A Ludas Matyi Jr. zenés vígjáték pszichologizáló libáival üzeni a fiatalabb nemzedéknek: bárkiből lehet hős, de ha nem vigyáz, akár gonosz is!
Kinek ismerné a szegényeken erőszakoskodó Döbrög uraságon háromszorosan is revansot vevő Ludas Matyi történetét? Fazekas Mihály 1815-ben ponyvakiadásban megjelenő elbeszélő költeménye, számos átdolgozást megélt. Ha valaki kíváncsi hogyan változott a hatalmas földesúr és a virgonc megleckéztetőjének oppozíciója a különböző illusztrációkban és feldolgozásokban, olvassa el Csenki Nikolett írását..
Az eltelt kétszáz év alatt ugyan maga a történet nem változott, de a közeg szinte követhetetlenül. Kszel Attila és Szücs Péter Pál Ludas Matyi Jr. című darabja nemcsak a díszletben (Libor Katalin díszlet- és jelmeztervező szemet gyönyörködtető, a szereplők arcképével díszített graffitis színpadi háttére), nyelvezetében ("Majd Airdropon küldöm át, mert ott nem romlik a kép minősége", "boomer", "nincs hírértéke"), de hangzásában és koreográfiájában is (Szűcs Péter Pál dalszövege és zenéje Steitz Márton, Dj, sound designer keverésében; Vári Bertalan koreográfiája) 21. századi. Az ismerős kontextus a mai Z generációs fiataloknak segít átérezni azokat a dilemmákat, amivel a velük egykorú, vagy valamivel talán idősebb, eleinte még nem túl bátor, önérzetében sértett Matyi (Gábor Márkó) vívódik.
A kezdetben hol apátiába süllyedő, hol a földesúr öntörvényű, az igazságszolgáltatás törvényeit felrúgó Döbrögi (Forgács Péter Jászai Mari-díjas magyar színész, zenész, rendező, szinkronszínész, Ralph Fiennes "magyarhangja") ellen felfortyanó Matyi útját a Lady Gaga Bad Romance epikus dalát hümmögve bevonuló Biri mama teszi sínre. A csodaszereit és életvezetési tanácsait a Youtube-on élőben streamelő "mama" feleleveníti a fiú szépapjának történetét az 1949-es Lúdas Matyi című filmtörténeti remekmű képkockáit segítségével. A transzgenerációs örökség bosszút szülne, de az igazságszolgáltatás végül 2022-es törvényes formáiban kell, hogy manifesztálódjon. Olyan súlyos kérdéseken moralizálnak a szereplők vidám, humoros és showműsort idéző jelentek közepette, mint megérdemli-e Döbrögi Roland a verést, vagy a kegyetlen büntetést az addig mindenki számára kedves büntetőt teszi ugyanolyan kegyetlenné? Zimbaro sokat vitatott börtönkísérletének üzenetét juttatja eszünkbe a vívódás, amely arról szól, hogy a "Lucifer-hatás" bármelyikünket elérheti, ha nem vesszük figyelembe a cselekedeteinkre nehezedő külső nyomást.
A három meglehetősen okos liba - akik az antik tragédiák Kar szerepét töltik be - a Z generáció tagjainak gyakran elhangzó jogos kérdését is felvetik, vagyis mennyire a szülők és az oktatás felelőssége az, hogy valakiből végül milyen felnőtt válik ("A háborúkat nagy emberek csináltak, akik egykor kicsik voltak."). Hogy végül ki kinek ad igazat, a közönség mire voksol, elnyeri-e a rossz a méltó büntetését (és az mi is lesz), a jó a jutalmát, az majd a darabból kiderül...
Fazekas Mihály kétszáz éve született meséje 2022-es díszletek közé helyezve nemcsak szórakoztat, hanem egy olyan igazi Z generációs tanmese, ami kapaszkodót (és iskolai, családi, baráti beszélgetésekhez jó kiindulópontot) nyújthat ahhoz milyen irány felé induljanak el azok a fiatalok, akik úgy akarnak tenni az őket ért sérelmek ellen, hogy az elégtétel gyakorlása közben ne háborúkat kezdeményező "nagyokká" váljanak, hanem békére igyekvő, nagyvonalú és irgalmas emberekké.
Köszönjük az Aktor Produkciónak, hogy ott lehettünk a nyilvános főpróbán!
Youtube shortson, TikTokon egy kis ízelítő!
Ha tetszett a poszt, oszd meg másokkal! Látogass vissza újra vagy olvasd el korábbi írásainkat is!