Minden az Alfa, Z-, Y-generációkról

Pán Péter, STOP!

Kell még a kultúra az alfa- és a Z-generációnak?

A magyar kultúra napjára

2019. január 22. - panpeterstop

Tényleg hülyébbek lennének  a digitális világhoz szokott gyerekek? Vagy csak a világ változott akkorát?  

gyerek_olvas_konyv.jpg

 A napokban egy magyar nyelv és irodalom szakos tanár a következő történettel keresett meg:

"Hétvégén vendégségbe mentünk. Sokat gondolkoztam mit vigyek ajándékba a házigazdák gyerekének, s végül egy népszerű mesekönyv mellett döntöttem. Döbbentem néztem, ahogy az  óvodáskorú kisfiú húzogatta a lapokon az ujjait, azt gondolván, úgy tud majd lapozni vele, mint a laptopon. Nem gondoltam volna, hogy már itt tartunk, hogy még egy mesekönyv használata is gondot okozhat..."

A játéktervezők is felfigyeltek a mai gyerekek gyakori eszközhasználatára és ehhez mérten terveznek játékokat: itt vannak az érintőképernyő-használat elemeit ötvöző tapogatós játékok már offline formában is!

Az alábbi történetet egy alfa-generációsról (2010 után születtek nemzedéke) pedig Gary Chapman Netfüggő gyerekek című könyvében szerepel, amit nem tart rendkívüli esetnek a szerző:

A 15 hónaposLily a bevásárlókocsiban ülve le sem veszi szemét a tabletjéről. Anyja zavartalanul keresgélhet a polcok között. Lily egyszer sem néz fel, hogy szemügyre vegye a piros almákat vagy azt a polcot, ahol a gabonapelyhes dobozok sorakoznak. (..) Melissa most kezdte el a középiskolát. A múlt hónapban 3500 üzenetet küldött a tabletről és a mobilról (azaz körülbelül napi 110-et).

Egy  NOL egy interjúban megkérdezték Vidra Gabriella tanárt, írót arról, hogy

Mennyire bízhatunk ma abban, hogy a mai gyerekeket is érdekelhetik azok a könyvek, amelyeket harminc éve mi olvastunk, azóta is ott vannak a polcon? 

Vidra ezt válaszolta:

"Az ilyen könyvek közül ma már számos távol áll a gyerekektől. Mindig jönnek hozzám, és kérdezik: miért olyan szerencsétlen ez a Nyilas Misi? Miért hagyja magát? Miért nem áll a sarkára? Hiszen a mai gyerekek nem ilyenek. Azt hallják, „te vagy a király”, „te vagy a nyerő”, „oldd meg a gondjaidat!”. Vagy vegyük Jókait. Nagyon nehéz nekik a szövege, de az sem bizonyult jó ötletnek, hogy írjuk akkor át egyszerűsített verzióra. Gondoljunk bele, Jókai úgy írta le a Vaskaput, mint egy korabeli riporter…(...), miközben a mai gyereknek ott a net, két kattintással megtudja, milyen a Vaskapu. Azt gondolom, tudni kell váltani, és az új oktatáspolitika lehetőséget ad rá, hogy modernebb könyveket is beválogassunk a tantervbe. Nem arról van szó, hogy ne olvassanak, mondjuk Móriczot, a Légy jó mindhalálig ma is kötelező, de talán kicsit később kellene a kezükbe adni. Miközben a testi-nemi érettség egyre korábban jelentkezik náluk, az érzelmiszociális viszont időben kitolódik. Az Egri csillagok vagy A Pál utcai fiúk azért ma is megy."

Internet köré szerveződött kultúrafogyasztás

Fiatalok médiafogyasztása kutatás (a Fanta Trendriport sorozat hatodik részében, melyben  450 18‐25  év  közötti  korosztályt vettek alapul) már 2009-ben kimutatta, hogy a fiatalok média- és kultúrafogyasztása ma már egyértelműen az internet köré szerveződik. Minden más csak ezt kiegészítve, ennek alárendelve létezhet. A felmérés szerint a kultúra fogyasztásának vannak olyan formái, amelyek szinte teljesen hiányoznak a fiatalok életéből: operába négyötödük, komolyzenei koncertre háromnegyedük soha sem jár, a színház viszont úgy tűnik, a „túlélő” műfajok körébe tartozik. A fiatalok szemében a különbség a pörgős és nem pörgős művészeti ágak között van. Sikerre inkább csak az előbbiek számíthatnak. A fiatalok különböző csoportjaiban nagyon eltérőek a kultúrához való hozzáférés lehetőségei. A minőségi kulturális kínálat az ország néhány nagyobb városába, illetve a fesztiválokra korlátozódik. Ezeket az egyenlőtlenségeket pedig még a technológia sem képes áthidalni.

alomutazo1.jpg

19 éves egyetemista: "A Toldit Petőfi írta"

Mivel én, e sorok írója is egy alfa és két Z-generációs gyerekek anyja is vagyok, és Z-generációsokat is oktatok testközelből is információt szerzek a nemzedék kultúrafogyasztásáról. Megdöbbentő számomra, hogy évről-évre mintha kevesebb általános műveltség alappal érkeznének a felsőoktatásba a 18-19 évesek. Többször megtörtént, hogy már az általános iskolai szintű ismeretek is keveredtek a fejekben, például összecserélték a nácizmus a szocializmussal, Aranyt Petőfivel, a romantikát pedig nem kortstílusként határozták meg, hanem, mint regényfajtát. Különösen az olyan kompetenciák terén vannak hiányosságok, mint a szövegértés vagy a logikai gondolkodás és
rövidült a figyelem időtartama is. Nagy Zoltán médiakutató  felsőoktatási intézményekben végzett kutatásából megtudhatjuk, hogy egy 12 soros, egyperces olvasásnyi tartalommal a résztvevők alig 60 %-a boldogult a megszabott idő alatt, a tartalmat reprodukálni pedig csak 1/3-uk volt képes. Sokak szerint ez nem más, mint a maga funkcionális analfabetizmus!

egri_csillagok.jpg

Hatodikos tanuló: "Nem tudom, hogy vágjak bele az Egri csillagokban"

A minap épp az Egri csillagokat olvastuk, mely tele van számtalan olyan leírással, amilyenekkel a mai kor kevésbé szemlélődő életmódot folytató embere jóval ritkábban találkozik. Akár tetszik akár nem, az internethasználattal az írásunk, olvasásunk is átalakul, sőt, még az agyunk szerkezete megváltozik. Elterjedőben van az nézet is miszerint a keresés lesz a tudás: jó kereséssel lerövidítjük az utat a megcélzott tudás felé, nem kell többé fölösleges anyagokba belevesznünk. A gyerekek, fiatalok számára íródott népszerű könyvek is sok esetben a digitális bennszülöttek új tartalomfogyasztási szokásait figyelembe véve alakulnak. Rövidebb fejezetek, sokszor még a kiskamaszoknak készült kötetek is tele vannak rajzokkal, aranyos, képes naplószerű történetekkel, mint például a népszerű Egy Ropi naplója sorozatban. A fordulatokban gazdag könyveket is kedvelik. Általában a szülők örömmel fogadják az efféle újításokat, melyekkel a mai gyerekeket is le lehet kötni és becsalogatni a z olvasás csodás világába, ahol a készen kapott információ helyett a saját képzelet dolgozik és a fantázia is szárnyra kelhet. Tapasztalatom szerint ritka az olyan szülő -, mint például egy anyatársam - aki nem veszi meg meg az ilyen könyveket, csak mert a sztorit túl bugyutának tartja. Pedig a fiatalok azzal a világgal tudnak legjobban azonosulni, amelyikben ők is benne élnek, az érdekli őket a legjobban, amiről el tudják képzelni, hogy velük is megtörténhet. Nem véletlen a tini vloggerek, youtuberek óriási népszerűsége, hiszen követőik nem várják el tőlük, hogy valami extrát produkáljanak, elég ha megmaradnak a "jófej srác/lány a szomszédból" kategóriában. Az Egri csillagokra visszatérve, ami egyébként számtalan a mai fiatalok számára is izgalmas és tanulságos történettel van teli, de mégis  - nem is az enyhén archaikus nyelvezete, hanem - a hosszú leíró részei hamar elkedvetlenítik a nem ehhez szokott gyerekeket.  Beszélgettem két osztállyal is és megdöbbentő, de mindkét csoportban az osztály 90 százaléka hangoskönyvben hallgatta meg a könyvet. Többen mondták, hogy ugyan elkezdték olvasni, de nagyon nehéz volt azokat a részeket "kibírni", ahol épp nem történik semmi... Azért is érthetetlen ennek a generációnak az, hogy miért tett bele Gárdonyi ennyi leírást, mert ha ők kíváncsiak valamire, evidens, hogy érdeklődésére a válasz egy kattintásnyira van. Ha nincsenek rászoktatva a hosszabb leíró részek olvasására és rögtön egy vaskos regénnyel akarják velük megszerettetni az iskolában az olvasást vagy a klasszikus írókat - netán mindezt megspékelik fogós kérdésekkel tarkított olvasónaplóval - nem biztos, hogy a nemzedék nagyobb részénél célba érnek ezzel. Fontos lenne a nagyobb lélegzetű olvasmányoknál a megfelelő felkészítés. Nem butábbak a mai alfa-, Z-generációsok, mint a korábbi nemzedékek, csak teljesen máshogy szocializálódnak. Nem biztos az sem, hogy nem nyitottak a klasszikusoknak. Bár a kortárs regényeknek előnye, hogy a társakkal jól lehet beszélgetni róla, a klasszikusokat korábbi generációk is olvasták, így akár a nagymamával is el lehet beszélgetni róluk. Nem lehet tagadni viszont, hogy bőven van feladata van annak, aki az instant üzeneteken és a pár perces videókon nevelkedett gyerekektől azt várja el, hogy egyből tudja magától, hogy mihez kezdjen egy nagy klasszikus művel. Ha nehézkes ezeknek a műveknek a feldolgozása a Z-generációsok számára - bár több általam megkérdezett X-, Y-generációs is azt nyilatkozta, hogy csak felnőttként olvasta el, mert gyerekként  nem volt vonzó vagy érthető számukra  - akkor felmerülhet a kérdés: érdemes lenne esetleg későbbre tenni ezeket az olvasmányokat és más művekkel jutni el a Z-generációsok szívéhez?

Mellesleg ezeknek az alkotásoknak az is a célja, hogy az ismeretszerzésen és a szórakoztatáson túl elgondolkoztassanak. Vajon erre van alkalom a szalagszerűen futó, kötelező anyagokkal órákon? Szerencsések azoknak az iskoláknak a tanulói, vagy azoknak a családoknak a gyerekei, ahol ilyen érzelmeket megmozgató beszélgetésekre is jut idő. Ezek az tartalmas társalgások az információs korban is a szocializáció fontos elemei kellene, hogy maradjanak. 

Szerző: Bereczki Enikő ifjúsági és generációs szakértő Minden jog fenntartva!

Nézz be a honlapra, itt hírlevélre is fel tudsz iratkozni. Látogass el a Facebook-oldalra is vagy az Instagramra!

A trágár, obszcén ide nem illő vagy politikai tartalmú kommenteket kimoderáljuk!

Első kép forása: pixabay.com

Minden jog fenntartva!

A bejegyzés trackback címe:

https://panpeterstop.blog.hu/api/trackback/id/tr1314582102

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szepipiktor 2019.01.23. 07:13:52

Rossz, pontosabban téves felvetés!
Az Z és a fiatalabb generáció valóban fokozottan érintett az online világ eredményezte torzulásban, de az ő halmazuk elég nagy része "átbillent" mára, nagyon gyakori közöttük, akik már nem napi függők!
A progbléma az Y generáció!!!
Ők is ebben szocializálódtak, ők voltak az elsők, akiket az onlien alapú, gyakorlatilag a globalizálét marketing megfertőzte, a fejlődésük már ebben a térben következett be.
És ma ők a "alap" generáció, ők a mai szülők, a felvetett új generációk már az ő életfilozófiájuk alapján fejlődik.
Kritizáljuk a alaptudás hiányát?
Elég megnézni az Index cikkeit! A momenmtum, lmp programját az oktatásról!
Kizárólag az internetre, a googlera, a facebookra, a twitterre alapul, a tudás kizárólag a bulvár.
A kultúra ma számukra a online sorozatok, a globalizált marketing alapú külföldi "érdek"könyvek. Nincs klasszikus tudásra irányuló igény, sőt az ma már tiltott, tudatosan korlátozzák a múlt megismerését, ennek a aktív generációnak a saját múljuk is ismeretlen.
Minden tudás, információ az interneten keresztűl és a sorozatokkal érkezik számukra.
És aztán ezt kürtölik világgá, ez alapján nevelik a gyerekeiket is.
Gondoljunk bele micsoda intelligenciahiányt jeleznek itt az indexen például hegyeshalmi munkatárs napi technikai alapú cikkei, mint akár a mai címlapos pólusvándorlás cikke!
Pár éve az egyik bulvárlap címlapján írta a szerző, hogy a Rómeó és Júlia FIRENZÉBEN játszódik!!!! Ha már a poszter Petőfit hozta fel pédának.
Az Y generációs szakértők harcolnak, hogy a közoktatásban a klasszikusok helyett az ő generációjukba tartozók kerülhenek be a kötelező művek közé!!!
Ez a generáció az, aki a gyerekeit már a tévével neveli,aki azonnal okoseszközket nyom a gyerek kezébe - mert ha nem tanulja meg, lemarad féle ostobasággal indokolva azt -, miközben csak a saját kényelmét biztosítja ezzel, nem kell beszélgetni, kirádulni, foglalkozni a srácokkal, a szülői képességet a blogokból, szerzi, a főzéshez is innne tájékozódik, mert ami az anyjuk, nagyanjuk tud, az elavultés káros.
Tehát nem az X és fiatalabb generációt szapuljuk, hanem mutassunk rá a valódi károkozókra.
nem hazai probléma, ez a fejlett világban márra csúcsrajáratott, tudatos lebutítás ereménye.

kvadrillio 2019.01.23. 08:20:08

FIDESZ ! HIÁBA LOPSZ, GYÖN A PÓLUSVÁLTÁS !!! :)
ajjjajajjj ! mindmeghalunk, mindmeghalunk ! MÉG MÉSZAROS IS !!! :)

Csak eltévedünk, vagy ki is pusztulunk?

A vártnál nagyobb mértékben ingadozik a Föld mágnesessége. Még nem tudjuk, hogy ez csak a navigációs rendszereket, vagy a teljes földi ökoszisztémát fogja tönkretenni.

rnz 2019.01.23. 08:40:10

A szülők az idióták és mivel ezt kapják mintaként a gyerekek, jó eséllyel csak rosszabb lesz. Már iskolások a gyerekeim, de tabletet, konzolt, vagy számítógépet csak hétvégén 1-2 órára kaphatnak a kezükbe, de nem is nyavajognak miatta. Nyilván ehhez az is kell, hogy _együtt_ sokat sétáljunk, kiránduljunk, társasozzunk, játsszunk, süssünk-főzzünk(!), kertészkedjünk, de még a házimunkában is segítenek. Mindezt kényszer nélkül, mert a lényeg a _közös_ időtöltés.

csakférfi 2019.01.23. 09:55:03

"tanulmány, amelyhez 4500 gyermek agyát vizsgálták képalkotó eljárással, arra irányult, hogy kimutassa, vajon függőséget okoznak-e a digitális eszközök, de a kutatóknak még több évi munkájába telik, míg megértik és értékelni tudják a hosszú távú következményeket.
Sok szempontból felmerül az aggodalom, hogy egyfajta természetes, ellenőrizetlen kísérlet közepében vagyunk, melynek alanyai a következő generáció gyermekei
– idézi az MTI Dimitri Christakist az Amerikai Gyermekorvosi Akadémia legfrissebb ajánlása kapcsán."
www.google.com/amp/s/index.hu/techtud/2018/12/10/a_kepernyo_szo_szerint_atalakitja_a_kisgyerekek_agyat/amp

Felnevelünk egy -többségében idiòta" generàciòt.
Aki képtelen a közvetlen fizikai környezetéböl jövö informàciòt és ingereket helyesen feldolgozni.
Képtelen lesz a
-hosszutàvu kapcsolatokra
-problémamegoldàsa az elkerülésben kimerül
-képtelen a fòkuszàlt figyelere

Nagyjàbòl a drogozàshoz hasonlò mentàlis zavar.

Jakab.gipsz 2019.01.23. 09:59:31

És akkor jött a sátánfajzat Soros és úgy döntött, elhozta a számunkra a globalizált szép újvilágot, a politikailag korrekt fogyasztói társadalom Y gender semleges nemzedékét.

Már pedig Homérosz és a keresztény protestáns etika nélkül, nincs európai kultúra, ma még dönthetünk.

Kire bízzuk a jövőt?

Ennyi.

ML91 2019.01.23. 10:52:57

Szerintem itt masrol van szo.
Eloszor is en pl.: mar kozelebb vagyok a 30-hoz, mint a 25-hoz, sajnos a generaciokat sose tudtam kovetni, de ha jol sejtem talan az X generaciohoz tartozhatok.

Eloszor is a kotelezo olvasmanyok jo resze, pl.: az Aranyember gyerekkent nekem is a kellemes szorakozas helyett szenvedest jelentettek. Pedig akkoriban meg viszonylag korlatoltan jutottam internethez. Egyszeruen a vilag megvaltozott. Az Egri csillagokat gyerekkent keptelen voltam vegigolvasni, felnott fejjel elolvastam, akkor mar kicsit jobban elveztem, de meg mindig nem az igazi. Ennek ellenere a mai napig olvasok viszonylag sokat, havi 1-2 konyv siman lemegy. Jellemzeoen kortars regenyeket, abszolut elvezem oket.
Akkoriban megkaptam, hogy ugy, hogy nem olvasom el a regenyeket semmi nem lesz belolem. Koszonom szepen, ma mesterdiplomam van, jo munkahelyem, csaladom, gyerekem. Nem kene ezzel tovabb terhelni a gyerekeket, inkabb meg kene nezni mik az o igenyeik.

A masik, hogy a vilagunk igenis felgyorsult. Egy atlagos oraban annyi informacio jon szembe, mint 100 eve egy het alatt. Az ember keptelen ennyi mindent megjegyezni es a jo hir, hogy nem is kell, az internetnek koszonhetoen barmit megtalal az ember par perc alatt, ha szukseges. Cserebe amit tudni kell: hogyan keresse meg az ember, hogyan szurje ki a falsch informaciokat, hogyan alljon neki egy feladatnak, hogy oldjon meg problemakat, hogyan kommunikaljon (lehetoleg tobb nyelven) es igy tovabb. Ezek azok a kepessegek, amikkel a mai vilagban jol lehet ervenyesulni, valoszinuleg mire a mai gyerekek felnonek meginkabb igy lesz. Ha en jelentkezek egy munkahelyre ott se azt nezik, hogy tudom-e ki irta a Toldit, hanem azt, hogy a feladatokat milyen hatekonysaggal, milyen minosegben es a legfontosabb: milyen gyorsan oldom meg. Lenyegeben az se feltetlen baj, ha a sajat szakteruletemen nem tudom fejbol az osszes lexikalis tudast, hogy ha a feladatomhoz ki tudom keresni gyorsan ami nekem kell es tudom hasznalni. Termeszetesen ehhez szukszeg egy fajta erto olvasasra, de ez mar egy masfajta ertoolvasas, mint amit az iskolaban oktatnak. Ha en elolvasok egy szoveget igazabol arra van szukszegem, hogy mivel mikor es mit kell csinalni, a tobbi nem erdekel. Ez nem csak a munkaban van igy, az elet tobbi teruleten is.

Ami sokkal fontosabb, hogy az ember az osszefuggeseket lassa. Oke, ha keveri a fasizmust meg a szocializmust az egy kicsit eros. De a cel nem is az lenne, hogy vissza tudja mondani a definiciojat, hanem ertse, hogy ezek mit jelentenek, milyen kapcsolatban allnak egymassal, milyen hatassal vannak a gazdasagra meg a tarsadalomra es igy tovabb. De nehez ezt egy olyan orszagban, ahol a lakossag nagy reszenek ez nehezere esik es igy jelennek meg olyan fogalmak, mint ballibsi vagy igy minositenek jobboldalinak egy olyan partot, amelyik egyertelmuen baloldali gazdasagpolitikat folytat.

Ami pedig a tablet/okostelefont hasznalatot illeti: a gyerek hasznalja, mert ezt latja a szuleitol. A szulo hasznalja, mert ezzel tud a leggyorsabban kommunikalnak, a leghatekonyabban informaciohoz jutni. Igazaol miert ne hasznalja?

Szoval inkabb nezzunk elore, mint hatra es a tiltas helyett a helyes hasznalatat tanitsuk a dolgoknak.

csakférfi 2019.01.23. 11:14:32

@ML91:
"Szoval inkabb nezzunk elore, mint hatra es a tiltas helyett a helyes hasznalatat tanitsuk a dolgoknak"

Nevelés.....
"NE"-vel kezdödö szavak ,mondatok hasznàlata.....
Ne nyúlj a forrò kàlyhàhoz mert megéget!
Ne netezz annyit,mert retardàlt leszel!
Ne lustàlkodj,légy szorgalmas!
Ne beszélj tràgàrul,mert bunkònak fognak hívni!
Ne turkàlj az ételben,mert finnyàsnak fognak hívni!
Ne nézz le màs embereket,mert egoista majomnak fognak hívni!
Ne.......
stb.
Ha te ezen egyszerü szabàlyokat szülöként felrúgod......késöbb nagykorukra kezelhetelen akaratos hisztis felnötteket kapsz.
Hajrà!

ML91 2019.01.23. 11:26:38

csakaferfi:
Bar szerintem a hozzaszolasod nem egeszen arra reflektal, ami a mondanivalom lenyege volt. De ugy latom, hogy a nevelesi modszereink is nagyban elternek. Bar az altalad kozvetitett uzenetekkel tobbsegeben egyetertek, azt nem gondolom teljesen igaznak, hogy "Ne netezz annyit,mert retardàlt leszel!", persze az is kerdes itt, hogy mennyi az annyi. De amugy azt hiszem elegge elkanyarodtunk az eredeti poszttol.

csakférfi 2019.01.23. 11:37:15

@ML91:
Nyilvàn tiltasz te is a gyerekeidnek.
Erre értettem.
52 vagyok
19 20 21 éves gyerekek "nevelöje".
Alapvetö szabàly
"Korlàtokat kell szabni a gyerekeknek"
Ez a szülö egyik "feladata".
:)

csakférfi 2019.01.23. 11:58:27

@ML91:
Ja.....mégvalami.
Jut eszembe.
Net nélkül és kütyük nélkül lehet élni.
De "hüség"....becsület...szorgalom...szerelem ....kitartàs....nélkül aligha.
Ezek nem tölthetök le ...sem nem rendelhetök az alza.hu-n.
Ezért "gàz" a napi internet vagy kütyü hasznàlat vagy képernyö elött töltött idö.
Ugyanis ezen tulajdonsàgok elmélyítésétöl veszi el az idöt.
Meg sok màs fontosabb "dologtòl".
Nem vagyok net ellenes...magam is hasznàlom olykor.
Kifejezetten élvezem a net és kütyü mentes napokat is.
:)

ML91 2019.01.23. 12:52:35

csakaferfi:
Ebben alapvetoen egyetertek, marmint az altalad felhozott ertekekkel es azok prioritasaval.

Amit en mondani probaltam, hogy attol meg, hogy "Ne netezz annyit,mert retardàlt leszel!" a gyerek valoszinuleg ugyis netezni fog, ha nem is akkor gyerekkoraban, akkor majd kesobb felnottkent es epp ezert fontosabb lenne megtanitani arra, hogy hogyan hasznalja ertelmesen ugymond jo celokra, mint kifejezetten tiltani. Ezzel egyutt termeszetesen azt is meg lehet es meg kell tanitani, hogy jo dolog az internet, de meg jobb a hetvegen elmenni kirandulni. Szoval ezzel a resszel egyetertek.

csakférfi 2019.01.23. 13:28:02

@ML91:
Megtanítani?
"Jò példàval "
Ha a felnött ezeket az àltalam felsorolt (hüség....stb.) attitudöket követi és prioritàst élveznek......vajmi kevés jelentüségü az internet vagy kütyü.
Ezért nem értem a hezitàlàst a tiltàs miatt.
Ne netezz annyit , mert.....
:) :)

Meluzina 2019.02.10. 19:03:08

@szepipiktor: Teljesen egyetértek a leírtakkal! Ráadásul az így lebutított (és lealjasított) generációkat könnyű befolyásolni és irányítani...