Minden az Alfa, Z-, Y-, X generációkról, a boomerekről, s még a veteránokról is!

Pán Péter, STOP!

Pán Péter, STOP!

Y-generáció: lakás helyett utazás?

2019. szeptember 04. - panpeterstop

A fiatalok jelentős része már nem saját lakásra vágyik, hanem utazna, élményeket szerezne? Vajon miért?

man-1828202_1920.jpg


A fenti cím elgondolkodtató, de azért jobban meg kell nézni azt, hogy kire is vonatkozik!
Nemrég az ATV Start műsorában egy friss kutatásról beszélgettünk. A Deloitte Millennial Survey kutatása talajvesztett generációnak nevezi a mai fiatalokat. Miért? A globális felmérés válaszadóinak mindössze 26 százaléka számít hazájában a gazdasági teljesítmény javulására, szemben a tavalyi 45 százalékkal.
Az eddig megszokott, tradicionális felnőttkori sikermércék – például a családalapítás, ingatlanvásárlás – is alakulóban vannak. Mindezek már nem feltétlenül kapnak elsőbbséget sok Y-generációs céljai között, ha mégis, akkor pedig időben jóval később vágnak bele, mint elődeik. A kutatás szerint elsőbbséget élvez az utazás: 57 százaléka a megkérdezetteknek inkább utazna, és bejárná a világot, vagy a közösségüket segítenék (46 százalék). Az Y-generáció már nem is olyan fiatal, hiszen legidősebb tagjai is lassan elérik a negyvenet. Az Opten adataiból kiderül, hogy bár az Y generáció tagjai közül több mint 170 ezer fiatal cégtulajdonos van hazánkban, és szerepvállalásuk évről évre növekszik, ugyanakkor a fiatalok száma a nagyobb cégek vezetői között még elenyésző. A stabil munkahellyel (és elég jó jövedelemmel) rendelkező, de még nem felső vezetői pozícióban dolgozó a multiknál kiégett fiatal munkavállalók keresik a változatosságot, sőt, sokan akár egy évet is (kénytelenek kivenni) kivesznek, hogy lazíthassanak egy kicsit a taposómalom szorításán vagy, hogy visszanyerjék lelki egyensúlyukat. Azok, akik
 későbbre tartogatják a családalapítást, jellemzően a lakásvásárlással is várnak, idejük is több így arra, hogy utazzanak. Másoknál a kapunyitási pánik indítja el az utazásra való vágyat, úgy vélik, ha jobban kinyílik a világ, akkor könnyebben rátalálnak arra, amit igazán szeretnek csinálni. 

Nemrég olvastam egy CNBC cikkben, hogy egy Y generációs igazgató, aki vezető amerikai cégek munkavállalói számára szervez élményközpontú programokat, azt nyilatkozta, hogy az amerikai millenniumi nemzedék nem autókra, tévékre vagy órákra költi a pénzét, hanem

inkább bérel egy motort, és körbejárja vele Vietnámot, vagy jó pár napot a szabadnapjai közül zenei fesztiválokon tombol, esetleg elmegy túrázni Machu Picchura.

atv_kutatas_2019_aug.jpg

A halogatást a szülők is támogatják

Egy korábbi hazai kutatásból kiderül, hogy a családalapítás, önálló egzisztenciaszerzés halogatását jellemzően a szülők is támogatják, akik pedig a maguk idejében pont másként gondolkodtak a családalapításról. A szülők a családalapítás akadályaként elsősorban az anyagi biztonságot, illetve a megfelelő partner hiányát említik, emellett gyakran visszatérő érvük, hogy a „gyerek” még nem elég érett, nem kész rá, más érdekli. Márpedig a kutatók szerint a fiatalok jövővel kapcsolatos tervei nagyban függnek a velük kapcsolatban álló személyek viselkedésétől, normáitól, véleményétől. "Amikor a szülőket a gyermekeikkel a jövőről folytatott beszélgetéseikről kérdezték, kiderült, hogy ezek kimerülnek a munka és tanulás, azaz az egzisztenciateremtés témakörében – családalapításról az anyák csak elvétve, az apák egyáltalán nem beszélgetnek az utódaikkal."

Lehangoló lakáspiaci tényezők 

Nyáron adta ki a KSH a tavalyi évi lakbérekről készült felmérését, amiből kiderül, hogy a válaszadók mindössze három százaléka mondta azt, hogy nem akar saját lakást, önszántából dönt a bérlés mellett.  A KSH adatai szerint (melyben 300 fiatal vett részt) a 20-29 évesek átlagos nettó fizetése 2019 első negyedévben 208 ezer forint volt. Mire lehet ez elég? Az ingatlanárak szárnyalnak: országos átlagban egy lakás átlagos ára 26,6 millió forint volt tavaly, Budapesten pedig 33,1 milliót kértek el egy lakásért, így önerőből nem egyszerű lakáshoz jutni. Egyes számítások szerint (melyről korábban írtunk) Magyarországon 55  hónapnyi - vagyis 7 év -  teljes fizetést  kellene félretenni egy fiatalnak ahhoz, hogy egy átlagos körülbelül 50 négyzetméteres lakásunk a fővárosban átlagos fizetés esetén. Bár elemzők szerint nem is olyan rossz világviszonylatban ez az adat, hiszen tőlünk nyugatabbra még többet kellene dolgozni ugyanezért, de jövőképnek sem túl kecsegtető...

Kik azok akik inkább utaznának családalapítás helyett?

 A Deloitte Millennial Survey 2019-es kutatása során 42 országban - hazánk nem szerepelt a listán - 13 416 fő 1983 és 1994 között született, diplomás, teljes munkaidőben, a versenyszférában dolgozó munkavállalót, valamint a Z generáció tagjai közül 10 országban 3009, 1995 és 1999 között született, mostanában diplomát szerző, vagy még most is felsőoktatásban tanuló válaszadót kérdeztek meg. Tehát látható, hogy a mintavétel a társadalmak egészére nem terjedtek ki, hanem csak a diplomás, teljes munkaidőben, a versenyszférában dolgozó fiatalokra. (Nagyon gyakori, hogy az Y-, Z-generációsok kutatások - főként, ha nagyobb cégek megbízására készülnek - kizárólag arra a rétegre terjednek ki, aki a megrendelő szempontjából érdekes lehet, ami gyakran épp emiatt félrevezető is lehet.)

Mi a helyzet azokkal, akiknek nincs diplomájuk és nem a versenyszférában dolgoznak?

A bizonytalanság, a jövő miatti félelem miatt a jelen, az éljünk a mának attitűd, a "yolo" meghatározza a fiatalok jövőképének alakulását szinte mindeniknél, de azért mégsem lehet ennyire általánosítani, hiszen a szociális karakterisztikák, az ország, a mikrokörnyezet történelmi, kulturális és gazdasági háttere is meghatározza a fiatal attitűdjét és gondolkodását, hiába egy globális generációról van szó.
A Z-generációsok lehetséges életpályái tanulmány szerint a generáció bebetonozódik abba a társadalmi osztályba, amibe beleszületett, mert a társadalmi mobilitás nagyon alacsony. Eszerint mindössze 2-300 000 család tud európai szinten vett polgári körülmények között élni. Magyarországon  - különösen vidéken - a magántulajdonnak például ingatlan kiemelt szerepe van. A megosztás kultúrája és a sharing economy kibontakozásához itthon még az újfajta, megosztáson alapuló értékrend terjedéséhez várni kell.
Az idősebbek és a fiatalabbak világa abban is távolodik, hogy míg az idősebb generációk számára a nyomot hagyó elemek biztonságot nyújtanak, a fiataloknak az online platformokat részesítik előnyben.


A beszélgetést itt lehet megtekinteni:

A témában még érdekes lehet:

ÉLMÉNYHAJSZOLÓ Y GENERÁCIÓ – AHOGYAN AZT EGY GENERÁCIÓKUTATÓ LÁTJA

Ha tetszett a bejegyzés, megoszthatod másokkal is! 
A blog Facebook-oldalán is gyakran osztok meg új posztokat! Nézz be az Instagramra is!
Feliratkozhatsz a hírlevélre is, ha érdekel a generációs téma!
Kövess a blog.hu-n, hogy ne maradj le egy új posztról sem! 
Ez pedig a honlapom.
Fotó: pixabay.com
A trágár, obszcén ide nem illő vagy politikai tartalmú kommenteket kimoderáljuk!

A bejegyzés trackback címe:

https://panpeterstop.blog.hu/api/trackback/id/tr1715039642

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_B_ 2019.09.05. 16:20:24

@Buchhalter: menjél szívj még egy kis herbált tesa, egyszer élünk :D

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.09.05. 16:21:34

@Buchhalter:

A szociális hálóhoz gazdagság kell. Mi melyik országot raboljuk ki?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.09.05. 16:25:50

@Zabalint:

Veszélyes dolog beszállni a filantlopó gazemberek játékába, s részvényekkel szórakozni. Előbb-utóbb lenyúlja a pénzedet egy Soros fajzat. Másrészt meg az egész erkölcstelen.

A globális rendszerváltás után megrohanjuk a tőzsdéket, s a berendezést megsemmisítjük. Majd az épületeket valami hasznosabb célra államosítjuk, kárpótlás nélkül.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2019.09.05. 16:35:24

Kicsit a beszélgetés egymás anyázásába fordult, kár érte..

Mindegy, hogy ON is legyek: 39 éves vagyok, még a válság alatt vettem jó áron egy békásmegyeri lakást (48+loggia panel, hegyekre néz) egy nyugis házban. A kezdeti 7,1 millió a végén butorokkal és mindennel együtt 9-ből megállt , most szerintem 26 körül el lehetne adni.

Ez szép és jó dolog, csak közben egy új, eladásra épült ikerházfél az agglóban 46 millió körül van. A használt ház sem sokkal olcsóbb, mert ott ugye nagyobb a kert, bár lehet az épület minősége még jobb is, mindegy. Mielőtt megvettem volna ezt a lakást, családi házban éltem az akkori csajommal, minden nap 100km-t autóztam munkába, majd haza. Tehát ha megint családi házban szeretnék lakni, akkor megint el kellene adnom a lakásomat, felvennem 20 millió hitelt és megint 2*1 órát szopni az autóban naponta. Inkább fogtam magam, új autót vettünk és utazgatunk a mostani barátnőmmel.

Lehet ez pont úgy tűnik, mintha én sem akarnék felnőni, csak annyi a különbség, hogy nekem már megvan a stabil alap (saját lakás kifizetve, illetve most váltottam munkahelyet, ahol 35%-l többet keresek az előzőhöz képest, a munkatapasztalatom miatt 2 hónap után ott tartok, hogy elég lesz csak heti 4 napot dolgozni 5 nap fizuért).
Ellenben én sem vagyok hülye, hogy csak azért adósodjak el 20 évre (ugye 60 évesen fizetném vissza a hitelt, bár nem okozna gondot kifizetni), hogy 50 helyett 100 nm2-n lakjak és még legalább 20 évig minden nap szopjak a bejárással. Másik opció persze az lenne, hogy csak 10 milliót dobok hozzá és átköltözök egy nagyobb panelbe, de ez nem igazán tűnik jó választásnak részemről.

Ha én most lennék fiatal, egyetem után, biztos hogy nem pöcsölnék idehaza, kimennék bármit csinálni külföldre. 3-5 év külföldi szakmai tapasztalattal a hátam mögött idehaza is meg lehet keresni a kinti béreket, csak olcsóbb saját lakást vásárolni ha ez a cél. Vagy akkor már végleg odakint maradni és ottani fizetésből könnyebb bejárni a világot.

acycloren 2019.09.05. 16:43:01

@midnightcoder2: Ostobaság!
Ez az a generáció, amelyik meg fogja örökölni a nagyszülei és szülei lakását is. Ezért sokaknak nem probléma a lakás. Számtalan ismerősöm volt Magyarországon aki így lett tulajdonos. A magyar családok többsége saját tulajdonú lakásban, házban lakik. Egyre kevesebb gyerek van. Ebből következik, hogy egyre kevesebb örökös kezén koncentrálódik az ingatlanvagyon.
Persze ebben benne van az is, aki mátészalkai 3 szintes kifűthetetlen házat örököl meg az is, aki budapesti panelt. Tehát nem mindenki ott és olyan lakást fog örökölni, amilyet szeretne.

A lakás régen is hatalmas érték volt az átlagkeresethez képest, nem most drágult meg. A szegények (minimálbér körül keresők) régen munkásszállón, nővérszállón és más tömegszállásokon laktak, ma meg piaci alapon kénytelenek bérelni. Lakást venni évtizedekre előre tervezhető bevételt, támogatási rendszert, hitelt feltételez, ezen már bukik a többség.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.09.05. 16:45:32

@Zabalint:

A háttérhatalom 3 évtizede tombol és hisztizik, hogy Kelet-Európábna a lakások 80-90 %-a lakójuk tulajdonában áll. Ez nagy akadály a liberális agymosás előtt. Ezért megy amasszív propaganda abérlakás mellett és a lakástulajdon ellen. Ennyi az egész.

rozsomák 2019.09.05. 16:56:50

@Nancsibacsi:
"viszont 55 hónap az kevesebb mint 4 év"

Attól függ, milyen számrendszerben élsz...:)))
Jelenleg még 12 hónap egy év, ergo 55 hónap az több, mint 4 és fél év. :)))

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.09.05. 17:02:12

@midnightcoder2:

Mivel csökken a lakosság, egyre kisebb baj lesz ez.

Egyre több az örökhagyó és kevesebb az örökös.

30 év az volt a jellemző, hogy egy örökhagyóra jut több örökös, ez lassan már fordítva van.

Aki ma az én korosztályom - 50-60 közti - az jellemzően 1 gyerekes vagy 2 gyerekes családban nőtt fel.

Mo-on csak a cigány családokban nincs így. Minden más családban nemzedékről nemzedékre csökken a gyerekszám. Azaz egyre kevesebb ember örököl, ami azt jelenti, egyre nagypbb az örökség.

Már az se ritka, hogy az ember oldalágon is örököl.

Én jelenleg pl. kettő embernek vagyok az egyedüli örökösjelöltje.

rozsomák 2019.09.05. 17:08:59

@Buchhalter:
"Egyáltalán nem írták benne,hogy az egyszeri fiatal világ körüli útra menne és ingyen lakásra áhítozik"

De.. de ..!!!

Pontosan erről szól a cikk... a lakás helyett utazásra gyűjtenek !!!

Vagy akkor miért is drága a lakás, ha helyette utazgatnak ?

Azt kéne tenni minden szülőnek, amit már előtted is javasoltam..

Gyerek elmegy világot látni a pénzéből, amikor meg hazajön, közölni vele, hogy"Jól van gyerekem, örülök, hogy hazajöttél, de itt nem lakhatsz, mert ezt már eladtuk, mert nekünk se fontos a lakhatás, mi is megyünk világot látni.
Kitettem a szobádba pár felhívható albit.
Csók !!!"

Ennyi lenne a megoldás..

rozsomák 2019.09.05. 17:32:46

@MAXVAL bircaman közíró:
"Én jelenleg pl. kettő embernek vagyok az egyedüli örökösjelöltje"

Azért a kitagadás is létezik... aki téged egy kicsit is ismer... nem róhatod fel, ha inkább a kutyamenhely lesz az örökös.. :))))

rozsomák 2019.09.05. 17:59:34

Egyébként unom már ezt a milyen drága a lakhatás meg hasonló problémakört..

Ez nem lakhatási probléma és nem lakásprobléma és nem jövedelmi probléma ....
Ez egyszerűen arról szól - ha igaz egyáltalán - hogy vannak akik nem hajlandóak felnőtté válni !!!
Elfogadni azt, hogy nem ingyen van a lakhatás... se..

A szüleik is fizették a rezsit meg a törlesztőrészleteket, - többet, mint ma te - de most, hogy végre felnőtt vagy fiam, fogadd el, hogy nem mi fizetünk mindent helyetted az életed végéig !!!!
Nekünk is szar volt anno, de te is túléled !!!
Nőjj már fel, legyél a magad ura - (és pl. ne ide hozzál minden luvnyát a nyakunkra!!! Éld az életedet a magad költségén !!)

FELNŐTT VAGY!!!
Vagy nem ?

Mert ha nem, akkor én diktálom, mit csinálhatsz !!!! Ezt a luvnyát nem hozhatod ide ! stb. stb...

(Persze ezt nem egy egyedülálló anyuka írná, hanem csakis egy apuka... na ez meg a másik gond..)

Gyorgy007 2019.09.05. 18:19:42

Én azt látom, hogy két féle fiatal van. Az egyik keres párt dolgozik, lakást bérel, lakást vesz és 40 éves korára kifizeti.Szolid nyaralás max nyáron, max egy hétre, max balcsi.
A másik fajta, elutazgatja a pénzt rendszeresen fapadossal járja Európát, hostelekben és airbnb n szobákban száll meg. 30-32 éves korára már Európa nagyját bejárta, nyaralt Balin, közép Affrikában, van szelfi new yorkból és sír a pofája, hogy sose lesz családiháza. Egydül pedig főleg nem.

El kell dönteni, hogy azt a havi feleslges 40-50 000 et három havonta elkúrod egy Római hétvégére, vagy választasz egy párt és a havi 100 pluszból befektetsz egy otthonba.

Én nem adok igazat az egyiknek se, de ha választ egy életstílust, akkor ne sírjon a pofája a másik után.

_B_ 2019.09.05. 18:32:06

@Gyorgy007: +1! ennél jobban nem is lehetne összefoglalni.

rozsomák 2019.09.05. 19:03:53

@Gyorgy007:

Pontosan erről van szó, ahogy tetszik írni... hogy ez választás kérdése, kinek mi kell.. aztán lehet habogni, mint a tücsök meg a hangya Andersen meséjében.

A fő probléma az a szülő, hogy mire nevelte a gyereket...

rozsomák 2019.09.05. 19:07:29

@MAXVAL bircaman közíró:
A kötelesrész megszűnik a kitagadáskor vagy megtámadható okból is, de most ne menjünk bele a te habókos fantazmáidba, hogy te valaha is örökölni fogsz...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.09.05. 19:17:10

@rozsomák:

Igen, van erre 0,01 % esély.

Már örököltem 2-szer. Még kétszer fogok,

rozsomák 2019.09.05. 21:52:34

@daniel.g:
"Szeretnék lakást és nagyon sok barátom és ismerősom van így."

Na erre írta egy régi ismerősöm, a Rolling Stones haverom, még a születésed előtt nagyon sokkal, hogy

"No, you can't always get what you want "

Höhö.. szóval ahhoz szopni is kell....
Te hogy szopsz ?
persze ez nem volt benn a versben, mert az akkor ilyenolyan cenzúra vagy mi.volt,. de a lényeg a szopás
Aki azt hiszi, hogy minden ingyen van - fiataloknak lakás, idősebbeknek ingyen kurvák, középkorúaknak ingyen sikerek, a még ilyenebbeknek mindegy ingyen van......

Na a még ilyenebbeknek tényleg ingyen van..

Te beletartozol, öcskös ???

Szerintem nem... sose fogsz... !!!!

Ez a lényeg, kispajtás... sose fogsz !!!

John Brennan 2019.09.05. 23:53:02

"Deloitte Millennial Survey"

az egy komolytalan marketinganyag

"Magyarországon 55 hónapnyi - vagyis 7 év "

55 hónap az nem 7 év, 7 év az nem 55 hónap

"a társadalmi mobilitás nagyon alacsony"

Na és? A hülyék állandóan ezen nyavalyognak, hogy a társadalmi mobilitás alacsony.

2019.09.05. 23:56:50

@Gyorgy007: "30-32 éves korára már Európa nagyját bejárta"

... miközben itthon még a szomszéd megyében sem járt.

teéjesenmindegy 2019.09.06. 00:17:38

@Buchhalter: "Arról szóljon az élete az átlagnak,hogy kuprgat és nagy nehezen fel nevel 2-3 gyereket aztán coki a temető 60 jobb esetben 70 évesen? "
Te nagyon hülye! Nézz rá anyádékra, aztán mondd el nekik, hogy mennyire ostobák voltak, hogy utazgatás helyett téged csináltak.

2019.09.06. 01:43:53

@Buchhalter: „Arról szóljon az élete az átlagnak,hogy kuprgat és nagy nehezen fel nevel 2-3 gyereket aztán coki a temető 60 jobb esetben 70 évesen?”

Miért, szerinted miről kéne szólnia az életnek? Céltalan véget nem érő partik, utazások, és züllés körhinta? Az élet napfényes oldala felelősségvállalás nélkül, energiamentes pályán? Mint egy nyálas rózsaszín, amerikai tinikre szabott filmben? Így elég hamar kipusztulna a föld. Megkérdezem a huszonix éves unokaöcsémet mi a terve az élettel, csak néz ki a fejéből. Még arra az egyszerű kérdésre se tud felelni mi érdekli: semmi, a soron következő pénteki bulin kívül. Csak jól megfogalmazott (luxus) igények vannak: kéne király verda, (mert szarral nem járunk), 3 kilós kezdőfizetésért nem hajolunk le, olyan meló úgyszint nem kell, amiért hajnali 10 óra előtt fel kell kelni rendszeresen. Marad a B alternatíva: alkalmi melók vállalása, felelősség, és kötöttségek nélkül, aztán a megkeresett pénzt maradéktalanul elvedelni és drága rongyrázós cuccokat vásárolni belőle. Aztán jön a sírás, hogy elérhetetlen a lakás, elérhetetlen minden. Valamiért minden fiatal készen akar kapni mindent, de AZONNAL, mindezt energia befektetés-, tőkebefektetés-, kockázatvállalás nélkül, szánalmas képességekkel, és hozzáállással. Érthetetlen, pláne úgy hogy a képlet egyszerű: akinek nem jut kanadai gazdag nagybácsi, vagy nincs kilátásban busás örökség, annak csak az önmegvalósítás marad.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2019.09.06. 07:35:29

miert szerinted mikor volt h kevesebb penzert kaptal lakast mi t 7-10 evnyi fizu?
ja hogy az alapjovedelem melle alaplakas is kene a sok csoringer fasznak? tessek kimenni nyugatra oszt jobb lesz...ja nem.mert ott soha nem.lesz lakasod.

Gyorgy007 2019.09.06. 07:47:16

Egy lakás/ház megfelelő helyen mindig is egy élet munkája volt. 20-25 év munka és spórolás.
Az összes reklám az ellen szól, hogy te spórolj! Sulykolja, hogy fogyassz, utazz, élj, bulizz és költsd el a pénzed.
Könnyű a fizut elszalámizgatni luxus cikkekre: 2 évente 200 e ftos telefon, 60 e ftos fülhallgató, 150 e ftos okos óra. Nagyon könnyű megvígasztalni magát az embernek egy olcsó "150-200 e Ft" os utazással Barcelonába. Ezek a dolgok nagyon könnyen évi 1 millára rúgnak, amiből 20 év alatt lehetne 20 millió. Ha már párban vannak 40 milla. Na itt a családi ház/lakóparkos lakás ára.
Az utazgatósok gyereket se akarnak, hiszen könnyebb önzőnek lenni és magamra költeni a pénzt. Azok az ismerőseim (28-38 évesek) sírnak facen, hogy ilyen körülmények közzé nem vállalnak gyereket, akik negyedévente osztják a képeket Ciprusról, Grönlandról, Spanyolországból. Közös jellemzőjük, kormánykritikusak, az állatokat többe nézik mint az embereket, köpködik a húsfogyasztást, közben húst esznek, amolyan agyhalott libbantak, akiknek nem világos hogy mi mitől van...
Hangsúlyoznám, hogy nekem egyetlen életstílussal sincs semmi bajom, csak legyen tudatos a történet. Legyen tiszta, ha ezt csinálom, annak ez az eredménye hosszútávon.

CégvezetőX · http://cegvezetox.blog.hu 2019.09.06. 07:56:19

Azért az sokban árnyalja a képet, hogy úgy beszélünk az Y generációról, mint valami csitrikről, holott az 1980 után születetteket jelenti. Azért messze nem pályakezdő, az életre rácsodálkozó korosztály a döntő többsége.:) Magyarán a fiataloknak becézett - vizsgált - korosztály jelentős része sokkal inkább középkorú.

Ez az utazgatás meg kicsit megmosolyogtató, mikor nettó 200-250-ekről beszélünk.

midnight coder 2019.09.06. 08:49:45

@acycloren: Ha a nagyszülei házát megörökli valaki az valóban megoldás. De egy 250 ezer körüli nettóból 5-6 év alatt össze tudja hozni egy pár egy pesti panel árának a felét, ami már elég önerõnek. Ennél gyorsabban és könnyebben a szocializmusban sem juthatott az átlagpolgár lakáshoz. És akkor feltételeztük, hogy egyik gyerek sem kap egy fillér támogatást sem a szüleitõl, sem semmilyen állami támogatást nem vettünk figyelembe.

midnight coder 2019.09.06. 08:51:49

@CégvezetőX: Egyrészt, havi 250-bõl is utazgathatsz, ha a papa-mama hotelben élsz 40 évesen. Másrészt, a cikk alapvetõen a felsõbb rétegrõl szólt a korosztályon belül, akik valami multinál dolgoznak, és nem mint portások.

Nancsibacsi 2019.09.06. 09:05:17

@Buchhalter: Értem én hogy te rosszul csinálod, és a 6-7 milliót olyan borzasztó nagy összegnek gondolod, de ez messze nincs így. Rokoni körben van egy csaj, ő aztán otthonról tuti nem hozott semmit, mert az egyetem alatt is dolgozott hogy tudja fizetni a lakhatását és oktatását, a szülei mai napig albérletben élnek (persze élményeik voltak bőven, de ettől függetlenül elválltak, anyagi okok miatt). Szóval ő elindult nullával a diploma után, még nincs 30, és most vesz egy 40 milliós panelt (egyik legjobb helyen) a férjével. Első gyerek pocakban, nyilván kihasználják a csok és egyéb fiatalokat támogató hiteleket, és eddig is takarékoskodtak, szóval mindenféle segítség nélkül le tudják tenni az önrészt. Mivel szorgalmas és ügyes így 29 évesen se átlagot keres (se ő se a férje) - ez is tény. De aki nem lusta és balfasz, az ha 21-22 évesen megvan a diplomája, 25 évesen már a másfélszeresét keresheti annak, amit te írtál - hiszen akkor már van 2 év tapasztalata, 28-29 évesen meg a duplájánál is többet, hiszen profi. Evvan barátom - egyszerűen megmérettettél, és könnyűnek találtattál.
Amúgy az a 6-8 millió az akkora őrült nagy összeg, hogy amit havonta 40-50 órákat maszekolok abból lerakom EGYEDÜL 2 év alatt. De ha nem akarunk hitelt, és 4-5 évig csak olyan életszínvonalon élünk mint te meg a kedvesed, akkor a félrerakott pénzből tudunk venni egy lakást. Egy középkorú, hozzánk hasonló házaspár ezt nem tudja megcsinálni se Angliában, se Svájcban, se Németországban.
Szóval ezért hülyeség az, hogy drága a lakás: nem, abszolúte nem drága. Sok a képzetlen/tapasztalatlan, a valóságtól teljesen elrugaszkodott igényekkel rendelkező ember. Elég kimenni az utcára, és ott látod a sok 10-15 éves R-es rendszámú diesel BMW-t - azt a te fajdát veszi. Azért hogy látszódj valakinek, holott senki vagy.

Nancsibacsi 2019.09.06. 09:19:18

@midnight coder: Figy, aki most is 250 nettót keres, meg 4-5 év múlva is, az szerinted megérdemel egy saját lakást? 4-5 év alatt ha a saját szakmáján belül nem tud pénzben előre lépni, akkor egy másik szakmát is kitanulhat.
Én inkább azt látom problémának, hogy sok fiatal ha életben tud maradni semmiféle ambíciója nincs az előre lépésre. Programozó vagyok, és azt szoktam mondani, hogy a 8 órás programozó az sose lesz jó. Akinek nincs otthon saját kezdetben hobby, később fizetős projectje az nem lesz jó ebben a szakmában. Ezzel szemben itt van nálunk egy rakás fiatal programozó srác, aki hazamegy, és mit csinál?
- elmegy inni
- filmet néz
- bármit, csak a szakmájával ne legyen kapcsolatos
Ja, és ezek mellett várja, hogy "majd eltelik X év, és sokat fog keresni". Mitől? A filmnézéstől? Ha foglalkozna valami érdekes, saját projecttel, amiből tanulna is újat, nem lehet hogy hamarabb keresne sokat? De tegyük fel hogy a benti, időnként kapálós, fejlődésre kevésbé alkalmas fizetős melótól is fejlődik valamennyit. Nem jobb volna 2 év múlva sokat keresni, mint 5 év múlva?

A másik hogy a helyzetéért MINDENKI felelős, őt kivéve. A kormány - mindenek előtt -, a munkáltatója - mert kezdőként kevés pénzért alkalmazza, és "nem emel" -, a csajok, mert "mind a pénzre hajt, és keresztül néz rajta" mikor megtudja hogy milyen csóró, de még én is, mert hát nekem mindenem van, ami neki nincs. Az ilyen ember aki szerint más a helyzetéért a felelős - pl. fent Buchhalter - soha a büdös életben nem fog előre jutni, hiszen nem veszi észre hogy azért elsősorban neki kellene tennie.

Kivlov 2019.09.06. 09:37:14

És akkor csodálkozunk, hogy a fejlett országokban fogy a népesség. :D

Kivlov 2019.09.06. 09:39:51

@Nancsibacsi:
"A másik hogy a helyzetéért MINDENKI felelős, őt kivéve"
Jó írás! Ez egy általános probléma az országban. Felelősséget vállalni senki sem akar a saját helyzetéért. Mindig mindenről más tehet, más a hibás. A magyar képtelen saját kezébe venni a sorsát. Többek között ezért nem lesz itt soha NY-i életszínvonal.

blöff 2019.09.06. 09:40:08

A nagy élmény marketing hülyíti ezeket a generációkat, insta, fesztivál, facebookposzt, fapadosutazás, hashtagittvagyok, #yolo, stb. El is hiszik, hogy ez a választás, ők inkább lemondanak az ingatlanról, a saját mindenről, mert mennyivel trendibb már "kötetlenül" lógni valahol a világban és inni. Meg amúgy is milyen hülyeség már ilyenekért gürcölni. Ők (mi) megmaradnak örök fiatalnak. De az idő telik, öregedő fejjel semmi nélkül a havi bértől függeni viszont elég kiszolgáltatott helyzet.
Természetesen nem azt mondom, hogy akinek nincs lehetősége az rögtön vegyen fel hitelt, arról beszélek, hogy azok, akik szerencsések és jó indulási alapjuk van/jó keresetük ne bsszák el, hogy beveszik ezt a hipszter maszlagot, meg a sharing economy-t, hogy azé jövő (aka nincs semmid, hanem néhány monopol/oligopol piaci szereplő számára vannak a szokásaid kiszolgáltatva, akik kellő fogyasztói tömeg elérése után tetszőlegesen emelhetik az árat - persze van olyan megosztó gazdaság is, ahol sok kis szereplő egymással trade-el, de azért több szegmensben az a trend, hogy néhány nagy hal osztja a tulajdonát). Meg Nyugaton már rájöttek, hogy bérleményben lakni mennyivel jobb...

CégvezetőX · http://cegvezetox.blog.hu 2019.09.06. 09:47:49

Mellesleg az is érdekes, ezzel az Y generációs dologgal, hogy egyként próbál meg kezelni közel 15 év korkülénbséggel és élettapasztalattal rendelkező halmazt.

Ha csak magamból indulok ki, hogy mit gondoltam az életről 20 évesen, 25 évesen , 30 évesen és 35 évesen, azért elég meredek az ív. :D

Mert itt sokminden előjön, de általában a fő szempont a mának élés, a bulipiapina stbstb.... Amennyiben egy 20 éves így él, még nem feltétlen ördögtől való, egy 35 évestől meglehetősen érdekes.:D

2019.09.06. 10:00:09

@rozsomák:
Ez nem minden esetben igaz, nagyon sokan úgy jutottak lakáshoz anno, hogy 30 éves, bankbetétnél alacsonyabb kamatozású hitelt vettek fel, aminek a törlesztője a fizetésük töredéke volt, egy részük rendszerváltáskor ennek felét kifizette, oszt jónapot. Egy csomóan meg filléreket fizettek tanácsi lakás bérléséért, majd rendszerváltáskor baromi olcsón megvették. Ezeknek a gyerekei, unokái többek között azért nem nőttek fel, mert az őseik sem nőttek fel soha. Se pénzügyi kultúrát, se felelősségteljes gondolkodást nem kaptak otthonról. Nem lehet tisztán generációs problémának felfogni az egészet, mert mindennek meg vannak az okai, a gyökereinél kellene kezelni a problémákat (elsősorban az oktatásban lehetne).

Nerevaryne 2019.09.06. 10:00:47

@midnightcoder2:
"Az mennyivel lesz jobb alternatíva, amikor az illetõ 50 évesen megy a hajléktalanszállóra az egyetlen hozzátartozó macskájával mert jött egy válság, a megtakarítása semmi, a melóhelyérõl pedig létszámleépítés miatt kirúgták ? De legalább elmondhatja, hogy járt a világ másik felén, fapados járaton zs kategóriás hotelben."

Az mennyivel jobb, ha ugyanezek miatt a bank elviszi a házat és ugyanúgy hajléktalanszállón köt ki? Elpocsékolt 20 évet a semmire, még azt se mondhatja el magáról hogy látott valamit a világból.

2019.09.06. 10:02:12

@Gyorgy007:
Én meg elég sok olyan fiatalt ismerek, akikre egyik sem igaz, hanem évek óta gyűjtögetnek saját lakásra, de sehol nincsenek, mert mindezt elvitte az áremelkedés.

2019.09.06. 10:06:59

@Jankove:
Speciel az sem normális, amikor a szülők kizárólag a gyereknevelésnek élenek, se hobbi, se barátok, semmi. Ilyenkor megkérdezem, a gyerekeket minek csináltak, hogy majd azok is éljék ugyanezt az egyenéletet? Azok a családok tudnak boldogabbak lenni, még a gyerekek is, ahol nem rendelnek mindent alá a gyereknek. És mellesleg épp ez a mentalitás eredményez céltalan csak a mának élő utódokat.

midnight coder 2019.09.06. 10:14:22

@Nerevaryne: Ez eddig max. a devizahitelesekkel fordult elõ, akik akkortájt kb. a csapból is az folyt, hogy az akkori forintárfolyam tarthatatlan, nagy tételben fogadott a bankkal abban, hogy a következõ 20 évben nem romlik majd a forint. Igen, ezt jó páran jól beszívták, de ez azért nem 20 év. Másrészt, ha valaki hajléktalan, azon nem tudom mennyit segít az, hogy elmondhatja, hogy de 20 éve a hawai szigeteken nyaraltam fapadossal, zs kategóriás szállóban, és láttam két pálmafát meg pár négert.

2019.09.06. 10:14:53

@midnight coder:
Épp az előbb kalkuláltam, hogy egy ismerős huszonéves pár, a csaj természettudományos végzettsêgű, a srác rendőr, nagyjából 15 év alatt tudnak megvenni egy budapesti panelt, amilyet most bérelnek, ha a bérlés utan megmaradó fizetésük felét félreteszik. Lehet, hogy annyival hamarabb összejön nekik, hogy 3-an laknak a bérlakásban, egy idegen bérel egy szobát náluk. Szerinted mi a faszra vállaljanak gyereket? Hitelre, amivel simán lehet, hogy a szüleik már beszopták?

2019.09.06. 10:19:27

@CégvezetőX:
Én rendkívül rühellem az összes ilyen generációs dumákat, X, Y, Z, stb., főleg mikor ezen elnevezésekhez ostoba általanosításokat társítanak, lehet általánosítva fikázni a következő vagy az előző generációt, hogy az ő generációja bezzeg mennyivel jobb.

2019.09.06. 10:23:15

@midnight coder:
Igazából a devizahitelesek jelentős része is azért dőlt be, mert elveszítették a hitelesek a munkahelyüket. A 2000-es évek elején, mivel akkoriban sok új munkahely létesült a régi szocialista gazdaság helyén, általános volt, hogy aki a 90-es években elkezdett dolgozni,naz egyre feljebb jutott, és egyre többet keresett. Ezért a 2000-es évek közepén is így gondolkodtak a hitelfelvétellel, arra számítottak, hogy 5-10 év múlva jóval többet keresnek, és aprópénz lesz kicsöngetni a törlesztőt. Hát nem lett így, és nem csak a válság oka, egyszerűen egy kialakult gazdasági struktúrában csak az emberek egy kisebb része juthat előre, semmk sem garantálja, hogy egy 30 éves 40 évesen jobban fog keresni, a legtöbbjük egyszerűen nem fog.

Thunder_th 2019.09.06. 10:24:10

Hű de sok itt az 50+ megmondóember. Bezzeg a mi időnkben, mi? Nagyszerű kilátások vannak ma a fiatalok előtt. Kiszabadul az egyetemről, főiskoláról, aztán 10 évig kuporgat, hogy végül 25 milliós hitelre vegyen egy 40 millás panelt, amit további 10 évig fizet. Csodálatos élet. Kicsit egyhangú ugyan, de mindenkinek más kell. Aztán ott elvegetálhat akár egész életében, vagy vesz egy nagyobbat az agglóban, eladva a panelt. Ingázhat naponta és tovább vegetálhat. Hát nem tudom. Én megértem, ha a fiataloknak sokkal inkább vonzó járni a világot, embereket megismerni, szakmailag fejlődni és teljesíteni idegen környezetben és emelett persze pénzt keresni. Én például tuti nem tolnám be a megtakarításaimat egy ingatlanba, főleg ilyen árak mellett Magyarországon. Simán kitermeli a befektetések hozama az albérlet árát. Persze ehhez kicsit magasabb megtakarítás kell, mint egy lakás ára. Magyarországon pedig ma olyan olcsón kapsz hitelt, hogy megfelelő stratégiával akár megéri hitelből is állampapírt venni. Ez a helyzet nem lesz sokáig így. Ez egy nagyon beteges gazdaság jele. Nem irigylem a mai fiatalokat, igen szar helyzetből indulnak.

Nerevaryne 2019.09.06. 10:32:53

@midnight coder: "Ez eddig max. a devizahitelesekkel fordult elõ"
Teljesen mindegy, hogy max kikkel fordult elő, előfordult. Előfordulhat megint. A kommented arról szólt, hogy ha valakinek nincs lakása, akkor nyilván megtakarítása sincs, a havi fizujából él. De ez pont nem a bérlőkre jellemző, hanem a hiteltörlesztőkre.

Ha beüt a válság és a rövidebbet húzza, hitelből fog élni a bérlő is meg a lakás"tulajdonos" is. Előbbi el tud menni máshova munkát keresni, felvesz egy kis hitelt ha nincs megtakarítása. Utóbbi oda van kötve a lakásához, már van hitele, újabbat nem adnak neki mert válság alatt hitelre nem adnak hitelt. Ezért eladja a házát, a pénzből elmegy albérletbe olyan helyre ahol van munka. Akkor mit ért el? 20 évig mellőzött mindent, hogy az utolsó ötben kidülerjön felesleges volt.

Ha annyira nagy a válság, hogy se a bérlő se a lakáshiteles nem tudja elkerülni az utcára kerülést a bérlő legalább félmosollyal köti fel magát, kb. ennyi a különbség.

Prophetic 2019.09.06. 10:49:28

@Thunder_th:

Így van. Sokat elmond az itteni segg társaságról, hogy "a szocializmusban (vagy épp 10-20-30-40 éve) is így volt velük" érvet komolyan gondolják. Dögöljön meg a szomszéd tehene is, nemde?! Minek is lépjünk egyről a kettőre?

Most hagyjuk ezt az egész generációs általánosítós hülyeséget, meg azt is, hogy mindenki anekdotikus evidenciára ("két hónapot dolgoztam külföldön...", "a sógorom is visszajött", "nekem is sikerült spórolni...") támaszkodik meg gagyi, nem túl reprezentatív kutatásokra.

2015 óta megduplázódtak a lakásárak az országban. Érthető, hogy sok fiatal ma nem annyira akar venni lakást, mert ez kétszer annyi önrészt, hitelt, mindent jelent, amennyiben nulláról veszed a lakást (nincs egy másik, amit a korábbinál drágábban eladsz, mert akkor csak a különbözetet kell nézni).

A lakáshitel kamata hiába alacsony, ha az önrész és a törlesztő magas, ezek limitálják a felvehető összeget.

A dráguló/tetőző környezetben nem éri meg vásárolni, mert nagyon kockázatos. Még CSOK-kal, babaváró hitellel és "olcsó" lakáshitellel is. Ennyi. Egyre érdemesebb kivárni, albérletben maradni, kicsit külföldre menni pénzt gyűjteni stb. - hogy pár év múlva, ha az árak csökkenni kezdenek vagy beüt egy kisebb válság (tudjuk, "soha nem fog"...), akkor kevesebb kötöttséggel, kisebb kockázattal lehet vásárolni.

_B_ 2019.09.06. 11:04:42

@Nerevaryne: Miért lenne odakötve? Kiadja, és elmegy máshova bérelni, és dolgozni.

Nem egy embert ismerek aki havi milla környékén keres, mégsincs pár millió Ft megtakarítása. Mert elbassza mindet ami van, szarni is taxival megy, midnen reggel 1500-ért elvisz egy papírpohárnyi meleg löttyöt a starbucksból, és/vagy étteremben eszik minden nap, számolatlanul költi a pénz azonnal elértéktelenedő nemtartós használati tárgyakra, stb...
Annyi dohányost is hallok sírni, hogy nincs pénze... nincs hát, mert egy év alatt 2 hét külföldi nyaralás árát elszívja.

Az oktatásból abszolút hiányoznak az alapvető pénzügyi ismeretek, az emberek jó része nem tudja azt sem megmondani, kb mennyi pénzt költ el egy hónapban, de azért felveszi az áruhitelt meg az autóhitelt.

Andy73 2019.09.06. 11:15:32

"Tehát látható, hogy a mintavétel a társadalmak egészére nem terjedtek ki, hanem csak a diplomás, teljes munkaidőben, a versenyszférában dolgozó fiatalokra. (Nagyon gyakori, hogy az Y-, Z-generációsok kutatások - főként, ha nagyobb cégek megbízására készülnek - kizárólag arra a rétegre terjednek ki, aki a megrendelő szempontjából érdekes lehet, ami gyakran épp emiatt félrevezető is lehet.)"

Igen, nagyon remélem, hogy nem reprezentatív és ezért félrevezető. A multik jellemzően kizsigerelik a fiatal munkavállalókat, akik aztán a bulikban és az utazásokban próbálnak kikapcsolódni, feltöltődni. Sokan alkalmi kapcsolatokban élnek, komoly, tartós kapcsolat kialakítására sem marad energiájuk a mókuskerék mellett, nem hogy a családalapításra. Így aztán nincs is szükségük saját lakásra, a saját családjuk részére, mert nagyon sokáig szinglik, és egyedül jól ellébecolnak a mamahotelben vagy egy kis albiban.
Pedig - ahogy azt mások is megírták - ketten együtt sokkal könnyebb saját lakáshoz jutni, az önerőt és a törlesztőrészleteket kicsengetni. Csakhát ahhoz először egy stabil párkapcsolat kellene, és sokan már addig sem jutnak el, csak az aktuális fesztivál aktuális sátráig, vagy a romkocsmában egy estére felszedett partnerig.
Az ilyen felmérések egyébként vizsgálhatnák a családi hátteret is, hogy az ilyen elköteleződni képtelen, a családalapítást halogató fiatalok közül hányan jönnek csonka családból, vagyis eleve rossz mintát láttak.

2019.09.06. 11:16:12

@Prophetic:
Mivel a hitelkamatok és a lakásárak fordított arányban mozognak,nezért hitelre mindig ugyanannyira nehéz lakást venni, igazából az alacsony kamatkörnyezet mindig azoknak árt, akik megtakarításból vennének lakást.

Thunder_th 2019.09.06. 11:32:21

@Andy73: A válások aránya Magyarországon 40-50% között mozog. Kis túlzással annyira stabil ma Magyarországon egy házasság, mintha bemennél egy kaszinóba és a fele vagyonod rátolnád a pirosra vagy a feketére a rulettasztalon.

2019.09.06. 11:36:09

@Nancsibacsi: úristen, filmet néz, és nem 0/24-ben programoz :))) Egyre inkább úgy látom, hogy az IT-ben idióták dolgoznak, főleg azok, akiknek kurvára nincs életük (rád gondolok) és az az elméletük, hogy a szottyos munkájuknak kell kitölteni az egész ványadt életüket. Filmet néznek, úristen, tényleg degenerált vagy :))))))

Andy73 2019.09.06. 11:53:12

@Thunder_th: Az adatokat ismerem. A hasonlatod azért rossz, mert a rulett kizárólag szerencse kérdése, a házasság (és a jó házasság) pedig nem: az elsősorban a két emberen múlik, vagyis rajtad és a párodon. Az pedig, hogy milyen párt választasz, szintén nem kizárólag szerencse kérdése. A megfelelő pár megtalálásához ugyan kellhet némi szerencse, de az, hogy kivel alakítasz ki kapcsolatot, majd kivel kötsz házasságott - ha egyáltalán eljutsz odáig - már szintén a te döntésed.

Nerevaryne 2019.09.06. 12:00:06

@_B_: "Miért lenne odakötve? Kiadja, és elmegy máshova bérelni, és dolgozni."

Kinek adja ki? Feltételezzük, hogy általánosságban elmondható, hogy ha valakit válság miatt kirúgnak a lakóhelyén a cégtől és helyben nem tud másik munkát találni akkor attól még más embereknek vonzó a környék?

"Nem egy embert ismerek aki havi milla környékén keres, mégsincs pár millió Ft megtakarítása."

Ez a jelenség közös jellemzője egyes lakáshiteleseknek meg a bérlőknek is. Sokan úgy vesznek fel hitelt lakásra hogy a legapróbb gikszer és oda minden. Az iskolában tanítanak kamotos kamatszámítást, tanítanak egyszerű szorzást/osztást, összadás/kivonást is. Hogy ki képes ezt az ismeretet hasznosítani a magánéletében az más kérdés. A szöveges feladatok között gyakori visszatérő elem a hitelfelvétel, a lakásár és a fizetés kapcsolata.

blöff 2019.09.06. 12:53:03

@Nerevaryne: nagyvárosban, Bp-n ki tudja adni a legtöbb helyzetben, kérdés mennyiiért, de , h vkinek nincs ott jó munkalehetősége, akkor másnak sincs, ritkán van ilyen atomvillanás, hogy minden egyszerre borul. Még a válság idején is ki lehetett adni Pesten.

Az egész téma mögött (és a vélemények is eköré csoportosulnak) egy alapigazság fogalmazható meg és erről van szó igazából: akinek van pénze/lehetősége, indulótőkéje, az ne bassza el mindenféle trendi divatra, szokásra, ne élje fel mindenét, bárhogy is sugallja ezt a progresszívnak tűnő mert a kiszolgáltatottság öreg korban is szar.
Nem mondja senki sem, hogy bárki vállaljon irreális hitelkockázatot a nullára és nincs szó ingatlanfétisről sem. És nem fekete-fehér, nyilván nem érdemes 20 évig zsíroskenyéren élni és feláldozni a fiatalságot csak azért, hogy legyen egy lakás, nem mindenáron érdemes, de ha van lehetőség, akkor meg kell gondolni, hogy n-szer utazunk egy évben, vagy inkább megalapozom a jövőmet öregebb koromra.
Elismerem, ez a kisebbség gondja nálunk, de létezik a jelenség.

midnight coder 2019.09.06. 13:11:36

@Nerevaryne: Ha beüt a válság, és lenullázza a bérlõ megtakarításait, akkor kb. addig nem hajléktalan, amíg van munkája. A lakástulajnak viszont akinek van valamennyi hitel a lakásán, még mindig van mozgástere, Pl. eladhatja a lakását, kifizeti a hitelt és még marad pénze. Persze ez akkor mûködik, ha van önrész, a törlesztés pedig nem nagyobb mint a havi fizetésed - rezsi+kaja.

Pfdd 2019.09.06. 13:38:50

Nem kell itt hisztizni. Egy átlagos fiatal pár havi bevétele kb. félmillió itthon. 100-ért ki kell bérelni valami ksiebb kecót, úgyis aludni jár haza kb. az ember. Rezsi mondjuk 30-40k, marad 360 megélhetésre, megtakarításra, nem olyan rossz az, még egy észszerű nyaralás és pár kirándulás is belefér. Majd vesznek ingatlant 50-60 évesen amikor kirepülnek a kölkök, elég egy kisebb lakás vagy ház kettőjüknek, rezsire se megy rá sok.
Teljesen felesleges adóssággal röghöz kötnie magát az embernek, bármikor szükség lehet költözésre munka miatt. 50+ -al meg ha letelepedtem legfeljebb megalkuvok munka területen helyi lehetőségekkel, nem akkor fogom úgysem felépíteni a karrierem.

Nerevaryne 2019.09.06. 13:45:20

@blöff: "nagyvárosban, Bp-n ki tudja adni a legtöbb helyzetben"

Ha van munkalehetőség akkor nem kell elköltözni se. Az alapfeltevés az volt, hogy nincs, mert válság van. Volt már ilyen, hogy segédmunkásnak se lehetett elszegődni, nem kellett hozzá kelet-magyarországi kisvárosban élni se, bár ott volt igazán durva a helyzet.

A többivel egyetértek, bár olyan extrém kilengésekkel amiről itt szó volt nem nagyon találkoztam. Sok embernek az a választása, hogy egész jól él és nem gyűjt lakásra, vagy nagyon rosszul él és gyűjt. Az átlagfizetés alatt elég sokan élnek Magyarországon. Nagyárosi fizetésből nem kell sokat beáldozni egy nagyon vidéki kisváros kétszobás kockaházára, majdhogynem KP-ra is meg lehet venni. Ehhez persze ahogy mondtad, kell egy kis józan ész.

Pfdd 2019.09.06. 13:50:33

" Nagyárosi fizetésből nem kell sokat beáldozni egy nagyon vidéki kisváros kétszobás kockaházára, majdhogynem KP-ra is meg lehet venni. Ehhez persze ahogy mondtad, kell egy kis józan ész. "
És marad az ingázás. Nekem 10 perc is időrablás beérni a munkahelyre, túl rövid az élet hogy napi 2-3 órát elcsesszen az ember munkába járással.

Nerevaryne 2019.09.06. 13:54:34

@midnight coder: Ezt mondtam én is. Mi értelme volt akkor lakásra spórolni? Ha eladja a lakását hitellel (válság alatt vevőt találni nem egyszerű), gyakorlatilag ugyanott van mint a bérlő: saját háza soha nem volt, megy bérlakásba egy olyan helyre ahol talál munkát, és közben semmit se csinált hogy majd egyszer legyen háza.

Andy73 2019.09.06. 13:55:23

@Pfdd: Csak azt hagytad ki, hogy a gyerekeket hol nevelik fel, amíg ki nem repülnek. A kis bérelt kecóban? Ahhoz már nagyobb lakás kell, vagy lehetőség szerint ház. Annak pedig már olyan magas a bérleti díja, hogy őrültség másnak fizetni, ahelyett hogy a sajátod hitelét törlesztenéd. Nem öregen kell saját ingatlant venni, hanem akkor inkább már a gyerekeket kell segíteni a megtakarításokból, hogy ők könnyebben el tudjanak indulni, legalább az önrésszel, és akkor nekik sem lesznek ilyen gondjaik.

Nerevaryne 2019.09.06. 14:00:24

@Pfdd: Hát vagy ez, vagy hitellel terhelt ingatlant kell eladni válság alatt aztán irány a bérlakás, vagy eleve bérlőként kevés tartalékkal megpróbálni ugrani egy nagyot.

Szerintem a legjobb megoldás még mindig az, hogy béreljen az ember városi fizetésből, élje az életét, tegyen félre valamennyit, aztán vegyen egy vidéki kuckót ahova vissza lehet vonulni ha beüt a szar. Ha nem üt be akkor meg jó nyugdíjas házikó lesz belőle.

Pfdd 2019.09.06. 14:20:37

@Andy73:
Két kisgyerekkel vígan meg lehet lenni kétszobás 54nm2-es panellakásban. Ha meg már nagyobbak, 10 év felettiek külön szoba igényével, és még mindig annyit keresel hogy nem tudsz egy szobával nagyobb lakást bérelni akkor valamit nagyon szarul csináltatok.
3 gyererknél meg valóban kicsi a 2 szobás panel, de ott meg kapásból megdobnak jelentős csokkal, babaváróval hogy valóban el kell gondolkozni saját ingatlanon.
Kertesház meg ráér, úgysem lesz időd rendben tartani. Majd ha a gyerekek kirepültek. Addig hétvégén meg el lehet ugrani ősökhöz a kertesházba, vagy elmenni kirándulni, ahelyett hogy a kis szabadidődben gazolsz meg füvet nyírsz.

Lesz még Magyar Köztársaság 2019.09.06. 14:40:06

@Buchhalter: "Az átlag fizetés ma nettó 250 ezer körül van.."

Te is bedőlsz az átlagnak. A magyar munkavállalók kétharmada nem kapja meg ezt a bért.

A medián érték valahol 150 ezernél van.

Lesz még Magyar Köztársaság 2019.09.06. 14:48:01

@haXXor: "Brutálisan olcsók. De tényleg."

Brutálisan ostoba vagy. De tényleg.

midnight coder 2019.09.06. 15:36:49

@Nerevaryne: Eltekintve attól, hogy ha eladja a lakását lesz egy rakás pénze még az után is, ha kifizette a bankot (persze nyilván nem 0 önerõvel és két hónap után). A bérlõ viszont ha lenullázódott, megy a híd alá. Onnan pedig nehéz munkát vállalni.

Andy73 2019.09.06. 15:37:24

@Pfdd: Kösz a tanácsot. Nos, elárulom, hogy saját kertes házban élünk 3 gyerekkel, hitel és CSOK nélkül, amikor azt bevezették, már megvolt a ház. Két kisgyerekkel viszont még mi is lakásban éltünk, de már akkor is kertes házra vágytunk, mert ott sokkal jobb élni, hétköznap is, mint egy soklakásos társasházban vagy az általad preferált panelban. Ehhez azonban idő kellett és némi szülői segítség is. Most mi is azon vagyunk, hogy a gyerekeinket segítsük majd az elindulásban, mert anélkül az átlagnak tényleg elég nehéz lehet saját lakáshoz vagy házhoz jutni, és nyöghetik a drága albérletet vagy a hitel terheit. Azonban párban azt is könnyebb, mint szólóban.

_B_ 2019.09.06. 15:38:17

@Republic Forever!: azt azért tegyük hozzá, hogy ezek a bejelentett fizetések. A minimálbéres bejelentéshez szinte mindig társul "boríték" is.
Van ismerős pár, akik ketten 400 körül keresnek. Ők is belevágnak a saját ingatlanba. Mert egyszerűen nem lehet belőle rosszabbul kijönni, mint a bérlésből, ha nem vállalod túl a törlesztőt.
10 év után a bérlőnek semmije nem lesz, a hitelesnek meg lesz egy saját lakása.

midnight coder 2019.09.06. 16:11:30

@Republic Forever!: "A medián érték valahol 150 ezernél van." Ja. Lásd a pesti vízvezetékszerelõt aki összehoz egymilliót egy hónapban, aztán 50 ezret katázik.

Pfdd 2019.09.06. 16:13:37

@Andy73: Nem a panelt preferálom, hanem az életet amikor nem vagy 20 évre komolyan eladósodva, kiszolgáltatva, röghöz kötve. Egy ház most alaphangon 35 millió, de inkább berendezve, felújítva vagy ha új építésű 50. Már ha nem 30km-ről jársz be dolgozni minimum. Nagyon jó hogy ti még akkor szereztetek segítséggel amikor pár éve úgy fél áron kaptál ingatlant. Az egy kicsit más szituáció.
Most megveszel, berendezel egy házat 40-50 millóból, már ha van mondjuk 10 milliós önerőd, 20 évig fizeted a havi 160 ezres törlesztőt, ami nagyon fog fájni úgy az első 10 évben. 160 ezer, + 40-50 ezer rezsi, a félmilliónak majdnem a fele elszállt és még a nő el sem ment szülni. És ha a férfi elveszti a munkáját, és esetleg 150km-re kap rendes fizetéssel másikat, akkor adsz neki egy nagy puszit, mert a következő 20 évben nem fogod látni sokat. Ja és a 20 év alatt mondanom sem kell de festésre, ilyen olyan felújításokra, 20 év után komolyabb felújításra lehet bekészíteni mostani értékben egy 5 milliót.

2019.09.06. 17:04:27

@midnight coder:
Ami nincs bent az átlagban vagy a mediánban, mivel abban csak a legalább 5 főt foglalkoztató munkáltatók alkalmazottai vanna benne.

tjhooker 2019.09.06. 17:08:35

@Prophetic:
Végre egy értelmes nézőpont. Ezen kívül el lehet szabadulni az itthoni viszonyoktól is. Elég ránézni mondjuk 2-3 grafikonra:
1. Hogyan alakult az ingatlan árnövekedés itthon és az egész EU-ban.
2. Hol vannak most abszolút értékben az ingatlanárak Nyugat- és KK-Európai nagyvárosokhoz képest.
3. Váráslóerő-paritáson hogy is néz ki a sztori (avagy nemrég láttam egy ledolgozott órákra vetített bérek grafikont, az se rossz).

Nem kell ragozni hol voltunk az adott grafikonon. Vajon ebből hogy jön ki az, hogy reális és érdemi alternatíva itthon ingatlant (BP vagy agglomeráció) vásárolni?

Helyi viszonylatra visszatérve meg itt rengetegen teljesen torz rendszerben viszonyítgatnak.
- Vidék? Lóf*sz sincs: húzzuk ki, vagy ebben az esetben ne 4-600-as "szakmunkás" bérekkel dobálózzunk, de 250-nel se kéne.
- BP? Legalja 40 éves paneleket célzunk közepes egzisztenciális helyzetből. Vagy alacsony bérrel, de úgy meg nyilván jön a brutál hitel rá. (Meg az ingyen pénzek... háppersze!)
- Ha hitel: kockázatok? Apu nem tud dolgozni a köv 20 évben valamikor? Egyedül nem megy. Anyu mennyit dolgozik gyerekszülés mellett? És két-három gyereknél?
- Ingyenpénz: igen, 3 gyereknél mehet "ingyen" a lakás árába. A gyerek meg levegőn nő fel. Hármat különösen olcsó felnevelni... Plusz ennyi gyerekhez is elég lesz a 1.5 szobás panel.
- Nyilván mindehhez 10-15 évig sehova nem mennek, autót se vesznek, stb... váratlan kiadás sincs, orvosra nem kell költeni, stb, stb...
- Ill. vesznek és futja másra is, mert többet kell keresni. Aki nem keres az annyit is ér. De fentebb már említették a közszférát; közszolgák, vasút, bkv, tanár, nővér, rendőr... Nyilván az önképző programozó meg az épp csillagegyüttállás miatt jó helyzetben lévő burkoló-szakács-asztalos háromszög az ami meghatározza a medián réteget...
Ezt a részt nem is folytatom. Totális sarkítás az egész.

Harmadikként érdemes még elrugaszkodni a minimál szinttől. Nézzük meg Mr. önképző programozó mit is fog csinálni? Hazavisznek anyuval nettó 1 millát átlagban (mert ott is szül anyu 3 gyereket, legyen 6-8 év kiesés). Ebből mi jön ki? Panel nyilván megoldható... meg újépítésű is.
De náluk talán más lenne a target. Mondjuk legyen új családi ház, nem is 70nm, hanem 110+garázs. Pest vagy csak az agglomeráció fér bele ahol nem látod a 3 gyereket az utazás miatt? Egy új autó (kettő agglomerációból?), és mondjuk ne 15 éves ill új Suzuki 3M-ért. Akár csere is beleférhetne 20 év alatt 2-3x. Nyaralás is kéne, talán egy rövid télen is kétévente, nem párizsin élnek (3 gyerekkel!), sőt, lehet, hogy tandíjra, nyugdíjra is tesznek félre. Ebből mi jön ki 20-30 év alatt? Mert a fent felsorolt szerintem nem.

Igen, ez nem a lakásra kuporgatós szcenárió, de talán ebben a sávban valami ilyesmi lehetne a valós cél. És akkor apunak még nincs MX5/motorcsónak a garázsban, pénzes hobbi, saját nyaraló se figyel sehol. Szóval ez szerintem messze nem a luxus kategória (hiába tűnik sokaknak annak)
És akkor vegyük hozzá mekkora részét reprezentálják a társadalomnak már ilyen bevételű családok is.
Ill. hogyan jutnak el nulláról 25 éves fiatalok erre a szintre?

Szóval akármelyik szegmensből nézem, erősen problémás a helyzet. Ettől még nem megoldhatatlan, de nem véletlen, hogy a középréteg úgy ahogy van kb. nem létezik itthon.

2019.09.06. 17:11:08

@Nerevaryne:
A "nagyon vidéki" kisvárosban miből fog megélni a család? Ha van is munkájuk a környéken vagy távmunkában, mit csinálnak, ha elveszítik a munkahelyüket? Vagy majd naponta utaznak 2*100 km-t, hogy aztán a házukból semmit sem élvezhessenek? Aminek aztán végül 0 lesz az értéke, eladhatatlan, ha mégis költötni kéne.

tjhooker 2019.09.06. 17:19:15

@_B_:

Most nyilván megéri hiszen kb. ingyen van a hitel, de ezt nem lehet általánosítani. Az elején pedig ezt írtad. 15-20 évvel ezelőtt meg pont hitelből fizettél ki 25 millát egy 10-es lakásért.

Félretéve, befektetve meg jóval kevesebbe került. Plusz a kockázat is kisebb volt, mert a hitel addig működik amíg nem üt be valami gáz.

Ill. bizonyos spec esetekben ma is működhet. Adott tőkével ma is elég jól ki lehet termelni a bérleti díjat. Nyilván ehhez kell kb a lakáshoz szüksége tőke. De adott esetben ez is alternatíva lehet, ha mondjuk más ingatlan a cél és/vagy tartalékképzés, a röghöz kötés elkerülése. És mondjuk a hatalmas áremelkedésben már nem bízunk, ami átfordítaná plusszba a vásárlást.

Ha ez nincs, de az önerőig jó valaki és megvannak a biztosítékai akkor viszont ma hülyeség kihagyni a hitelből vásárlást.

2019.09.06. 17:35:53

@tjhooker:
Speciel a mezei informatikusok csak a világ legesleggazdagabb országaiban érnek el középrétegbeli szintet, a középréteg anyagi szintjéhez multis középvezetőnek kell lenni legalább, vagy vállalkozónak.

Nancsibacsi 2019.09.06. 22:07:15

@Zabalint: Na azért ez nem teljesen igaz, mert ha nem volt pár évnyi jó keresetnyi megtakarításod akkor se a tanácsi lakást nem tudtad megvenni, se szövetkezetibe nem tudtál beszállni, öröklakásról meg nem is álmodhattál. Akkoriban azért volt baromi nehéz a lakás vásárlás, mert az egy dolog hogy a pénzed megvolt - de az nem volt elég, mivel meg is kellett indokolnod, hogy pl. minek neked akkora lakás. Szóval a cucilizmusban sem volt ám fenékig tejföl az élet - igaz akkor is voltak olyan pillanatok, amikor AKINEK VOLT MEGTAKARÍTÁSA az ki tudta használni az alkalmat, és előre tudott lépni, olcsón. Nem semmiért, hanem mondjuk féláron.

Nancsibacsi 2019.09.06. 22:11:44

@Nerevaryne: "Az mennyivel jobb, ha ugyanezek miatt a bank elviszi a házat és ugyanúgy hajléktalanszállón köt ki?"
A bank attól viszi el a házat, aki eleve túlvállalta magát. Ilyen túlvállalás volt az, hogy a CHF és a HUF viszonyát 25 évben kőbe vésettnek tekintették egyesek. Normál esetben az a törlesztőrészlet fizetése mellett félre is lehet rakni, elő és végtörleszteni lehet a hitelt. Miért? Mert egy normális életpályában az ember reálértékben egyre többet keres. Hiába volt válság - én fizetéscsökkentésről nem hallottam egy ismerősömnél se, csak arról hogy a szarokat kirúgták. Szóval ami ma magas törlesztőnek tűnik, az 5 év múlva már a lóf.sz kategóriába kerül át, és aki egy 20 éves hitelt 10 év alatt nem tud teljesen kifizetni, az nagyon elrontotta az induló kalkulációt.

Nancsibacsi 2019.09.06. 22:16:23

@Prophetic: "2015 óta megduplázódtak a lakásárak az országban"
2015-höz képest 4x annyit keresek - szóval részemről NEM BAJ:-) Nyilván ezt nem mindenki mondhatja el magáról, mert az átlagbér ennyit nem nőtt - sőt annyit se mint a lakás árak -, csak azt nem értem, hogy aki átlagbért néz, az miért érzi magát átlagon felülinek? Legjobb lokáció, legjobb minőségű, legnagyobb ingatlan - ez JÁR az átlagbéresnek, mi? Lóf.sz jár neki.

Nancsibacsi 2019.09.06. 22:22:39

@Eugene Horse: Mindennek megvan az ideje. Amíg még SZAR, mert most pottyant ki az egyetem, netán egy gyorstalpaló programozóképző segglyukán, addig bizony ne filmet nézzen, meg kocsmázzon, hanem próbálja elérni azt, hogy ne ő legyen a leggyengébb láncszem a cégnél. Aztán majd ha elér oda, hogy 2-3 havonta ráírnak messengeren, hogy "figyu, nem akarsz 2x annyit keresni mint most?" - akkor már játszhat, meg nézheti a sorozatokat, meg ejtőernyőzhet.
A probléma az, hogy ezek az emberek NAGYON GYENGÉK - azért keresnek szarul, és ezt nem látják be, nem próbálnak meg jobbak lenni, hanem várják hogy a dolgok megtörténjenek maguktól, mint anno a katonaságnál, amikor x évente előléptettek minden tisztet (ha nem dugta meg a parancsnok feleségét, vagy legalábbis nem derült ki). Hát a kapitalizmusban ez rohadtul nem így működik: az mindennapos dzsungelharc, ahol k.rva nehéz elérni azt, hogy te legyél az vezérhím az oroszlán falkában. Utána már lehet dögleni - ez tény -, de addig nem nagyon. Vagy örökre rohangálhatsz a gazellák után, amikből a végén megkapod a csontokat.

Nancsibacsi 2019.09.06. 22:29:40

@Nerevaryne: "Az iskolában tanítanak kamotos kamatszámítást"
Hitelhez ez kevés, mivel annak a törlesztése annuitásos - de erre is van excelben függvény. De nem igazán ezen bukik a dolog, hanem azon - nem azon hogy nem tudja kiszámolni a törlesztőket -, hanem azon, hogy az emberek érzelmi kérdést csinálnak a lakás vásárlásból. Pl. beszélgettem én egy olyan sráccal, aki a barátnőjével, gyermektelen párként egy 80+ nm-es nagyon extra lakást vett meg, durván 2x annyiért mint egy normál 65nm-es 3 szobás panel. Mert hát a csaj úgy beleszeretett, és hát izé... a világon mi a legnagyobb hatalom? Az. Aztán persze bedőlt az üzlet - 1 évig se tudták fizetni -, de ő TUDTA, hogy ez lesz, de így legalább a csaj megmaradt (egy darabig).
Sajnos az emberek ilyen felelőtlenek, ez van. Ezen nem segítene semmiféle oktatás se, maximum a fiatalkori kasztrálás.

Nancsibacsi 2019.09.06. 22:39:23

@Pfdd:
A. lehetőség: 20 év alatt kifizeted annak az árát, amit aktuálisan bérelsz bérleti díjban.
B. lehetőség: Kifizeted a 20% önerőt, fizetsz ugyanannyit a törlesztőre mint egyébként is fizetnél bérleti díjra (pláne ha elő/végtörlesztesz hamarabb, és nem 20 csak mondjuk 7 évig fizeted), és 20 (7) év után van egy lakásod.
Nyilván a B esetben mindenképpen többet fizetsz, de abból a 0.2x lakás ár REÁLÉRTÉKEN sose fog ötszörösére nőni 20 év alatt, hacsak nincs időgéped, és úgy tőzsdézel.

A másik amit nem szabad elfelejteni, hogy a lakás nem házasság - nem kell kifizetni teljesen, át lehet váltani másikba, ha úgy hozza a szükség úgy is, hogy a terhet átviszed rá. Szóval annyira nem leszel mobil mint lakásbérlésnél, mert el kell adnod, meg venned kell egy másikat, de egy lakás abszolúte nem köt röghöz.

Nancsibacsi 2019.09.06. 22:51:59

@tjhooker: Programozó bérekhez javaslom:
www.hwsw.hu/hirek/60222/informatikus-fejleszto-rendszermernok-fizetesek-berek-2019.html
JAVA-t ugye mindenhol tanítanak, ne a vezető fejlesztőt nézd, mert az kevés - nézd a tipikust. 1.4MFt bruttó/hó, ez 931eFt nettó mindenféle családi kedvezmény, stb mellett, 8 órás munkaviszony, és kinyalják a s.gged, mert kb 10-20ezer fő hiányzik a munkaerő piacról. Az is igaz, hogy akit én ismerek seniort MINDEGYIKNEK van egy másodlagos maszek melóhelye, ahonnan relatíve kevés melóval (havi pár 10 óra) még 1 fél, vagy egész fizut hazavisz.
Szóval miután kiirigykedted magad, kezdd újra a számolásodat, öreg. Egy jó programozónak ma ha akarja van szép háza medencével, ha akarja nyaralója a balcsin, ha akarja Nissan GTR-je játszós autónak - bármelyiket megengedheti magának. Pár év alatt mindet is. Egy jó burkoló vagy kőműves nem, de ismerek én olyan mesterembert, aki nyugdíj előtt van, és már 2 lakást ad ki, meg ugye van a sajátja, és a gyereke is lakik valahol. Szóval számold végig, a nővérek meg a tanárok meg ha nem keresnek eleget akkor a KÉNYELMES meló helyett menjenek el olyan munkahelyre, ahol pénzt is adnak.

Prophetic 2019.09.07. 00:18:25

@Nancsibacsi:
Na, nézzük. :)

> "ami ma magas törlesztőnek tűnik, az 5 év múlva már a lóf.sz kategóriába kerül át"

Jelenleg ebben a kamatkörnyezetben valóban. Épp a napokban írtak róla: bankmonitor.hu/cikk/inflacio-alatt-a-legtobb-magyar-altal-valasztott-lakashitel-kamata/

> "2015-höz képest 4x annyit keresek - szóval részemről NEM BAJ:"

Nagyjából én is, és ez valóban senkit nem érint vagy érdekel itt. Karrier kezdetén ez benne van a pakliban. Ha a karriered közepén vagy, akkor gratulálok, megérte váltani/vállalkozni.

De.
Egyrészt az átlagbér nem nőtt arányosan a lakásárakkal, másrészt megint, hiába alacsony a lakáshitel kamata, ha kétszer akkora az ára a lakásoknak. Persze lehet, hogy ez tartósan így marad, de jelenleg európai összehasonlításban is magasak itt a lakásárak, ami csak növeli az átmenetileg vagy tartósan külföldre költözők számát.

A CSOK meg a babaváró hitel csak annak az implicit beismerése, hogy épkézláb nemzetgazdasági koncepció híján a lassabban emelkedő bérek lemaradtak a robbanó lakásárakhoz képest, így marad a dotálás meg a röghöz kötő (méhedet bérbe adod, 10 évig ott élsz stb.) hitelek.

A programozó bérekről - ezekkel tisztában vagyok. A grafikont meg benézted. :) Egyrészt ezek a számok torzítanak, elég csak az általad linkelt cikk alatt elolvasni a kommenteket. Az 1,4MFt bruttót (900 eFt nettó) a grafikon alapján a "tipikus" (?) VEZETŐ fejlesztők kapják, magyarul azok, akik kevesen vannak, értenek hozzá, felelősség van a vállukon, és valami oknál fogva még nem külföldön/külföldre dolgoznak. A seniorok nettó 500-800eFt-ot visznek haza Bp-n, vidéken kevesebbet.

Az informatikus munkaerőhiány - hasonlóan más szektorokhoz - csalóka, mert a kereslet (a hiány) olyan bérszínvonalon jelentkezik, ahol nem találni használható szakembert. A gyorstalpaló kurzusok is kezdenek kifulladni. (index.hu/gazdasag/2019/08/22/green_fox_programozokepzes_junior_allas_munka/)

A maszek melóban azért visznek haza sokat a seniorjaid, amiért az említett vízvezeték-szerelő is milliókat keres: mert vállalkoznak, és KATA-val tételesen és nem százalékban adóznak utána. Számukra simán 6-10.000 Ft-os órabérek pattognak, amik egyébként valójában teljesen szinkronban vannak azzal, amennyit a "day job" cég költ "szuperbruttóban" egy alkalmazottra (számold ki, ki fog jönni). Ennél több is lehet az órabér, ha tanácsadásról vagy valami specialista munkáról van szó.
A nappali munka biztos alapot (fix munkát, a nyugdíj reményét, fizetett szabadságot, bónuszokat stb.) ad, és ha ráfeszülnek a maszekra, akkor ott kevés adózással kereshetnek sokat a szektorban.

> "Egy jó programozónak ma ha akarja van szép háza medencével, ha akarja nyaralója a balcsin, ha akarja Nissan GTR-je játszós autónak - bármelyiket megengedheti magának."

Szerintem lépj ki a nedves álmaidból, és számold ki, mennyibe kerülnek az említett vagyontárgyak. Persze ha a példabeli vezető fejlesztő egyedül él és szeret sok hitelt fölvenni, akkor talán ezek egy részét valóban élvezni fogja, mielőtt kiég a munkájában.

Amerikában még van rá esély - ahol évi $120.000, tehát havi $10.000 fölött van egy hasonló kaliberű, tapasztalt fejlesztő fizetése (és ugye se nyugdíj, se EÜ nincs benne) - de a Szilícium-völgyben vagy New York környékén jelzem, ez a minimum, ha valaki hitelre (!) venne saját lakást, olyan árak vannak arra. Európában ez a fizu a fele-kétharmada, idehaza - ahogy láttad a statisztikákban - talán max. a harmada.

> "a nővérek meg a tanárok meg ha nem keresnek eleget akkor a KÉNYELMES meló helyett menjenek el olyan munkahelyre, ahol pénzt is adnak."

Szerintem nem érdemes egy önző, szűk látókörű parasztnak tettetni magadat, mert ennél több van benned.

A jelen körülmények közt, a düledező magyar EÜ és oktatási rendszerben dolgozó elhivatott közalkalmazottak kemény munkájának köszönhető, hogy még nem dőlt össze egészen a szociális rendszer és vele együtt a magyar állam is.

A másik oldalról, egyrészt sajnos a bérek valóban katasztrofálisak, tömeges az elvándorlás az említett szektorokból (más pályákra ill. külföldre), másrészt a közszféra alacsony bérszínvonala lehúzza a versenyszférát, így a te béredet is.

Többek között (főleg a hazai informatikai piac sajátosságai mellett) ezért is van az, hogy egy szlovák, cseh vagy észt informatikus is átlagban többet keres nálad.

2019.09.07. 08:54:24

@Zabalint: „Azok a családok tudnak boldogabbak lenni, még a gyerekek is, ahol nem rendelnek mindent alá a gyereknek”

Szerintem itt valami óriási tévedés van, a 21 századi ember úgy kezeli az életet, mintha valami nonsztop nyitva tartó vidámpark lenne, ahol a lét kizárólagos célja halmozni az élvezetet, gyűjteni a különböző kényelmi- és szórakoztató berendezéseket, kipróbálni a létező összes élményt, bejárni a világ összes zugát, ami természetesen mindenkinek alanyi jogon jár. Tárgyakat megszerezni és birtokolni. Tulajdonképpen, ha úgy vesszük, az egész bolygó ipara erről szól, gyártjuk egymásnak a haszontalanabbnál haszontalanabb szarságokat, aminek egyetlen célja és értelme van: még kényelmesebb legyen, amár amúgy is túlzásba vitt kényelem. Meg kell mozdítanod a kisujjadat? Az fárasztó, holnapra megoldják, hogy azt se kelljen. A bolygó lassan belepusztul, az emberek meg teljesen belehülyültek a jólétbe, aztán jönnek a haszontalan pótcselekvések. Aranylövést kapott minden fronton a társadalom, és eljutottunk oda, hogy már szinte semmi sem tudja feldobni az embereket, elérhetetlen álmokat hajszolnak, és minél több jut ezekből, egyenes arányban nő a boldogtalanság depresszió. A családok széthullanak, pedig mindenük megvan. Én boldog egészséges családokat, és őszintén mosolygó embereket utoljára a rendszerváltás előtt láttam, pedig akkor aztán kézzelfogható volt a csóróság, és limitált mennyiségű endorfin jutott. Mert közben valahol elfelejtődött a lényeg: az élet az elmúlt néhány millió évben, nem az élvezetek hajhászásáról szólt. Persze az ember mindig próbálta színesíteni a hétköznapokat valamivel, de olyan korszak szvsz soha nem létezett, ahol csak és kizárólag erről szólt volna minden. A család és a gyerekvállalás kezd kikopni, nyűg lett a 21 század modern embernek. Ez pedig zsákutca barátom.

2019.09.07. 09:13:27

@Nerevaryne: "Az mennyivel jobb, ha ugyanezek miatt a bank elviszi a házat és ugyanúgy hajléktalanszállón köt ki? Elpocsékolt 20 évet a semmire, még azt se mondhatja el magáról hogy látott valamit a világból."

Magyarán, szerinted aki hitelt vesz fel, az kötelező érvényűen bele fog bukni. Hát akkor hadd osszak meg egy sikersztorit: nekem sikerült. Van saját házam, autó(i)m, és nincs tartozásom. Nem örököltem, nem dobott meg a kanadai nagybácsi milliókkal. Nulláról.

Nancsibacsi 2019.09.07. 09:48:22

@Prophetic: Hwsw diát tényleg benéztem de a junior bruttó 5-700, vagyis a szenior nettó nemigen lehet 500. A 800 ok, de az alja biztos nem olyan kevés, mert akkor már váltott az illető. Katás szakiban semmi kockázat a betegségen kívül, mert mindenki hónapokra előre be van táblázva, és ehhez marketing se kell. Egyedülállókat nem tudom minek kevered ide - a feleség is keres. Az átlag nem a medencés családi ház de még csak nem is az új lakás vagy autó - pl átlag autó életkor 13-14 év - egy átlagfizus ne hisztizzen többért. Nekem is tanár az eredeti szakmám, csak én nem vagyok béna/férjem által eltartott önmegvalósító, ezért mentem be a dzsungelbe harcolni a kényelmes iskolai alibizés helyett. Ne csinálja így mindenki mert nem kell a konkurencia, de aki elvan a langymeleg pocsolyában, az ne irigykedjen arra aki keményen dolgozik. Mert pl USAban az ilyen hozzáállással éhen halnak.

Nancsibacsi 2019.09.07. 09:56:31

@Prophetic: Ja, és a CSOK semminek sem a beismerése, mert azt mindenki tudja hogy 2 vesztes vh, az ország értékes részeinek elcsatolása és 45 év kommunizmus lemaradását irreális 1-1 kormányzati ciklus alatt lefaragni. A lakás a környező országokban se olcsóbb a bérekhez képest, még Ausztriában sem, ahol pl. a kommunizmus kimaradt. A CSOK a jelen helyzetre adott válasz: a lakosság vagyona kicsi, egy fiatal párnak nem 40 évesen kell lakás hanem 25. Erre jó - a gazdaságot meg majd helyrerázza a GDP növekedés, amiben jelenleg EU szinten másodikok vagyunk. Nem jövőre, hanem 200 év alatt.

Prophetic 2019.09.07. 11:02:44

@Nancsibacsi:
Azt irtam, hogy 5-800 netto a seniornak, nem brutto. Ugyanarrol beszelunk. :)

Az egyedulallo programozo felreertheto volt, gyerektelent akartam irni. Persze ha a feleseg is hasonloan keres, akkor lehet nagy labon elni. Ez mindenki eldonti, mire mennyit akar kolteni, ha megteheti.

Egyebkent felreertesz, nem azzal van bajom, hogy te palyat valtottal (nem kis teljesitmeny az ilyesmi), hanem annyi, hogy csak azert, mert te igy dontottel, meg nem kell lenezni es kulonfele jelzokkel illetni azokat, akik ezt kulonfele okokbol nem tettek meg es bent maradtak a roskadozo rendszerben.

Meg akkor is, ha masokra tamaszkodnak anyagilag, es az allam effektive a csaladjaikra terheli ra az oktatasi rendszerbol hianyzo berkoltseget (mert valoban NEM lehet annyibol megelni).

Ezen emberek nagy resze hivatastudatbol dolgozik, es tarsadalmilag felbecsulhetetlenul ertekes a munkajuk. Ezt az allam mocskosul kihasznalja sajnos.

Szoval szerintem neha megeri elengedni a 100% kapitalista nezopontot. Az ember nem a penzert el, hanem a boldogsagot, harmoniat keresi, es ha gazdasagilag irracionalis is egy rosszul fizeto, de hivatastudattal atitatott szakma (erre irtad, hogy "a ferje altal eltartott onmegvalosito"), a netto tarsadalmi haszna lehet pozitiv es vezethet a csalad szamara harmonikus elethez Nissan GTR auto nelkul is.

Prophetic 2019.09.07. 11:10:34

@Jankove:
> "Én boldog egészséges családokat, és őszintén mosolygó embereket utoljára a rendszerváltás előtt láttam..."

Mert akkor voltal fiatal, es ahogy idosodsz, elkezdtel vesziteni az optimizmusodbol es a mentalis rugalmassagodbol, a valtozasokhoz valo alkalmazkodokepessegedbol.

A "ma mennyivel szarabb a vilag" attitud statisztikailag lehet reszlegesen alatamasztott, de emberileg egy negativ, akar depresszios szemlelethez vezet.

Mikozben van valasztasod - a mai fiatalok sem keseregnek, hanem ok most veszik eszre a mosolygo embereket es a boldog pillanatokat, mikozben probalnak alkalmazkodni a jelen kor kihivasaihoz (ami szamukra egy adottsag).

Nancsibacsi 2019.09.07. 11:34:58

@Prophetic: A tanár csak akkor dolgozik olcsón lelkesen, ha eltartja a férje, és a fizetése csak fodrászra meg kozmetikushoz kell. Ha nem így van akkor arra a minimumra törekszik amely mellett még éppen nem rúgják ki. Illetve - az orvosokhoz hasonlóan - tereli az ügyfeleket a fizetős szektorba, ahol már egyáltalán nem keveset keres. Van tanár aki óraadóként heti 10 órát tol állami iskolában, hogy ügyfeleket gyűjtsön a magánóráira.
Illetve vannak a reménytelenül rosszak, akik csak picsogni tudnak, de azt a kis bért se érdemlik meg. Orvos dettó.

Buchhalter 2019.09.07. 12:59:09

@Jankove: amiket irtál nem rám jellemzők.De sajnállak ,ha szerinted csak arról szól az élet,hogy gürizz egy lakásra és nevelgess - gyereket aztán temető,hajrá.Kűlőnben van lakakasszank es egy kis sporolt penzunk,de mar a bankban kőzőltek velunk ,hogy ehhez meg inkabb gyűjtsűnk.

2019.09.07. 14:02:33

@Prophetic: "Mert akkor voltal fiatal, es ahogy idosodsz, elkezdtel vesziteni az optimizmusodbol es a mentalis rugalmassagodbol, a valtozasokhoz valo alkalmazkodokepessegedbol."

Mindamellett hogy ezzel az állítással valamelyest egyetértek, itt nem rólam van szó, ez egy általános társadalmi jelenség: nézz körül és ha nem vagy szemellenzős meglátod. Ideges stresszes elégedetlen pesszimista emberekkel találkozol akármerre is mész, soha annyi válás nem volt, mint manapság, pedig állítólag fantasztikus életszínvonal van, és még csak azt sem lehet mondani, hogy nem így van. A boltok szarásig tele árúval, van minden. A fiatalok pedig keseregnek -pont erről szól ez a téma is- mert nem tudják merre induljanak, így aztán jön a yolo, meg a többi. Vedeljük el a pénzt. Amíg az én korosztályom már nagyjából 15 évesen tudta kábé merre fog indulni, mi érdekli, és dolgozott az ügyön, egy átlagos fiatal felnőtt csak maximum addig jut el, hogy kibekkel egy csomó időt büfészakon, mert tudja hogy diploma nélkül már krumplit sem hámozhat a gyorsétterembe, egyébként totál homály, tenniakarás még kevesebb. Se azzal nincs tisztában, mi érdekli, se azzal mibe lenne jó. Meg aztán egyszerűbb nem csinálni semmit, és ráfogni a nyuszira.

2019.09.07. 14:24:32

@Buchhalter: "De sajnállak ,ha szerinted csak arról szól az élet,hogy gürizz egy lakásra és nevelgess - gyereket aztán temető,hajrá."

Engem ne sajnálgass légyszi, én 40+ éves vagyok, révbeértem, meg van mindenem ami kell. Bár még egy gyerekkori álmom még nem teljesült, de azon is rajtavagyok. Ha most azt gondolod, hogy nyilván az egész életem a nélkülözésről szólt, nem: én a jut is, marad is elv híve voltam, illetve felállítottam a prioritásokat. Az első számú prioritás: egy saját otthon fontosabb, mint koktélt szürcsölni a bahamákon. Ezen röhögök, hogy benn a cégnél még a takarítónő is az egzotikus nyaralásaival dicsekszik, következő nap meg nyavajog, hogy üres a hűtő, és deszar az élet.

"Kűlőnben van lakakasszank es egy kis sporolt penzunk,de mar a bankban kőzőltek velunk ,hogy ehhez meg inkabb gyűjtsűnk."

Senki sem mondta, hogy lakáshoz jutni sétagalopp, ahogy a hitelfelvételnek is van kockázata. Ez egy ilyen bicikli, de azt kell tudomásul venni, hogy csak erre van nyitva az ajtó, tetszik nem tetszik. Nyugtasson meg a tudat, hogy senkinek sem volt könnyebb dolga, kivéve annak, akinek anyuapu kft a segge alá tolt mindent.

Prophetic 2019.09.07. 15:16:23

@Jankove:
Oké. Egyrészt: de igen, rólad van szó. Mindenesetre most leírom, hátha segít.

A "mai fiatalok, bezzeg az én időmben (+ milyen szar a világ)" érvrendszerről beszélek. Ez két-háromezer éve megy, már a Bibliában és a római időkben is voltak hasonlók. Hogy a mai fiatalság milyen műveletlen, erkölcstelen, lusta stb.

Ez csak látszólag érvelés, valójában egy világlátás, egy attitűd, amely abból fakad, hogy az (idősödő) ember kezdi elveszíteni a kapcsolatot a fiatalsággal és a világ változásaival, és nem érti, mit, miért csinálnak, már-már félni kezd tőlük.

Ismerek depressziós embereket, tőlük természetesen folyton hasonlókat hallgathatok. Mint mindenkinek, nekem is volt depressziósabb korszakom, tehát pontosan tudom, milyen ez a gondolatmenet. Ismerek olyan tanárokat (akik tehát sokat vannak fiatalok közt), akik 60-hoz közeledve is értik a jelenlegi fiatalokat - jó 10-15 évet letagadhatnak külsőre és viselkedésre. Olyanokat is ismerek, akik lassan kiégtek, elvesztették a fonalat - jobb esetben felmondtak és kerestek valami nyugisabb állást.

Én személy szerint példaképnek tekintem az "örök fiatal" embereket, és ilyesmiket tanultam tőlük:
- maradj fiatalok közelében, amennyire lehet, mert sok energiát lehet belőlük meríteni.
- a "fiatal generáció" sosem rossz, csak máshogy nő fel, mást kapott a szüleitől és a világtól. Ezeket a reakciókat általában véve meg lehet érteni.
- csak azért, mert az én időmben máshogy volt - azóta eltelt 10-20-30 év, most épp így van, ahogy.
- vagy alkalmazkodsz a világ változásaihoz, vagy (fejben) megöregszel. Előbbi esetben egész életedben tanulni, változni, fejlődni, kell, új célokat, érdeklődési köröket találva. Anyagi értelemben talán lehet, de pszichológiai értelemben nem szabad "révbe érni".

Hidd el, én is sokat olvasok a jelenkor történéseiről, pontosan tudom, mennyire "szar" a világ. Én például személy szerint legjobban a globális felmelegedés okozta tartós károktól és a hazám jelentéktelen posvánnyá válásától tartok. De dolgozom rajta, hogy pszichológiailag megbirkózzak ezekkel.

Ezeket a tényeket meg lehet ismerni, és lehet valamennyire tartani a jövőtől, de az emberiség története évezredek óta arról szól, hogy az ember tudjon alkalmazkodni. Még akkor is, ha háború vagy hasonló dúl.

Most békeidő van, a fiatalok meg ülnek a mamahotelben, mert pontosan látják, hogy a jelenlegi "kései kapitalista" berendezés már nem kínál olyan vonzó életpályákat, társadalmi mobilitást, mint mondjuk a 60-as, 70-es évek ("postwar boom" 1973-ig) nyugati államaiban. A reálbérek növekedése sok helyen (pl. USA) a 80-as évek vége óta megállt.

Idehaza is nagyon sok növekedési, nyugatos felzárkózási ígéret maradt el az elmúlt évtizedekben. Jelenleg régiós összehasonlításban is kezdünk lemaradni.

A fiatalokra a szülők csalódottsága, keserűsége is ráragad, és pont, hogy azt nem akarják, hogy ők akkor most végiggüriznek egy életet azért, hogy "átlagos" életszínvonaluk legyen, ne lépjenek társadalmilag följebb, majd kiégjenek - ahogy sok magyarral, kelet-európaival történt. Meggyötört arcokat mindenhol látni, elég csak kilépni az ajtón.

A hedonizmus, élményhajhászás, felelősségtől menekülés - ahol és amikor túlzott ahhoz képest, ami ennél a korosztálynál egyébként megszokott - tehát egy természetes generációs reakció a lehetőségek beszűkülésére, és sajnos egy lenyomata a jelenlegi "senki nem tudja, hova tart az emberiség, mert a kapitalista növekedésben már nehéz hinni" korszellemnek.

Buchhalter 2019.09.08. 09:00:03

@Prophetic: helló,elég értelmesen tudsz vitázni ezzel a két szerencsétlennel.nancsi bácsinak még a felét sem hiszem el amiket írkál.Férfi nick név alatt nő lenne? Volt egy olyan mondata,hogy a férje tartanná el? Vagy nem tud fogalmazni.Sok mindenben egyetértek veled.Jankove meg egy megkeseredett valami.Ma Lakhatatást egy bizonyos vadkapaitalista réteg globálisan az elérhetetetlen szintekre árazza be. Az emberek vagy megint tömegével az utcára vonulnak és ez okból több bért ,vagy lakhatási megoldást harcolnak ki a vezető rétegeketől ,vagy beköszönt egy új izmus amit szélsőségesek meglovagolva borítékolható lesz egy "lakhataási tavasz".Berlinben nem véletlenül gondolkodnak helyi polikiusok a lakbér árak befagyasztásáról.Sok posztoló itt is elég antiszociálisan gondolkodik,de ha beüt majd a káosz és majd a saját lakásában se lesz biztonságban ,majd elgondolkodhat.Persze nem kell megfizetni a rendőrt,tűzoltót ,nővér,tanárt.Úgy is mind ingyenélő egyesek szerint,igaz?@Nancsibacsi: @_B_: @midnight coder: nézzük mivel jár ez hosszabb távon ha itt minden értelmes ember elhagyja ezeket a szektorokat.Nincs elég tanár : zsúfolt osztályok,fegyelmezés hiánya gyenge oktatás.Sok gyerek elkalódik ,bünöző,prosti lesz (nem fog GDP-t termelni észlények),nővér-orvos hiány : sok beteg időnap előtt meghal ,köztük életerős fiatalok (GDP csökkenés,kieső munkarő ,temetési ktg és morális kár) tűzoltó : a meglévő csökkentett létszám nem ér ki időben a katasztrófák helyére (növekvő kár emberéletek ) rendőr : a kevés ,érdektelen korrumpálható létszám vérszemet kapó ,elszabaduló bűnőzést jelent.Akár komolyabb utcai bandák megjelenése,drog,prostutició tömeges megjelenése ez + betegségek melegágya a gyenge eü még nagyobb megterhelése stb.Ezt még lehetne bővíteni.A vadkapaitalizmusra már volt válasza az emberiségnek : a kommunizmus és a fasizmus.Nem kéne kapzsiságból és önzésből újra kiengedni egy pusztító izmust a lezárt palackból.

2019.09.09. 23:55:45

@Buchhalter: "Jankove meg egy megkeseredett valami."

Itt egyvalaki van megkeseredve: Te, aki a saját sikertelenségéhez próbál pozitív ideológiát gyártani, de minden szavadból süt, hogy ez csak álarc.

2019.09.10. 00:03:31

@Prophetic: „kezdi elveszíteni a kapcsolatot a fiatalsággal és a világ változásaival, és nem érti, mit, miért csinálnak, már-már félni kezd tőlük.”

Itt valami fogalomzavar van. Tökéletesen és pontosan értem, mit miért csinálnak, vagy nem csinálnak a fiatalok, csak tapsolni nem tudok hozzá, ha a produkciónak nincs valódi értéke. Nekem már beállt az értékrendem és sziklaszilárd. Sosem leszek képmutató emberke, aki vénségére térdig letolt gatyában kifordított zsebekkel megy be a melóhelyére, és úgy tesz mintha még mindig 17 lenne. Sőt ettől mégcsak maradinak sem érzem magam. Abban egyetértünk, hogy grand kanyon méretű generációs szakadék van köztem, és az utánam következő korosztály között, noha még én sem vagyok tatter. Mind értékrendben, mind felfogásban. Ez nem természetes változásból fakad, hanem –talán a kor szelleme, talán megindultunk vissza az ősközösség irányába, talán más- itt igen komoly, mindenki által érezhető minőségesés keletkezett: huszonéves emberek még fakarddal rohangálnak, céltalanul lézengenek a világban, semmihez sem értenek, és nem is akarnak érteni, infantilisek, egész nap a telefonjaikat basztatják, feltűnési viszketegség, magamutogatás, kamuzás megy a közösségi oldalakon, tiszta dedó. Kitolódtak az életkorok is: amíg rendszerváltás környékén egy átlagos 18 éves már elkezdte érezni az élet súlyát, addig ez a pont ma valahol 25-30 között lehet, de elemi erővel jelentkezik: itt eszmélnek rá az emberek, hogy hoppá! Lassan félidőhöz közelít a meccs, ideje lenne végre valamerre indulni. És lécci ne essünk már hasra az aktuális trendektől, csak azért mert így maradhatunk fiatalosak, modernek, progresszívek meg trendik…. Ha minden szülő szarna bele, és felvilágosítás, meg nevelés helyett hagyná a gyerekét, hogy a korosztálya belesodorja a legnagyobb hülyeségekbe (mert akkor jófej fiatalos progresszív szülő) akkor az emberiségnek rövid időn belül csúnya vége lenne. A fiatalokat össztársadalmilag tanítani nevelni kell, meg kell mutatni merre van az előre, elválasztani az értelmeset az értelmetlentől, rámutatni, hogy amit adott esetben csinál baromság, és kapjon már a fejéhez. Erre csak az idősebb korosztály képes, akinek van összehasonlítási alapja, és élettapasztalata. Az idősebb generáció persze megkapja érte a „földhözragadt”, „nem képes haladni a korral”, „maradi” titulusát, és keresztként a hátán cipelheti. Ez van, ha ezzel segítek, akkor viszem én is szívesen. Viszont ennek az egésznek semmi köze nincs a depresszióhoz, meg a negatív attitűdhöz, nem tudom honnan jött ez.

„lehet valamennyire tartani a jövőtől, de az emberiség története évezredek óta arról szól, hogy az ember tudjon alkalmazkodni.”

Egyfelől igaz, de az alkalmazkodás mellett, az ember másik kezében ott van a képesség, hogy változtasson a világon. Én hiszem azt, hogy még akár egy ilyen senki által nem olvasott blogba történő kommenteléssel is hatással lehetünk a világra a magunk módján. Apró dolog, de lehet belőle pillangóeffektus.

„Én például személy szerint legjobban a globális felmelegedés okozta tartós károktól és a hazám jelentéktelen posvánnyá válásától tartok.”

Mindenkinek megvan a mumusa. Én a technofóbiától félek. Annak idején kifejezetten innovatív, minden új (technológiai) megoldás felé nyitott emberke voltam, ma inkább idegesítenek az újítások. Nem azért, mert nem tudnám tartani a lépést, hanem mert a legtöbb innovációt már nem a szükség és valódi célok hívják életre, hanem a marketing meg a divat. Olyan is a végeredmény.

Buchhalter 2019.09.10. 08:19:05

@Jankove: én nem érzem magam annak,de te nagyon egy senki vagy ,csak még senki nem mondta az orcádba.Szép napot biorobot.

#szájbergyerek# 2019.12.22. 23:54:27

Nyilván ennek semmi köze az elszállt ingatlanárakhoz. Az esetleg összekuporgatott pénz igatlanra (önerőhöz) kevés, elbulizni meg sok. Marad a jó kocsi meg a lássunk világot.
Persze a fiatalok a hülyék most is.

Reactor 2021.02.20. 21:56:31

Az ok egyszerűen az, hogy egy mai lakás árából ma már vagy hatezerszer körbe tudnád utazni a Földet. Egy szakadt panel is 30 milliónál kezdődik, de bőven akad a fővárosban 57 millióba (!) kerülő harmadosztályú lakóparki lyuk is. Az ingatlanhiénák, spekulánsok, lakásmaffiózók vígan lubickolnak ebben az anarchiában, a kormányzatnak esze ágában sincs közbelépni (dehogy fogják levágni az aranytojást tojó tyúkot, az emberek kit érdekelnek amúgyis), az átlagember meg spórolhat 45 éves koráig egy saját kéróra. Ezek után nem kell álmélkodni, hogy a fiatalok inkább utazásra költenek, mint egy megfizethetetlen lakásra. Gondolom úgy vannak vele, hogy mindegy hogy hova, csak el innen ebből a lepusztult szarfészekből. Együttérzek velük.

@MAXVAL birсaman közíró: Igen, biztos a libbancsok hibája, hogy megfizethetetlenek a lakások. Nyomd már el magad, ostoba fidesznyik, unalmas a bégetésed.

@Törpe minoritáska: A tömegközlekedés vajmi keveset tesz hozzá a Föld túlmelegedéséhez. Azokat a butaprolikat szóld le inkább, akik még a vécére is kocsival járnak.

@rozsomák: Aha, akkor matekozzunk tán egy kicsit. Egy kicsit is élhető lakás, ami egy fokkal azért jobb a jurtánál vagy az afrikai sárkunyhónál, 15 milliónál kezdődik. A magyar medián olyan 200 ezer, ebből egy jószívű munkáltatótól megkapsz 150 ezret. 100 ezret kapásból elvisz a létfenntartásod (élelmiszer, ruházat, közlekedés stb.), marad 50 ezer forint félrerakható pénzed havonta. 15 millióban az 50 ezer kereken 300-szor van meg. Ezt elosztjuk 12-vel, kijön az eredmény: 25. Tehát ha 25 évesen kezdesz el dolgozni, és valamilyen csoda folytán 25 évig képes is leszel olyan munkahelyeket lelni, ahol havi 50 ezret félretehetsz, reálisan 50 éves korodban juthatsz majd saját lakáshoz. Élvezheted 7-8 évig, aztán mész is a geriátriára. Erről ennyit.
A fiatalok térdre rogynának és hálaimát rebegnének a Jóistennek, ha 14 év spórolással saját lakáshoz tudnának jutni, maradjunk ennyiben.
Olcsóbbak ma a lakások, aha...na tudod kit etess ezzel a baromsággal.

@haXXor: A nyugathoz képest igen, szar az ország. Ebben tehát igaza van. És rengeteg embernek nemhogy jaszkarizásból nem telik szép lakásra, hanem egyáltalán semmilyen lakásra nem telik a keresetéből. Biztos, mert olyan olcsóak az ingatlanok. Ja, szinte már ingyen vannak!

@Nancsibacsi: Levezettem a matekját, miért totál hülyeség az írásod. Olvasd el. Ráadásul ha programozó vagy, annak megfelelő fizetéssel, akkor kb. te vagy a legutolsó, akinek a szava bármit is számít a témában.
Amúgy nagyon cuki, hogy mindenkit kipakolnál az utcára, aki nem keres minimum félmilla nettót, mert szerinted "nem érdemlik meg". Tehát csak a sztárszakmások kiváltsága legyen a lakás, a népesség többi része legyen hajléktalan?
Nem mellesleg tudod mi az uralkodás első szabálya? MINDENÉRT te vagy a felelős.
Erről pedig ennyit, ide egy pontot kérek.

@FILTOL: Nyugaton mindenesetre nincs ingatlanlufi, az ottani keresetedből még van rá reális esélyed arra, hogy 10 éven belül vehetsz egyet ahelyett hogy végigkuporgatod az egész életedet csak azért, hogy nyolc évet éldegélhess egy saját kecóban, mielőtt magatehetetlen öregember lennél.

@Kivlov: Ez neked is szól: az uralkodás első szabálya az, hogy MINDENÉRT te vagy a felelős. Az ingatlanlufi esetében ez duplán igaz, tekintve, hogy a kormányzat szabadon hagyja futni ezt a káros gyakorlatot, amíg hasznot lát belőle. Minden normális országban üldözik, tiltják a Ponzi-sémákat, kivéve itt Orbánisztában, ahol a bűnözés és a korrupció a természetes állapot.

@Andy73: A párkereső férfiak jelentős többsége nagyon szívesen megfogadná a tanácsodat, csak éppen nem tudja. Mert a nők döntő többsége levegőnek nézi őket. Nincs tele pénzzel, nem jóképű, nincs kigyúrva, tehát lúzer. És a helyzet azóta is egyre csak romlik, mert még a kimondottan ronda nők se válogatnak a saját szintjükön.

@: Igen, többnyire ez történik. Aki hitelt vesz fel, az így vagy úgy, de belebukik. Elég csak arra gondolni, hogy a kamatoknak hála, többet fizetsz vissza, mint amennyit fölvettél, tehát mindenképp veszítesz. Pénzgyűjtéssel ez kivédhető. Arról nem is beszélve, hogy a hitel kb. egyenes út az adósságspirálba.
Neked sikerült ezt elkerülni. Hurrá és hip-hip. Sok százezer embernek meg nem sikerült. Ennyi erővel akkor dolgozni minek, lottózzon mindenki, mert van aki már elvitte az öttalálatost ugye...

@Prophetic: Lehet, hogy negatív és depressziós szemlélethez vezet, de attól még ez a valóság. Persze lehet önámításban is élni és mosolyogva hozzáállni ehhez az okádék világhoz, de előbb-utóbb az arcodra fog fagyni az a mosoly.
A jelenlegi fiatalok pedig konkrétan eszük nélkül menekülnek innen élhetőbb országba, többek közt Romániába (!!!) is...
süti beállítások módosítása