A boomer jelenségről, az eszközhasználatban megjelenő generációs különbségekről beszéltünk az RTL-klub Reggeli című műsorában.
Kutatások szerint az időseknek is jót tesznek a digitális eszközök
Egy amerikai kutatás szerint sok idős ember élvezettel használja ki a közösségi média lehetőségeit, és ez segít nekik leküzdeni a magányt, sőt még az egészségüknek is jót tehet A közösségi médiát használó idős emberek általában elégedettebbek az életükkel. A depresszió kevesebb tünetét mutatják, és ritkábban szenvednek krónikus betegségekben, például magas vérnyomásban és diabéteszben. Ha belegondolunk a statisztikába, miszerint ma minden 5. lakos 65 év feletti, nem kevés emberről van szó. A nemzedéki különbségekből adódó feszültségek leküzdése, az egyre idősebbé váló népességnek a fiatalabb családtagoktól eltérő digitális eszközhasználati szokásaiból adódó különbségek kezelése, egyre jelentősebb energiaráfordítást kíván a társadalom részéről. Az egyre nagyobb számú és arányú időskorú népesség mentális és fizikai egészségének megőrzését szolgálhatják olyan generációk közötti együttműködést segítő programok, melyekben az intergenerációs tanulás összekötő erőként is szolgálhat a társadalom különféle nemzedékei között.
Káros lehet az ifjúságkultusz
A kultúrában már éppen a baby-boomer nemzedék ifjúkorával megjelenő fiatalságkultusz nem kedvez az idősekkel szembeni túlzott előítéletek kialakulásának és leküzdésének. Jan Keller, a neves morvaországi szociológus írja: „a mesterségesen ápolt ifjúságkultusz az összes nemzedéket könyörtelenül belehajszolja a teljesítmény folyamatos növelésébe”.
Az ifjúságközpontúság lényege olyan, többnyire az ifjúságnak tulajdonított készségek felmagasztalása, mint a dinamizmus, rugalmasság, kreativitás, kockázatvállalás, alkalmazkodókészség. Ezek jelentőségét nem lehet tagadni, de azt sem, hogy az idősek élettapasztalata és értékei "humánvagyonná" teszik őket a társadalomban.
Éppen ezért üdvözlendő minden olyan kezdeményezés, ami az ötven felettieket nem úgy állítja be, mintha minden nyugdíjhoz közeledő, az innovációkra teljesen zárkózott besavanyodott generációk lennének. A Da Vinci Kids "Keress rá!" című sorozatában a nagymama karaktere például szakít ezzel a megjelenítéssel és a filmben egy kifejezetten trendi nagyszülőt látnak az alfa-, Z-generációsok, aki segít nekik abban, hogy az internethasználat tartalmi és lelki dimenzióit jól sajátítsák el, figyeljenek a biztonságra és kedvesek legyenek egymással nemcsak az offline, hanem az online térben is.
Közös tevékenységek
Az intergenerációs tanulást is segíti minden olyan közös tevékenység, amelyben több nemzedék részt vesz. Miközben a fiatalok kellő tisztelettel és empátiával, türelemmel tanítják a szeniorokat (és erre tapasztalatom szerint a fiatalokat ki kell képezni), ők is rengeteget tanulhatnak tőlük, nem feltétlenül eszközhasználatról, hanem emberségről. Ha a fiatalok időtálló tudásra akarnak szert tenni, a közösségi és szociális készségekről sem szabad elfeledkezni, amelyek mérhetetlenül felértékelődnek a jövőben. Ezeknek a készségeknek a megszerzésére, elsajátítására az online világ nem ad sok lehetőséget. Például a szociális készségek terén az idősebbek lehetnek fölényben, hiszen a kütyükön keresztül ezen a területen nem lehet fejlődni, csakis a valós emberi kapcsolatok által, s ezekben a nagyobb élettapasztalattal bíró idősebb generációk segíthetik a fiatalokat.
Magam is tapasztalom, hogy céges vagy intézményi intergenerációs rendezvények, workshopok alkalmával egy olyan tudástranszfer valósul meg, ami mind a fiatalokat, mind az időseket gazdagítja, miközben a generációs különbségek is csökkennek.
Beszélgetés linkje: