Minden az Alfa, Z-, Y-, X generációkról, a boomerekről, s még a veteránokról is!

Pán Péter, STOP!

Pán Péter, STOP!

Mit tehetsz a digitális kiégés ellen?

2021. február 25. - KakukNorbert

Home office, digitális oktatás, sorozatnézés, telefonozás...A digitális eszközök mindennapi használata is okozhat stresszt, sőt, kiégést is.  Nézzük meg miről is van szó és mit tehetsz ellene!

stress-543658_1920.jpg

Az élet számos kihívást, és stresszt tartogat mindannyiunk számára főként most a járványhelyzetben. Helyt kell állnunk az iskolában (sokan most ráadásul online kénytelenek tanulni), a munkahelyen (szintén nem kevesen otthonról digitálisan), a családban, az ismerőseinkkel való kapcsolattartásban és a párkapcsolatunkban, ami nem mindig egyszerű, nem mindig megy magától, hanem meg kell dolgozni érte. Ezek a feladatok idegileg, és lelkileg fárasztóak lehetnek, és az embernek egy idő után szüksége van kikapcsolódásra, olyan tevékenységre, ami megnyugtatja eltereli a figyelmét a problémákról a feladatokról. A mai otthonról dolgozós, tanulós fokozottan digitalizálódott világunkban valós kockázatot jelent a digitális kiégés. A brit Országos Diákszövetség nem rég készített egy kutatást, amelyből kiderült, hogy az online tanuló hallgatók körében komoly gond a stressz és a depresszió! A tartós stressz, ha nincs kezelve, vagy ha nincs "tehermentesítve", akkor kiégéshez vezethet. Érdemes még időben cselekedni, és megelőzni az említett problémát, mint később a tűzoltással küzdeni (persze akkor sincs minden veszve). A folyamatos készenléti állapot, mely abból is fakadhat, hogy állandóan elérhetőek vagyunk online szerepet játszhat a kiégés kialakulásában is.

Manapság a kikapcsolódásról egyre több embernek az okos telefonja, a filmek vagy egyéb digitális szórakoztató eszközök jutnak az eszébe. Ezek lehet, hogy elterelik a figyelmünket a problémáinkról, de könnyen alakítanak ki függőséget. Így előfordulhat, hogy valaki már olyan kényszeresen nyúl a telefonja után (amikor van egy kis szabadideje), mint ahogy egy cigarettafüggő személy azon töpreng, hogy mikor fog rágyújtani.

Persze nem teszek egyenlőségjelet a kettő közé, de függőség szempontjából mindkettő nagyon masszív tényező tud lenni az ember életében.

Egy másik hatása lehet, hogyha nagyon elharapódzik ez a függőség, hogy a való életet háttérbe szorítja, és az egy fajta "szükséges rossz" lesz az ember szemében. Így a munka és/vagy a teendői után alig várja, hogy leüljön a digitális eszköze elé.

Ezzel nem arra utalok, hogy csak károsak ezek az eszközök, de az biztos, hogy lehetnek "káros mellékhatásai" a nem tudatos használatnak.

Figyelj az alvásra!

A kiégés témájára visszatérve szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy a filmek, a telefon és a hasonló alapú kikapcsolódások nem leghatékonyabbak. Kutatások is igazolják, hogy a túlzott telefonozás álmatlanságot okozhat, illetve nehezíti az elalvást. Ennek az egyik oka az lehet, hogy az online játékok, appok, ok, eszközök stimulálják az idegrendszert, és ez miatt nincs lehetősége annak lenyugodni, nincs üresjárat, amikor regenerálódhat. Ebben az a megtévesztő, hogy sokkal kényelmesebb otthon hátradőlni a fotelben, és telefonozni, vagy megnézni egy filmet, vagy ehhez hasonlók, de ezek túlzásba vitele káros lehet. A lefekvés előtti telefonozás szintén okozhat problémákat, mivel olyan speciális fényt bocsátanak ki, amik éberebbé teszik az embert, akadályozva ezzel az elalvást.Sokak rossz szokása ez, és bár nem tűnik ártalmasnak, az alváshiány hosszú távon káros az egészségre. Emellett azért is fontos erre figyelni, mert ha fáradtan tengetjük a napjainkat, akkor könnyebben hozunk rossz döntéseket az élet bármely területén.

Válassz offline hobbit, szakíts időt a "digi-mentes" kikapcsolódásra!

Főként most a pandémia alatt, amikor többet ülünk a gép előtt, egészségesebbek azok a hobbik, amelyek úgy kikapcsolják az embert mentálisan, hogy az idegrendszert is kímélik közben. Ilyenek lehetnek: a könyvolvasás, zenehallgatás, sportok, futás, biciklizés, torna, vagy sütés, főzés, társasjátékozás, közös beszélgetések, vagy ha valaki megteheti, és szereti, akkor a fahasogatás, a gombászás, kutyasétáltatás is és még sorolhatnánk a listát (apropó lista, ha valaki úgy érzi nem jut eszébe könnyen más, mint az online kikapcsolódás, érdemes leülni és kicsit elgondolkodni és összeírni magának egy listát lehetséges offline szabadidős tevékenységekről). Természetesen személyre szabott, hogy kit milyen tevékenység kapcsol ki, de a leírtak alapján elmondható, hogy a hatékony kikapcsolódás az, amihez nem kell a képernyő előtt időt tölteni.

Kell a korlát, talán még a digitális detox is!

Ha kezedbe veszed online tevékenységeid felett az irányítást, időkorlátot, annak egyik pozitív mellékhatása lehet a "digitális méregtelenítés" (vagy detox), ami megmagyarázva annyit jelent, hogy az ember sokkal inkább a valódi életben éli az életét, mint a képernyők felületén. Erre érdemes hangsúlyt fektetni, mivel a közfelfogás nagyon elfogult a digitális eszközök használata felé, és nagyon befurakodtak az életünkbe. Az idegrendszerre is jó hatással van, mivel van lehetősége regenerálódni. Ez egy lényeges dolog, mivel a korunk egyik negatív jelensége az állandó rohanás, és megszokottá vált az, hogy az ember nem nyugszik meg, és nem tart szünetet. Ennek velejárója, hogy az ember már furcsán érzi magát, hogyha éppen nem kapkod valahova, vagy ha nem éri valamilyen inger. Egyébként a tudatos, és mértékletes okos eszközhasználat nem okoz problémát, de a helyzet az, hogy könnyű átesni a ló túloldalára.

Egy magyar kezdeményezés és szolgáltatás az out OFF the BOX egy olyan csomag, ami segít azoknak, akik telefonfüggővé váltak. A leírásban szerepelnek olyan területek, amelyek miatt valaki telefonfüggővé válhat, és praktikus ötletek, és megoldások vannak arra, hogy leszokjon az ember a telefon függőségről. Ez annyira tömegjelenség, hogy már hivatalos elnevezése is van: nomophobia (no-mobile-phobia, vagyis a mobil nélküliségtől való félelem). A healthline.com oldal pontos meghatározása szerint ez egy "extrém félelem attól, hogy nincs nálad a mobilod vagy éppen nem tudod használni azt." A mobilunk általában nálunk van, ezért egyszerre praktikus és az említett témák tekintetében káros is lehet. Pont ezért fontos résen lennünk, hogy a telefonunk a barátunk, és ne az ellenségünk legyen! 

        
Tartsd tisztán a telefonodat!

Zárásként egy jelenségre szeretnék rátérni,  a F.O.M.O. -ra (fear of missing out), ami az attól való félelem, hogy lemaradunk valamiről. Ennek az egyik oka az, hogy az alkalmazások többsége értesítésekkel bombázza a felhasználókat. Ehhez hozzá lehet szokni, és az ember függővé válhat ettől, és a vele járó adrenalin, és endorfin adagtól (de erről majd egy későbbi cikkben szeretnék bővebben írni.) Ez a jelenség kéz a kézben jár a telefon iránti ragaszkodással. Itt is fontos megemlíteni, hogy egy tömeg jelenség az, hogy a közösségi médián élik az életüket, és az ilyen jellegű "hírek" követése napi rutinja sok felhasználónak. Többen úgy érzik, hogyha nem nézik meg a telefonjukat, amikor az pittyeg, akkor valami fontosról maradnak le, és ezért azonnal meg akarják nézni, hogy mit posztolt, vagy mit írt nekik valamelyik ismerősük.

Ezzel a témával kapcsolatban is a tudatosságot emelném ki: ha nem szeretnénk, hogy a figyelmünk megosztott legyen, és az értesítésektől túlhajszolttá váljunk, akkor érdemes ezeket kikapcsolni. Így akkor nézzük meg az új híreket, eseményeket, stb, amikor arra valóban van időnk, kapacitásunk, és kedvünk. Érdemes törölni a felesleges alkalmazásokat, a "mérgező" ismerősöket, a pittyegő, idegesítő figyelmeztetéseket vagy azokat az előfizetéseket, melyeket nem használunk. Megoldás lehet az is, ha egy időre töröljük a telefonról a közösségi média alkalmazásokat és csak a számítógépen használjuk. Én személy szerint mióta ezeket a módszereket alkalmazom, nem töltök a számomra egészségesnél több időt ezeknek az alkalmazásoknak a használatával.

         A cikkem egy vélemény, tájékoztató jellegű. Remélem hasznára lesz az olvasóknak. A következő cikkemig: Viszontlátásra!

Tovább a témáról:

Lőwy-Korponay Bereniké életvezetési tanácsadó és Bereczki Enikő ifjúsági és generációs szakértő, a blog alapítója volt Cs. Király Tamás, a Hit Rádió műsorvezetőjének vendége. A rádióban a kiégett nemzedék állapotáról beszélgettünk. Mi az oka, hogy a fiatalok többsége már tapasztalja a kiégés jeleit? Hogyan lehet felismerni a helyzetünket? Van-e megoldás? Többek között ezekre a kérdésekre kerestük a választ:

Ha tetszett a bejegyzés, megoszthatod másokkal is! 
A blog Facebook-oldalán is gyakran osztok meg új posztokat! Nézz be az Instagramra is!
Feliratkozhatsz a hírlevélre is. 
Kövess a blog.hu-n, hogy ne maradj le egy új posztról sem! 
Ez pedig a honlapom.
Első fotó: pixabay.com.

A bejegyzés trackback címe:

https://panpeterstop.blog.hu/api/trackback/id/tr3816437284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása