Minden az Alfa, Z-, Y-, X generációkról, a boomerekről, s még a veteránokról is!

Pán Péter, STOP!

Pán Péter, STOP!

Hogyan tanítsuk non-formális eszközökkel fiataloknak a kritikai gondolkodást?

2017. szeptember 14. - panpeterstop

 A demokratikus értékek és készségek tanítása a fiataloknak alapvető fontosságú a társadalmi fejlődés és az aktív állampolgárság elősegítése szempontjából. Az egyesületünknél rendszeresen szervezünk workshopokat és foglalkozásokat, amelyek non-formális módon segítik a fiatalokat a demokratikus gondolkodás és cselekvés kialakításában. Ebben a blogposztban megosztom veletek egy személyes élményemet egy ilyen workshopról, ahol a kritikai gondolkodásról tanultunk a fiatalokkal.

team-386673_1280.jpg

Az egyik legfontosabb feladatunk az, hogy a fiatalokkal közösen felfedezzük a demokratikus értékek és készségek jelentőségét és alkalmazását a mindennapi életben. Ezt a célt szolgálta egy közelmúltban tartott foglalkozásunk, amelyen a kritikai gondolkodás fontosságáról beszélgettünk.

A workshop elején körbeültük a résztvevőket, és megbeszéltük, mi is pontosan a kritikai gondolkodás fogalma, és miért fontos ez a demokratikus társadalomban. A fiatalok aktívan részt vettek a beszélgetésben, és megosztották saját véleményüket és tapasztalataikat.

Ezután jött a gyakorlati rész, ahol különböző interaktív játékokat és csoportmunkákat alkalmaztunk a kritikai gondolkodás fejlesztésére. Például egy olyan játékot játszottunk, ahol a résztvevőknek vitatkoznia kellett különböző témákról, miközben figyeltek arra, hogy mások véleményét is megértsék és elfogadják. Majd egy szimulációs játék jött, amiről alább bővebben lesz szó.

A workshop végén minden résztvevővel megosztottuk, hogyan alkalmazzák a tanultakat a mindennapi életükben és hogyan segíthetnek másoknak is a kritikai gondolkodás fejlesztésében. Sokan kifejezték, hogy értékesnek találták a foglalkozást, és tervezik, hogy továbbfejlesztik azokat a készségeket és attitűdöket, amelyeket megszereztek.

"Döntéshozatali szimuláció" játékról

Az egyik hatékony non-formális eszköz a demokratikus értékek tanítására a "Döntéshozatali szimuláció" játék. Ez a gyakorlati tevékenység lehetővé teszi a résztvevők számára, hogy valós helyzetekben játszva tapasztalják meg a demokratikus döntéshozatal folyamatát.

A játék során a résztvevők különböző szerepekbe bújnak, például választott tisztviselők, civil aktivisták vagy érdekcsoportok képviselői. Ezután egy témakört választanak, amelyről döntést kell hozniuk, például egy környezetvédelmi politika vagy egy közösségi program.

A résztvevőknek lehetőségük van javaslatokat tenni, érveket felhozni és tárgyalni a különböző lehetőségekről. Ezután szavazásra kerül sor, és a legtöbb szavazatot kapott javaslat kerül elfogadásra.

A játék lebonyolításához először is fontos tisztázni a résztvevők szerepét és a játék témáját. Ezután a következő lépéseket lehet követni:

  1. Téma és szerepek kiválasztása: Válasszatok ki egy olyan témakört, amely releváns és érdekes a résztvevők számára, például környezetvédelem, oktatáspolitika vagy városfejlesztés. Határozzátok meg a résztvevők szerepeit, például választott tisztviselők, civil szervezetek képviselői vagy érdekcsoportok tagjai.

  2. Felkészülés: Minden résztvevőnek alaposan fel kell készülnie a játékra. Adj nekik időt és forrásokat arra, hogy megismerjék a választott témát és megértsék saját szerepüket és feladataikat.

  3. Játék levezetése: A játék során a résztvevőknek lehetőségük van javaslatokat tenni, érveket felhozni és tárgyalni a különböző lehetőségekről. A facilitátor feladata, hogy irányítsa és moderálja a vitát, biztosítva a résztvevők egyenlő részvételét és az objektivitást.

  4. Szavazás és döntés: Miután minden résztvevő kifejtette véleményét és megvitatta a lehetőségeket, következhet a szavazás. A legtöbb szavazatot kapott javaslat kerül elfogadásra.

  5. Reflexió és értékelés: A játék végén időt szánjatok a résztvevőkkel való beszélgetésre és reflexióra. Kérdezzétek meg őket, hogyan élték meg a játékot, mit tanultak belőle és hogyan lehetne továbbfejleszteni a döntéshozatali folyamatot.

trening_e_1_1.jpgFontos, hogy a facilitátor tisztában legyen a játék céljával és a résztvevők korábbi tapasztalataival. Legyen nyitott a résztvevők véleményeire és észrevételeire, és alkalmazkodjon a játék során felmerülő változásokhoz és kihívásokhoz. A jó előkészítés és a hatékony moderáció kulcsfontosságú a Döntéshozatali Szimuláció sikeres levezetéséhez.

A Döntéshozatali Szimuláció játék sokféle kérdéskört lefedhet, és lehetővé teszi a résztvevők számára, hogy közvetlenül tapasztalják meg a demokratikus folyamatokat. Emellett lehetőséget nyújt arra is, hogy gyakorolják a vitakészségeket, a kompromisszumkészséget és az együttműködést, amelyek elengedhetetlenek a demokratikus döntéshozatal során.

Személyesen én is sokat tanultam ebből a workshopból. A fiatalok lendülete és nyitottsága inspiráló volt, és rávilágított arra, hogy mennyire fontos az ilyen típusú interaktív és részvételi foglalkozások szerepe a demokratikus értékek és készségek fejlesztésében.

Összességében a non-formális eszközökkel történő demokratikus értékek tanítása lehetővé teszi számunkra, hogy közösen építsük fel a fiatalokban az aktív állampolgárságot és a demokratikus társadalomban való aktív részvételt. Ez a fajta oktatás nemcsak elméleti ismereteket ad, hanem gyakorlati tapasztalatokat is, amelyek segítenek a fiataloknak abban, hogy magabiztosabbak legyenek és hatékonyabban járuljanak hozzá közösségük fejlődéséhez.

A bejegyzés trackback címe:

https://panpeterstop.blog.hu/api/trackback/id/tr598451104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása