Már csak azért is szerettük volna megragadni ezt a lehetőséget, mert sem én, sem férjem nem számítunk azoknak az IT-guruknak a kategóriájába, akik mellett a gyermekek szinte az anyatejjel szívják magukba vagy játszva sajátítják el az informatika és társtudományaiba tartozó készségeket... Főleg mellettem nem, akinek egyik meghatározó egyetemi emléke, a bölcsészek és az informatikusok közötti kibékíthetetlen ellentét. De hol van már ez a korszak? Egy letűnt kor generációját jellemezte ez a széttagoltság, hiszen már a Szilícium-völgy is kapkod a bölcsész-diplomásokért és olyan sikeres üzletasszonyokról, mint Susan Wojcicki a YouTube vezérigazgatójáról is kiderült, hogy kezdetben történelmet és irodalmat hallgatott a Harvardon, mielőtt átnyergelt az informatikai szakra. De ne is szaporítsuk a szót, nagyon örültünk, hogy gyermekünket érdekli ez a világ, és digitális bennszülöttként nyitott újdonságokat alkotni az egér kattintgatásával.
Szeretném megjegyezni, hogy a Logiscoollal nem most találkoztunk először. Tavaly nyáron és ősszel is Hévízen egy nagyon kedves, hozzáértő és fiatal oktatótól tanultunk Minecraft-programozást, úgy, hogy előtte az akkor 7 éves gyerek még sohasem minecraftozott videó játék formájában sem. A nyári és az őszi programok fénypontja volt ez a tanfolyam, szinte könyörgött az újabb alkalmakért, ahol egy kis társasággal játszva tanultak. Az tetszett neki a legjobban, hogy nemcsak egy egyedi, saját kihívásokkal teli világot alkothatott meg, hanem dönthetett arról is hogyan nézzenek ki a dolgok.
Hévízi Logiscool foglalkozás
A pozitív tapasztalatok után most egy LIVE bemutató órán vetünk részt, amit nemcsak a gyermekünk, hanem mi szülők is kíváncsian vártunk. A részvételhez csupán egy laptopra volt szükség, amin elérhető a Google Chrome böngésző, s egy előzetesen megkapott link segítségével csatlakoztunk a Logiscool LIVE! bemutató órához. A rendhagyó óra ideje alatt a My Logiscool közösségi portálon keresztül kódoltunk, miközben több család is részt vett az online foglalkozáson, fokozva az interaktivitás élményét. A program egy rövid szülői tájékoztatóval indult, melyben az Logiscool egyik munkatársától sok hasznos dolgot megtudtunk nemcsak az tanfolyamok működéséről, élményalapú módszereiről, hanem a programozás jelénéről és jövőjéről is. Ez utóbbi családunk alfa-generációsának figyelmét is megragadta és lekötötte, holott nem kifejezetten neki szólt a tájékoztatás. Ezt onnan tudtuk meg, hogy másnap megjegyezte, hogy amikor a négyes metró megy a föld alatt egy szoftver irányítja, nem is ül benne senki... A bevezetőt követően egy fiatal és végtelenül türelmes oktató segítségével kóstoltunk bele az élményszerű programozásba. Itt szándékosan használtam többes számot, mert nemcsak a gyereknek, hanem nekünk szülőknek is ekkor történt meg a tűzkeresztségünk a programozás világában.
Az órán a fiatal oktató nyugodt instrukcióinak hála sikerült megtenni az első lépéseket apránként haladva az űrhajós játék egy-egy újabb mozgó, vibráló elemét programozhattuk. Rájöttünk, hogy mennyire élvezetes és meglepően egyszerű kreatív tevékenység saját programot készíteni. Mindemellett rendkívül hasznos, ugyanis programozás közben fejlődik a művészeti érzék, a történetmesélési készség, és a logikus gondolkodás is. A foglalkozás fontos élményforrása saját alkotás öröme volt, vagyis, megdolgoztunk valamiért, aminek meglett a gyümölcse, teljesítettünk valamit, és mint tudjuk a teljesítménynek jutalmazó értéke van. Így ezek a foglalkozások a felnőtté válásban is segíthetik a gyerekeket, hiszen a munka világában fontos lesz, hogy jó munkát szeretnék kiadni a kezemből, hogy örülök az elvégzett munka eredményének, hogy örülök annak, hogy megoldottam egy problémát. Ha pedig ezt figyelembe vesszük, akkor egyértelmű, hogy ezeknek a tevékenységeknek pozitív hatása hosszú távú is.
Mondanom sem kell, hogy ez a szint már korántsem a céltalan kütyüzés vagy a trashvideókkal haszontalanul eltöltött alkalommal egyenlő. Ez bizony nem más, mint a szórakozva elsajátított digitális írástudásra szentelt idő, mely során a résztvevők logikai, problémamegoldó és algoritmikus gondolkodása is fejlődik.
Nézzétek meg a foglalkozásról készült rövid videónkat:
Ha van kedved, itt megnézheted az egyik fiatal Logiscool oktatóval Hévízen készített korábbi interjúnkat!