A workshop elején körbeültük a résztvevőket, és megbeszéltük, mi is pontosan a kritikai gondolkodás fogalma, és miért fontos ez a demokratikus társadalomban. A fiatalok aktívan részt vettek a beszélgetésben, és megosztották saját véleményüket és tapasztalataikat.
Ezután jött a gyakorlati rész, ahol különböző interaktív játékokat és csoportmunkákat alkalmaztunk a kritikai gondolkodás fejlesztésére. Például egy olyan játékot játszottunk, ahol a résztvevőknek vitatkoznia kellett különböző témákról, miközben figyeltek arra, hogy mások véleményét is megértsék és elfogadják. Majd egy szimulációs játék jött, amiről alább bővebben lesz szó.
A workshop végén minden résztvevővel megosztottuk, hogyan alkalmazzák a tanultakat a mindennapi életükben és hogyan segíthetnek másoknak is a kritikai gondolkodás fejlesztésében. Sokan kifejezték, hogy értékesnek találták a foglalkozást, és tervezik, hogy továbbfejlesztik azokat a készségeket és attitűdöket, amelyeket megszereztek.
"Döntéshozatali szimuláció" játékról
Az egyik hatékony non-formális eszköz a demokratikus értékek tanítására a "Döntéshozatali szimuláció" játék. Ez a gyakorlati tevékenység lehetővé teszi a résztvevők számára, hogy valós helyzetekben játszva tapasztalják meg a demokratikus döntéshozatal folyamatát.
A játék során a résztvevők különböző szerepekbe bújnak, például választott tisztviselők, civil aktivisták vagy érdekcsoportok képviselői. Ezután egy témakört választanak, amelyről döntést kell hozniuk, például egy környezetvédelmi politika vagy egy közösségi program.
A résztvevőknek lehetőségük van javaslatokat tenni, érveket felhozni és tárgyalni a különböző lehetőségekről. Ezután szavazásra kerül sor, és a legtöbb szavazatot kapott javaslat kerül elfogadásra.
A játék lebonyolításához először is fontos tisztázni a résztvevők szerepét és a játék témáját. Ezután a következő lépéseket lehet követni:
-
Téma és szerepek kiválasztása: Válasszatok ki egy olyan témakört, amely releváns és érdekes a résztvevők számára, például környezetvédelem, oktatáspolitika vagy városfejlesztés. Határozzátok meg a résztvevők szerepeit, például választott tisztviselők, civil szervezetek képviselői vagy érdekcsoportok tagjai.
-
Felkészülés: Minden résztvevőnek alaposan fel kell készülnie a játékra. Adj nekik időt és forrásokat arra, hogy megismerjék a választott témát és megértsék saját szerepüket és feladataikat.
-
Játék levezetése: A játék során a résztvevőknek lehetőségük van javaslatokat tenni, érveket felhozni és tárgyalni a különböző lehetőségekről. A facilitátor feladata, hogy irányítsa és moderálja a vitát, biztosítva a résztvevők egyenlő részvételét és az objektivitást.
-
Szavazás és döntés: Miután minden résztvevő kifejtette véleményét és megvitatta a lehetőségeket, következhet a szavazás. A legtöbb szavazatot kapott javaslat kerül elfogadásra.
-
Reflexió és értékelés: A játék végén időt szánjatok a résztvevőkkel való beszélgetésre és reflexióra. Kérdezzétek meg őket, hogyan élték meg a játékot, mit tanultak belőle és hogyan lehetne továbbfejleszteni a döntéshozatali folyamatot.
Fontos, hogy a facilitátor tisztában legyen a játék céljával és a résztvevők korábbi tapasztalataival. Legyen nyitott a résztvevők véleményeire és észrevételeire, és alkalmazkodjon a játék során felmerülő változásokhoz és kihívásokhoz. A jó előkészítés és a hatékony moderáció kulcsfontosságú a Döntéshozatali Szimuláció sikeres levezetéséhez.
A Döntéshozatali Szimuláció játék sokféle kérdéskört lefedhet, és lehetővé teszi a résztvevők számára, hogy közvetlenül tapasztalják meg a demokratikus folyamatokat. Emellett lehetőséget nyújt arra is, hogy gyakorolják a vitakészségeket, a kompromisszumkészséget és az együttműködést, amelyek elengedhetetlenek a demokratikus döntéshozatal során.
Személyesen én is sokat tanultam ebből a workshopból. A fiatalok lendülete és nyitottsága inspiráló volt, és rávilágított arra, hogy mennyire fontos az ilyen típusú interaktív és részvételi foglalkozások szerepe a demokratikus értékek és készségek fejlesztésében.
Összességében a non-formális eszközökkel történő demokratikus értékek tanítása lehetővé teszi számunkra, hogy közösen építsük fel a fiatalokban az aktív állampolgárságot és a demokratikus társadalomban való aktív részvételt. Ez a fajta oktatás nemcsak elméleti ismereteket ad, hanem gyakorlati tapasztalatokat is, amelyek segítenek a fiataloknak abban, hogy magabiztosabbak legyenek és hatékonyabban járuljanak hozzá közösségük fejlődéséhez.