Minden az Alfa, Z-, Y-, X generációkról, a boomerekről, s még a veteránokról is!

Pán Péter, STOP!

Pán Péter, STOP!

Itt a Da Vinci Kids egyedülálló, hiánypótló iskolai csomagja! 3.

Tippek tantermi alkalmazásra

2021. december 05. - panpeterstop

Megjelent a Da Vinci Kids előfizetéses terméke, a Da Vinci Kids Iskolai Csomag! Hogyan használhatjuk az órákon?
iskolaicsomag_itt.png

A tanulók figyelmének felkeltése és lekötése az órákon időnként kihívást jelent és a pedagógus számára rendkívül frusztráló, ha sikertelen ebben. Az is fontos célja az óráknak, hogy a tanulók hasznot húzzanak a leckékből, felkészüljenek a tanultak gyakorlatba ültetésére a minden napi életben is, azon kívül, hogy a számonkérés során jól teljesítenek. A Da Vinci Kids szórakoztatva oktató tartalmain keresztül a tanulók nemcsak jól érzik magukat, hanem jobban megértik a tudományos fogalmakat is, hogy azokat hasznosíthassák is a gyakorlatban. 

Mi a vonzereje a Da Vinci Kids filmek az általános iskolai oktatásban?

A tudományos fogalmak gyakran absztrakt természetük miatt nehezen megfoghatóak, különösen a gyermekek számára. Amikor a tanárok megpróbálják ezeket a lehető legegyszerűbben elmagyarázni, fennáll a veszélye, hogy túlságosan leegyszerűsítik ezeket a fogalmakat. Az is gyakori, hogy a tanulókban tévhitek alakulnak ki ezekkel a fogalmakkal kapcsolatban. Hogyan segíthetünk tanulóinknak az összetett természettudományos témák teljes megértésében?

gasztobbanas.jpg

A Da Vinci Kids tartalmak különböző nézőpontú szereplőket és tudományos jelenségeket mutatnak be így tanítási stratégiaként rendkívül sokoldalúak. Több tantárgyban is alkalmazhatóak, például az magyar vagy idegen nyelvű olvasási készségek fejlesztésében vagy a matematikai problémamegoldás oktatásában, természettudományos kísérletezésben, etikai témák megvitatásában, digitális műveltség megszerzésében és még sorolhatnánk.

Miért érdemes Da Vinci Kids sorozatokat használni?

Nyilvánvaló, hogy a tanulók életkori sajátosságaira szabott rajzfilmek használatának számos előnye van:

  1. Felkelti a figyelmet 
    Köztudott, hogy a gyerekek szeretik az animációs filmeket. A Da Vinci Kids sorozatokat mókával és humorral társítják, vonzó és biztonságos módot kínálnak a különböző tantárgyakban  megjelenő témakörök megjelenítésére. A tanulók nagyobb valószínűséggel lesznek lelkesek az elkövetkező tanórai tevékenységek iránt, így jobban összpontosítanak és fogékonyabbak lesznek a tanulásra.
  2. Részvételt generál
    A filmekben a témakörök tömören kerülnek bemutatásra. Ezek a filmes bemutatók annyira elgondolkodtatóak lehetnek, hogy a tanulókat azáltal vonzzák  részvételre, hogy szinte a filmben látott történet egyik szereplőjévé válnak, ami élénk beszélgetéseket eredményez az osztályban. Így az óra interaktívabbá és diákközpontúbbá válik, mivel a tanulók aktívan részt vesznek a tanulásban.
  3. Fejleszti a készségeket
    A filmek megbeszélése során a tanulóknak verbalizálniuk kell ötleteiket és gondolataikat. Motiváltak, hogy állást foglaljanak a bemutatott különböző ötletek kapcsán. Ha nem értenek egyet, előadhatják és megvédhetik álláspontjukat. Ez a folyamat lehetővé teszi a tanárok számára, hogy fontos betekintést nyerjenek tanulóik megértéséhez. Az ilyen beszélgetéseken való részvétel lehetővé teszi a tanulók kommunikációs készségeinek fejlesztését is.

ikerdokik.jpg

Hogyan használhatjuk a Da Vinci Kids tartalmakat az órákon?

 A filmeket az óra különböző szakaszaiban is fel lehet használni – mint bevezetőt, hogy ráhangolódjanak a témára, olyan tevékenységként, amely kiváltja a tanulók válaszait és vitát generál -, vagy a téma összegzésének eszközeként, elmélyítéseként, illetve házi feladat során.

"Előétel"

A bemelegítő kérdések nagyszerű módjai annak, hogy a tanulókat elgondolkodtassák egy film megtekintése előtt, és rávegyék őket, hogy elgondolkodjanak azokon a tárgyakon és témákon, amelyekkel az epizód megtekintése során találkoznak. Mielőtt bemutatnánk a filmet, tegyünk fel néhány kérdést tanulóinknak, hogy beszéljenek a film témájáról. Például, ha bemutatnánk az érdekes tényekről és tévhitekről szóló epizódokat (De klassz! sorozat),  megkérdezhetjük, hogy történt-e már velük, hogy valamit elhittek, amiről később kiderült nem igaz, vagy téves információkkal rendelkeznek róla? Mit tettek annak érdekében, hogy kiderítsék mi a helyes tény? Nehéz volt-e utánajárni? Segített-e ebben valaki vagy valami nekik? Ha rávesszük diákjainkat arra, hogy előzetesen elgondolkodjanak azon, amit  majd megnéznek, az nemcsak a a téma új szókincsére készíti fel őket, hanem  mint egy "előétel", felkelti étvágyukat a témára.

deklassz.jpg

 Összefoglaló írása -Várj, mi történt? 

Az izgalmas filmekben az események gyorsan pörögnek, előfordulhat, hogy egyeseknek nehéz lehet lépést tartani.  Egy olyan jelenet vagy jelenetsorozat után, amelyben sok minden történik, állítsuk le a filmet, és kérjük meg diákjainkat, hogy párokban írjanak összefoglalót arról, aminek szemtanúi voltak. A gyors és egyszerű összefoglaló érdekében kérjük meg őket, hogy csak a fő eseményeket mutassák be. Hosszasabb írásbeli feladathoz - akár házi feladatképp - kérjük meg őket, hogy írjanak egy teljes bekezdést, amelyben részletezik, hogy mit néztek. 

 

Készítsünk jóslatot/előrejelzést - Várj mi történhet?
Állítsuk meg a filmet egy adott ponton, kérjük meg tanulókat, hogy szánjanak néhány percet arra, hogy megjósolják, mi fog következni. Ez egy remek lehetőség például a módbeli segédigék használatának gyakorlására idegen nyelven. (Lehet, hogy Sziszi eltünteti az edényt. A tervező megépítheti a várat.) Írjuk fel a táblára, amit a tanulók mondanak, vagy kérjük meg, hogy  ők írják le saját gondolataikat a füzetbe. A film következő részének megtekintése után beszéljük meg, hogy a tanulók jóslatai helyesek voltak-e.

fixik.jpg

 Meséljünk el egy jelenetet

Egy szórakoztató beszédtevékenységhez adjunk lehetőséget diákjainknak arra, hogy különböző filmváltozatokat készítsenek. Válasszunk egy jelenetet, amelyet meg szeretnénk mutatni az órán; majd némítsuk el a tévét. Kérjük meg az egyik tanulót, hogy jöjjön az osztályterem elé, vagy tegyük párba a tanulókat, és mondja el az egyik a másiknak mi történik a filmben. Játsszuk le a jelenetet hang nélkül, és hagyjuk, hogy tanuló elmondja a padtársának vagy az osztály többi tagjának, mi történik a képernyőn. 

 

Néma jelenet 
Egy másik tanulók által kedvelt tanórai tevékenység, amikor teljesen lehalkított hangerő mellett megnéznek egy jelenetet, és jegyzeteket kell készíteniük a történésekről (a kisebbek rajzot is készíthetnek). Mivel nem hallják a párbeszédet, előfordulhat, hogy a szereplők arckifejezései és a képernyőn megjelenő egyéb vizuális nyomok alapján kell kitalálniuk, mi történik. Miután a tanulók feljegyzést (vagy rajzot) készítettek a történtekről, beszéljék meg kis csoportokban, amit megfigyeltek, így remélhetőleg mindenki számára teljesebb lesz a kép arról, hogy mi is történt valójában a filmben. Végül kérjük meg a tanulókat, hogy a jegyzeteik (vagy a rajzaik) segítségével írjanak (összefoglalót a jelenetről. Az összefoglaló lehet olyan rövid vagy hosszú, amennyit csak szeretnének írni, ha idő engedi, ha pedig nem, akkor szabjunk időkeretet. Miután mindenki végzett, mutassák be társaiknak. Játsszuk le a jelenetet hangerővel és vegyék észre a hasonlóságokat és különbségeket a saját verziójuk és a filmben történt valóság között.

doki.jpg

 Szövegértési kérdések

Mint minden olyan tartalom esetében, amellyel a tanulók találkoznak az órán, a szövegértési feladatok nagyszerű módjai annak, hogy ellenőrizzük, megértették-e, amit láttak és hallottak. Kezdjünk néhány megfigyelési kérdéssel: konkrétumokra kérdezzünk rá arról, amit tanulóknak mit kellett látniuk és hallaniuk. Ezután térjünk át az értelmező kérdésekre, olyan kérdésekre, amelyek figyelembe veszik ezeket a megfigyeléseket, és felhasználják az információt, például Most mit csináljon a főszereplő? Miért tette ezt ez a személyt? Végül kérjük meg a tanulókat, hogy alkalmazzák az újonnan megszerzett információt,  tudást saját életükben: Ha ilyen helyzetben lennél, mit tennél? Volt már olyan kapcsolatod, mint a képernyőn? Beszélj erről.

Feliratok

 Idegen nyelv tanítása során szokták alkalmazni ezt a feladattípust, pedig más tantárgyak során is érdemes a tanultak elmélyítésére bevetni. Vetítsünk le egy rövidfilmet vagy egy epizódrészletet.  A diákoknak feliratozniuk kell ezt a részt. Lehet cél az, hogy emlékezet után a lehető legpontosabban adják vissza a szavakat, de kérhetjük azt is, hogy egy saját verziót dolgozzanak ki. Miután készen vannak, levesszük a hangot és a tanulók olvassák fel a feliratot. Ez nem csak a hallási utáni készségek fejlesztésére használható, hanem a beszéd-, és írásbeli készségek és kreativitás fejlesztésére is.                                                                                                                                                                                                                                                     

Videókészítés projektmunka 

Osszuk az osztály tanulóit négy-öt fős csoportokra. Vetítsünk le egy történetet, de úgy, hogy a vége előtt kicsivel megállítjuk. Minden csoport elkészíti saját verzióját a befejezéshez és vagy videóra veszik, vagy eljátsszák az osztály előtt. Remek gyakorlat a csapatmunka és a kommunikációs készségek fejlesztésére.

Bővebb információ az iskolai csomagról: https://get.davincikids.tv/iskola/

Ajánljuk a technikai lépésekről és a az iskolai csomagról szóló ismertetőt is!

Bereczki Enikő ifjúsági és generációs szakértő ajánlásával

A bejegyzés trackback címe:

https://panpeterstop.blog.hu/api/trackback/id/tr7116773840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása