Minden az Alfa, Z-, Y-, X generációkról, a boomerekről, s még a veteránokról is!

Pán Péter, STOP!

"Hogyan álmodjon bárki, ha sohasem hagyják?"

Exkluzív interjú Trunk Tomival

2020. szeptember 03. - panpeterstop

"A hálaadás szerintem egy rendkívül fontos dolog az élet során, és tudatosan kell gyakorolni" - vallja Trunk Tomi 16 éves youtuber, aki most a Crazy life című Filius Deivel készített közös dallal robbant be a Youtube toplistára.

63f82795-6fd9-44cd-ac72-29b93bb99110.jpeg

Trunk Tamást sokaknak nem kell bemutatni, hiszen a 16 éves fiatal srác már büszkélkedhet egy könyvvel, sőt, hamarosan új kötete is megjelenik, emellett számos konferencia előadója, rádióműsort vezet, és nem mellesleg síbajnok is. A sokoldalú középiskolás számos társadalmi ügy mellé áll és annyi mindenre van energiája, hogy egész biztos, hogy valamit a fenti felsorolásból ki is hagytam...

A Z-generáció Dablty néven ismeri a sneakerheadet, aki 2013 óta vlogol, csatornáján a megtekintések száma négy és fél millió felett jár. Nyáron egy új műfajban is kipróbálta magát Tomi - ami annyira nem is új neki, hiszen hobbija a "dídzséskedés" - mégpedig Magyarország vezető újgenerációs hip-hop producerével alkotott egy közös dalt.

A dal a youtube-on debütált, ami Z-generációsoktól nem is meglepő, hiszen ez a nemzedék az, akik már nem hagyományos csatornákon keresztül törnek be a zeneiparba. (Elég ha csak Bilie Eilishra gondolunk, aki  a valaha volt legfiatalabb előadó, aki megnyerte a négy legfontosabb Grammy egyikét és ehhez elég volt neki a youtube-ra feltenni dalait).  A Z-generáció az első olyan nemzedék, akik úgy termelnek ki sztárokat  a digitális világból és úgy alkotnak meg/át műfajokat, hogy abba az eddig bevett szórakoztatóipar ízlésformálói nem szólhatnak bele, egy önálló trendszetterként jelennek meg. Schüller Álmos, hangtrainer, a Filius Dei társelőadója szerint egy olyan kedves és nem egy flegma dalt passzintottak össze, amit a youtube-ra terveztek: 

"A rádiókban  kezd kiöregedni az a generáció, akik a rádión nőttek fel, és sajnos a rádiók próbálnak továbbra is nekik megfelelni és nem követik le a fiatalok igényeit. Jó lenne, ha ez a műfaj is többet helyet kapna.”

Egy kevert nyelvű dalról van szó, amiben angol kifejezésekkel is találkozunk. Az ilyen dalok is sajátságosan Z-generációsak, bár kezdenek beszivárogni olyan Y-generációs előadók dalaiba is, mint Ed Sheeran (ő az angolt spanyollal keveri). Molnár Gy. Kadosa magyartanár a NOIZZ megkeresésére elmondta, hogy szerinte, ha egy nyelvet használnak, csak gazdagítani lehet, tönkretenni nem:

"Adott esetben el lehet hanyagolni, vagy ki lehet szorítani szavakat, de minthogy a nyelv a használat által él (a használat pedig mindenkor elválaszthatatlan a változástól) minden, ami előfordul egy élő nyelvben, gazdagítja azt."  Nem mellesleg azt is elárulta, hogy a leghíresebb szerzőpáros, akik ezt a játékot űzték, Arany János és Petőfi voltak, akik leveleikben kutyulták össze a két nyelvet.

Tomiék slágerének célja az is, hogy bátorítást adjon a fiataloknak, és dalszövegben fogalmazza meg a létező generációt érintő kihívásokat. Ennek kapcsán csíptem el Tomit egy rövid beszélgetésre:

Most, hogy a pandémia mindenkit elért látsz-e változást a Z-generáció, vagyis a kortársaid szemléletében, Vegyük itt például azt, ahogy az anyagi dolgokhoz, vásárláshoz viszonyulnak?

Trunk Tomi: Ehhez kapcsolódva szeretném megemlíteni, hogy most jelenik meg a könyvem, amiben egy kutatás eredménye is publikálva lesz, s pont ez az egyik kérdés, amiről ezt a kis kutatást összeraktam. Közel 1000  fiatal adott a kérdésekre választ.  A válaszokban az volt - neked exkluzív nyilatkozom most erről elsőként - , hogy a fiatalok jelentős százaléka várta a pandémia miatti karantén végét, hogy újra hordhassák a ruháikat. Ez már önkifejezés, akár fenntarthatósági üzenetekkel, vintage cuccokkal. Nemcsak sznobság. Ők is látják, hogy egyes a márkák, mint például a Nike és az Adidas mennyit tesznek társadalmi kérdésekért (például a Black Lives Matter). A járvány első hulláma utánra nem mondták, hogy kevesebbet fognak vásárolni, csak átgondoltabban. Ez többféleképp értelmezhető nyilván. A vintage amúgy is hódít mindentől függetlenül.

A dalotok címe, mely rövid idő alatt nagyot futott a youtube-on  “Crazy life”. Szerinted mit jelent ez a fogalom a Te generációdnak?

Trunk Tomi: Azt mondják, ha valaki nagyon jó valamiben, akkor az adott témáról képes két órán keresztül beszélni, de képes arra is, hogy egy erős mondatban ragadja meg a lényegét. Én ez utóbbit próbálom – nem egy, hanem néhány mondatban – megvalósítani a Crazy Life dalban. Ugyanarról szól, mint az előadásaim, csak kicsit más köntösben. Arról, hogy a márkaépítésben csak az lehet sikeres, aki megérti, hogy a Z-generáció attitűdje, a Crazy Life, amely nemcsak az élet élvezetéről, hanem az álmok mellett a célokról és munkáról is szól. Ez már nem a régen emlegetett YOLO-attitűd. De ha a korábbi generációk nem partnerek a "Crazy Life-hozzáállásban", életutak törhetnek derékba.

De mit tehetnek az idősebb nemzedékek tagjai, hogy ez ne történjen meg?

Trunk Tomi: Szerintem itt a bizalom a legfontosabb és talán a legnehezebb is. Az idősebbek, akik szeretnek minket csak a saját útjukat ismerik. Ezért is mondják sokak fiatalnak, hogy várjanak mindennel, míg be nem fejezik az iskoláikat.

Szerinted a fiataloknak mit érdemes tőlük megtanulni?

Trunk Tomi:  A fiataloknak az elkötelezettséget kell megtanulniuk. Az pedig jó, hogy szeretnének álmodni, például sokan arról, hogy youtuberek legyenek, és hasonlóak, amit a felnőttek elítélnek gyakran. Aki szerintem megtanul álmodni, és megvalósítani, az ezt az érzést később orvosként, ügyvédként, közgazdászként is tovább fogja tudni vinni. A nem-lineáris életutak látjuk, hogy egyre jellemzőbbek. A topcomment a dal alatt: "Hogy álmodjon bárki, ha sohanem hagyják". 438 like a kommenten most épp.  

A dalotok szövegében az apák, apukák, édesapák is szerepet kapnak. Gondolom, a Ti édesapáitokról, az ő szerepükről van szó?

Trunk Tomi: Azt hiszem azért is alakult így a szöveg, nagyon fontos, hogy mit hozunk, milyen érzéseket, milyen tudást, milyen tapasztalatokat kapunk az édesapáinktól. Három teljesen különböző út kerül elő így a szövegben.
BJ talán nem kapta meg azt a szülői háttértől, amire vágyott volna. Édesapja korán meghalt. Ez a deficit, ha mondhatom így, biztosan dacként hajtotta előre, de biztosan nagyon rossz érzés neki a mai napig. Álmos szüleit van szerencsém ismerni, két nagyon  konszolidált, nyitott és kedves szülő, akik velünk és az én szüleimmel ünnepelték, várták a Youtub- premiert, ugyanis volt nálunk "release" parti, és eljöttek ők is váratlanul.  

Apukád egyébként hogyan támogat Téged?

Trunk Tomi: Apukám mindenben támogat, főként - ami nekem sokat jelent - elfogadással. Amikor jöttek a cipők, azt mondta: "Fiam, hozd ki a legjobbat belőle!" Amikor két éve megismertem BJ-t, akivel a stylechecket forgatjuk Youtube-ra, akkor esténként átvitt hozzá forgatni, meg kint meg is várt. Most láttam, hogy a zene miatt is nagyon örült, egész nap hallgatja és nézi a nézettségi számokat. A srácokkal pedig nagyon jóban van, bírják is apukámat, azt mondják, úgy néz ki, mint Phil Collins.

És tényleg így van, látványos a hasonlóság, én is tanúsíthatom, (találkoztam már vele egyszer). A Crazy Life szerzeményről a producer azt vallja, hogy ez a dal egy hálaadás. Magyarázd meg egy kicsit ezt, hogy értelmezhetjük?

Trunk Tomi: A hálaadás szerintem egy rendkívül fontos dolog az élet során, és tudatosan kell gyakorolni, szóval ezért tenni kell. Ha tovább akarsz lépni az életben a hivatásod, céljaid felé, meg kell néha állni, reálisan visszatekinteni, keresgélni, szemlélődni és értékelni. Megkeresed a pozitív dolgokat, és a kis dolgokért is hálát adsz.Ez a dal valóban egy hálaadás mindannyiunknak. Tomival (BJ-vel) két éve ismertük meg egymást. Sok dologban teljesen különbözőek  vagyunk, mégis zseniálisan tudunk együtt alkotni. Sokan vannak az életben, akik nem találják a célokat. Egy kis pozitív inspirációt akartunk adni, hogy szeressük amink van, de ne szégyelljünk nagyívű terveket szőni, és élvezni, amiért megdolgoztunk. Egyébként érdekes, hogy  BJ motivációja volt a hálaadás dalba fűzése. Egyébként a világkupás edzőmmel, a korábban magyar színekben versenyző Samsal Daliborral a hálaadás az edzések része is. Keressük, és értékeljük meg minden nap, amiért hálásnak kell lennünk aznap.

Tomival egyébként már készítettem Pánczél Barnabással és Bereczki Leventével 2 éve egy interjút, amit itt tudtuk teljes terjedelmében elolvasni: https://panpeterstop.blog.hu/2018/09/09/trunk_tomi

Itt pedig néhány snittet megnézni az interjúból, melynek címe: "Az önkifejezés egyszerűbbé vált, mint bármikor":

Íme a Crazy life klip: 

 

Kisokos X-, Y-generációsoknak és Babyboomereknek:
sneakerhead:  sneakerekért vagis márkás sportcipőkért rajongó
vintage: régi jó minőségű ruhadarab, ami most újra divat 
YOLO: You Only Live Once rövidítése, lefordítva: csak egyszer élsz

topcomment: legnépszerűbb hozzászólás a közösségi oldalon a poszt alatt

"release" parti: valamilyen új dolog például dal, videó stb. megjelenése alkalmából rendezett buli, rendezvény

stylecheck: különböző stílusú ruhadarabok videós bemutatása

Billie Eilish: 18 éves amerikai énekesnő, Z-generációs ikon. Debütáló dala az Ocean Eyes elterjedt az interneten, ezzel hírnevet szerezve magának.

 

Ha tetszett a bejegyzés, megoszthatod másokkal is! 

A blog Facebook-oldalán is gyakran osztok meg új posztokat!
Nézz be az Instagramra is!
Feliratkozhatsz a hírlevélre is itt a blogon jobb oldalon.
Kövess a blog.hu-n, hogy ne maradj le egy új posztról sem! 
Ez pedig a honlapom.
Minden jog fenntartva! 
A trágár, gyűlölködő, politikai tartalmú kommenteket kimoderáljuk.

A bejegyzés trackback címe:

https://panpeterstop.blog.hu/api/trackback/id/tr5516188016

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása