Alfa, Z, Y...generációk a munkahelyen és a családban

Pán Péter, STOP!

„Az öltözködésnek lényege, hogy pluszt adjon hozzánk, és ne rossz érzést keltsen”

2018. október 05. - panpeterstop

"Ma sokan azt gondolják, hogy két véglet van az öltözködésben: vagy apácaruhát hordunk, vagy teljesen kivetkőzünk magunkból" - Császár Enikő, a Pretto ruhamárka tervezője viszont szeretné megmutatni azt, hogy van középút: „Lehet úgy is divatosnak lenni, nőiesnek maradni, hogy nem tesszük minden porcikánkat közszemlére.” Interjú.

csaszar_portre.jpg

Bereczki Enikő/Pán Péter STOP! blog: A márkád, a Pretto szlogenje: Ruha, ami öltöztet. Van olyan ruha, ami nem öltöztet?

Császár Enikő: Igen, egyre inkább azzal találkozom, hogy egyre kevésbé öltöztetnek a ruhák. Bár az lenne az öltözet alapvető funkciója, hogy öltöztessen, mégis egyre kevésbé tölti be ezt a szerepét. Inkább eltolódott az irány afelé, hogy az önkifejezés egy eszköze legyen, hogy a saját stílusát megmutassa az ember, vagy esetleg több mindent a testéből is. Így egyre kevésbé takarnak, öltöztetnek a ruhadarabok. Amikor megcsináltam a márkát, nagyon sokat gondolkoztam a szlogenen, hogy mi az, ami átadja azt, amit szeretnék kifejezni. Ez volt az, ami egyszerű, és tömören, röviden elmondja azt, hogy ezek olyan ruhák, amellett, hogy divatosak, vagányak, nőiesek, kellőképp öltöztetnek is.

Bereczki Enikő/Pán Péter STOP! blog: Említetted korábban, hogy em szereted konzervatív szót Prettora használni. Miért? Hogyan mutatnád be a Prettot, milyen szavakat használnál? 

Császár Enikő: A konzervatív szót azért nem szeretem annyira, mert az emberekben azonnal valami ómódi, ósdi, régies dolgot jelent és azonnal nagy ellenállást vált ki tapasztalatom szerint. Ez már nem egy pozitív tartalmú szó. Ezért igyekszem inkább olyan szavakat használni, amelyek kifejezik a márka lényegét, mégis az emberekben egy pozitív érzést keltenek.  Ha egy szóban kellene a Pretto lényegét megfogalmaznom, az a tiszta lenne. Maga a Pretto szó is ezt jelenti, ezért választottam ezt a márkanevet. Ezek tiszta ruhák, amik olyan szempontból is tiszták, hogy hordhatóak, nem kirívóak, mondhatni erkölcsösek. Úgy is tiszták, hogy letisztultak. Nem túldíszített, csillogós, villogós darabokról van szó, hanem egyszerű, de mutatós fazonokat tervezek. Emellett a Pretto többi jelentése is nagyon tetszett. Mindamellett, hogy a fő jelentése tiszta, azt is jelenti, hogy határozott, hamisítatlan, tökéletes. Ezek jól körülírják az egész márkát. A tökéletességre törekszem, én magam nagyon maximalista vagyok, ugyanez a ruhákon is látszik, minden apró részletre nagyon ügyelek a kidolgozásban. Határozott elképzeléseim vannak a fazonokkal, célcsoporttal kapcsolatban. Ezek mind közel állnak a márkához. 

dress_up_insta_pretto_2.png

Bereczki Enikő/Pán Péter STOP! blog: Az általad tervezett ruhákra nem az a jellemző, hogy felhívják a nőknek bizonyos testrészeire a figyelmet, mégis nagyon stílusosak, trendik, népszerűek. Szerinted lehet úgy trendin öltözködni, hogy ne az ember nemi jellegei kerüljenek előtérbe?

Császár Enikő: Teljes mértékben. Sajnos azt látom, hogy az emberek azt gondolják, hogy ez a kettő kizárja egymást, két végletben gondolkoznak: Vagy apácaruhát hordunk, vagy teljesen kivetkőzünk magunkból. Szeretném megmutatni azt, hogy van középút. Lehet úgy is divatosnak lenni, nőiesnek maradni, hogy nem tesszük minden porcikánkat közszemlére. Ez a kettő simán megfér egymás mellett. A ruhákkal és a márkával szeretném demonstrálni, hogy nem kell lemondanunk a jó megjelenésről, a jól öltözöttségről, csak úgy kell megválasztani a fazonokat, hogy ne mindent mutassanak. Emellett viszont nagyon fontosnak tartom azt is hangsúlyozni, hogy igenis nők vagyunk, ez egy jó dolog, szeretünk nők lenni, büszkék vagyunk rá, de ezt úgy kell megmutatnunk a világnak, és úgy kell felvállalnunk, hogy nem mindent mutatunk meg magunkból.

Bereczki Enikő/Pán Péter STOP! blog: Elég nagy nyomás nehezedik a fiatal lányokra a médiából, közösségi médiából és tudjuk, hogy a fiatal korosztály mintakövető. Szerinted érdemes odafigyelni, hogy milyen mintákat követnek, miket néznek? Mi lehet számukra irányító, mire érdemes figyelni?

Császár Enikő: Valóban nagyon nehéz dolguk van a fiataloknak. A média az olyan szereplőket emeli ki, akik testileg is megmutatják magukat, nem félnek attól, hogy akár kivetkőzzenek. A fiatalok nagyon szeretik a mintákat követni, ezért is célom az, hogy szélesebb körben is elterjesszem ezt az öltözködési kultúrát. Tulajdonképpen egy olyan öltözködés kultúrát szeretnék teremteni, hogy igenis lehet felöltözötten jól kinézni. A fiatalokkal is szeretném megértetni azt, hogy nem kell választani az „ósdi” öltözködést, a garbót és bokáig érő szoknyát, hanem követhetik a saját stílusukat, legyen karakterük, legyen egyéniségük, de mindemellett például nem muszáj provokatív miniruhákat hordani, mélyen dekoltált felsőket felvenni. Bátran viseljék azt, hogy ők maguk tökéletesek és szépek, és értékeljék magukat annyira, hogy nem tárnak ki mindent. Megbecsülhetik a testüket és tisztelhetik magukat annyira, hogy felöltöznek rendesen és még divatosak is maradnak. Úgy látom, hogy a média által diktált szépségideál nagyon hamis testképet is ki tud alakítani a nőkben. Egymás közt is versengést idézhet, vagy egy rossz megfelelési kényszert és nem gondolom, hogy ez jó irányba viszi a dolgokat. Ahogy már február környékén elkezdődnek az olyan Facebook és Instagramm posztok, hogy „gyúrok a beach-bodyra” és „nyári alak” meg „most hozd bombaformába magad”, és ahogy közeledünk a nyárhoz, egyre inkább telnek az edzőtermek és mindenki gyúr, szoláriumozik, hogy jól nézzen ki, közben pedig folyamatos frusztráltságot is kivált, mert nem mindenki képes az álomalak elérésre. Az, hogy meg akarunk felelni egy elvárásnak, egy normának, hogy a minisortban a kidudorodó popó jól nézzen ki, miért szükséges? Valahol akkor még sincs senki megelégedve magával... Épp ezért én pont arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy mindenki úgy jó, ahogy van. Persze, tegyünk az egészségünk érdekében, azért, hogy jól nézzünk ki, én is sminkelem magam, szeretem a szép ékszereket, ruhákat, de az, hogy ebbe belehajszoljuk magunkat, és görcsösen jól akarunk kinézni, hogy egymásnak is imponáljunk, akár nőknek, akár férfiaknak, ez már rossz irányba viszi a dolgokat és nem egészséges. Azt gondolom, hogy az öltözködésnek az a lényege, hogy pluszt adjon hozzánk, öltöztessen, jól érezzük benne magunkat, és ne egy feszengős, rossz érzést keltsen, hogy meg kell felelni és kellőképpen cuppannia kell rajtunk minden ruhadarabnak, és minden részletünknek tökéletesnek kell lennie. Vállaljuk fel ehelyett önmagunkat, barátkozzunk meg magunkkal, és becsüljük meg a testünket annyira, hogy nem mutatjuk mindenkinek.

dress_up_insta_pretto_3.png

Bereczki Enikő/Pán Péter STOP! blog: Kislánykorodban kaptál valamilyen útmutatást az öltözködés terén?

Császár Enikő: A szüleim nagyon odafigyeltek az öltözködésre, talán szigorúak is voltak ebben. Úgy gondolom, hogy meg kell találni azt a hangnemet, ahogy ezt a fiatalokkal meg tudjuk beszélni. Én kaptam olyan iránymutatást, ami abszolút támogatta azt, hogy ne vetkőzzek ki magamból, nem támogatta az erős sminket, a túl rövid vagy túl szűk ruhadarabokat, de ennek egyáltalán nem láttam kárát, sőt, hálás vagyok azért, hogy ezen az úton terelgettek. Úgy érzem, hogy én is ezt szeretném továbbadni másoknak és felhívni a fiatal lányok figyelmét arra, hogy ez nem ellenük szól, ez nem egy felesleges nyaggatás. Meg kell érteniük, hogy ez értük van, róluk szól, azért, mert lehet, hogy most még nem látják. Fontosak azok az értékek, amik bennük vannak, de fontosak azok is, amik a nemiséget kifejezik. Ezt nem kell mindenkinek megmutatni, mert sok negatív dolgot is magával tud hozni a túlzott kitárulkozás. Azzal, hogy egy fiatal lány kiteszi közszemlére minden porcikáját, azzal vállal ennek a negatív következményeit is.  Arra szeretném felhívni a lányok figyelmét, hogy mindannyian értékesek, szépek és becsüljék meg magukat annyira, hogy ezeket az értékeiket megőrzik, és nem mutogatják.

Bereczki Enikő/Pán Péter STOP! blog: A Prettonál igényes, az üzleti életben is vállalható, de mégsem mélyen dekoltált, provokatív darabokat tervezel. Hogy látod, van igény erre? Volt olyan, hogy kifejezetten kifogásolták a ruhadarabjaidnál, hogy nem elég rövid, nem elég kirívó?

Császár Enikő: Mindkettővel találkoztam. Egyrészt van rá igény, van több olyan vásárlóm, cégvezetők, banki alkalmazottak, ahol van egy norma, amit elvárnak a munkahelyi megjelenésnél, és nagyon nagy örömmel fogadták azt, hogy van egy olyan irányvonal, ami látványos, mutatós, mégsem túl rövid, vagy kivágott, hanem a munkahelyi mércének is megfelel. Ők fel tudnak öltözni rendesen a munkába is, úgyhogy nagy az érdeklődés, az igény. Ahol pedig nincs még erre igény, ott is meg kell látniuk az emberben rejlő értékeket, igényt kell teremteni erre az irányzatra. Jó lenne, ha minél többen azt választanák, hogy felöltözötten indulnak el a napjukra. Emellett a másik oldallal is találkoztam. Például egyszer több márka közül válogattak főszerkesztők, hogy melyiket tegyék be a magazinjukba és kiemelten előnyben részesítették a rövidebb, kivágottabb darabokat, az úgynevezett „has-ki” pólót, és ami már kicsit konszolidáltabb volt, az már annyira nem érdekelte őket. Az volt a véleményük, hogy nem ez kell az embereknek. Én viszont azt szeretném megmutatni, hogy ez is kell és fontos támogatni ezt a vonalat, nem muszáj, hogy mindenkinek kilógjon a hasa vagy a combja, vagy egyéb részei.

dress_up_insta_pretto4.jpg

Bereczki Enikő/Pán Péter STOP! blog: Mi a tapasztalatod, a magyar nők jobban szeretnek kivetkőzni magukból, mint Nyugat-Európában, úgy hallani, hogy ez egy sajátos jelenség itt Kelet-Európában?

Császár Enikő: Alapvetően úgy gondolom, hogy ez egy világméretű jelenség, mindenhol lehet találni erre példát, legfeljebb kicsit szűkebb vagy szélesebb körben, de mindenhol jelen van. Ha csak a sztárokat nézzük, ugyanúgy, mint az amerikai sztároknál az Oscar-díj átadón, ami már nagyon eltolódott a minél kivágottabb, combnál felvágottabb, átlátszóbb ruhadarabok felé, ez a jelenség a legnagyobb díjkiosztótól kezdve egész Nyugat-Európán át Kelet-Európáig mindenhol tapasztalható.

Bereczki Enikő/Pán Péter STOP! blog: Sokszor tehát a tömegáramlattal kell szembe úszni, ha az ember tudatosan akar öltözködni, át kell gondolnia, hogy neki mi a példa, mi a követendő, jól értem?

Császár Enikő: Abszolút. Aki tudatosan szeretne öltözni, sokszor fel kell vállalnia bátran azt, hogy nem mindig a tömeges irányvonalat képviseli, nem azután megy. Ami engem illet, megnézem az aktuális trendet, divatirányt és utána eldöntöm, hogy mi az, amit én elfogadhatónak tartok, szeretnék a saját márkámba is behozni. Alapvetően a színekkel, mintákkal nincs semmi gond, inkább a fazonok azok, amikben sokat szelektálok. Habár divattal foglalkozom, és ruhamárkám van, nem megyek vakon a trendek után, hanem szeretném az alapelveimet megtartani és azokat az értékeket képviselni, amit felállítottunk. Én azt képviselem, hogy a nőknek nőiesen, a férfiaknak pedig férfiasan kell öltözködni. Nagyon hálás vagy, hogy nő vagyok, szeretek nő lenni és nagyon szeretem a szép ruhákat és arra buzdítom a többi nőtársamat is, hogy jó az, ha kifejezzük a nőiességünket – bizonyos keretek között, amire ma már nagyon sok a lehetőség, de fontos, hogy tudatosan válasszunk.

(Az interjút lejegyzetelte: Koch Emma)

Nézd meg az interjút videón is:

A videót Béres Dávid (origophoto.com) és Budai Éva készítette

Korábban egy TV-műsorban is szerepelt Enikő és Eszter, a Dress Up! kampány korábbi interjúalanya

Képek forrása: Pretto Collection honlap Facebook-oldal

A cikk, a videó a Dress UP! Kampány részeként készült.

Kövesd Te is a kampányt és ha tetszett, oszd meg a posztot!

Videók:

Látogass vissza újra, egész nyáron hasznos és informatív interjúkat, posztokat olvashatsz a témáról. Az első videóinterjúban a bemutatkozást láthatod.

Dr. Schiffer Miklóssal készült videó

Bombera Krisztinával is készült videó  

Trunk Tomi Dabilty-vel videó

Szentesi Réka történész, divatkutatóval készült videó 

Baracskai Anikóval (info Társ Egyesület) készült videó

Gyurácz Eszter műsorvezetővel videó

Kósa Erika az érzelmi intelligenciáról is beszél a videóban

Dr. Baracsi Katalin internetjogász beszélt videóinterjúban a szextingről

Yurkov - Kovács Orsolya nemzetközi stílustanácsadó videó

Nagy Janka gyermekpszichológussal is beszélgettem - kattints a videóra!

Czinege Richárd, HR-munkatás is nyilatkozott ebben a rövidfilmben

Bővebben a Dress UP! Kampányról a legújabb híreket itt olvashatod a blogon a Dress UP! kampány menüben

Nézz be a a Facebook-oldalra is vagy az Instagramra!

A trágár, obszcén ide nem illő vagy politikai tartalmú kommenteket kimoderáljuk!

A bejegyzés trackback címe:

https://panpeterstop.blog.hu/api/trackback/id/tr6614275203

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.