Minden az Alfa, Z-, Y-, X generációkról, a boomerekről, s még a veteránokról is!

Pán Péter, STOP!

Pán Péter, STOP!

"Az önkifejezés egyszerűbbé vált,  mint bármikor"

Interjú Trunk Tomival

2018. szeptember 09. - panpeterstop

trunk_tomi_barni.jpg

Hazánk egyik legsikeresebb vloggere, a síbajnok Trunk Tomi - vagy az Instagramon ismert néven Dablty - azt üzeni a fiataloknak, hogy maradjanak meg egy kicsit titokzatosak, ne mutassanak meg magukról mindent rögtön és figyeljenek arra is, hogy mit akarnak magukról elmesélni. Úgy látja, hogy mai világban az önkifejezés egyszerűbbé vált,  mint bármikor, éppen ezért fontosnak tartja, hogy ezt minél jobb ügyekért tudják felhasználni, minél jobb dologra tudják átfordítani az internet minden rossz oldalát a fiatalok.

Pán Péter, STOP!: Udvariasak akartunk lenni s a bejáratnál kibújtunk a cipőből. Rajtad épp most milyen lépőt láthatunk?

Trunk Tomi: Igazán nem kellett volna levenni, amúgy láttam, s nagyon tetszettek a sneakerjeitek. Képzeljétek el, ez egy új márka és az az érdekessége, hogy ez az első  Szaúd-Arábiában tervezett márka és az egyik legnagyobb londoni boltban árulják. Eszméletlen jó művészekkel dolgoznak össze.

Pán Péter, STOP! blog: Hogy látod, mennyire tudatosan öltözködnek a mai tinik? Átgondolják, hogy egy adott alkalomhoz illően öltözzenek, vagy akár azt, hogy a ruhájuk milyen hatást vált ki másokban?

Trunk Tomi: Ez egy számomra is érdekes kérdés, vagyis az, hogy mennyire tudatosan öltözködnek a mai fiatalok. Én is foglalkozom generációs kérdésekkel és gyakran látom, hogy például a fast fashion irányában – vagyis az olyan márkák, "az óriások" irányából, mint a Zara vagy a H&M-  egy nagyon egyoldali nyomást árad rájuk, mivel többnyire egyoldalú divatot nyomnak nagyon erősen, de mégis azt lehet látni, hogy egyre jobban elmosódik  már a határ az utcai divat és az alkalmi divat között, tehát a high fashion és street wear egyre gyakrabban találkozik.  A klasszikusabb kollekciók  tervezői közül is egyre gyakrabban a street wear (utcai viselet - szerkesztő megjegyzése) irányába mennek és ezért ezek a határok egyre jobban eltűnnek, elmosódnak. Szerintem maga az öltözködés a Z-generációnak már kicsit egyfajta lázadás is lett. Az előttünk lévő generációk, az elődeink például inkább az alkohollal vagy tegyük fel kábítószerekkel lázadtak. Nekünk sokkal inkább már ez maradt meg, mert ugyebár minden más valahogy fel lett használva már egyszer. Az maradt meg, hogy valami sajátot, valami saját lázadást keressünk és ez sokszor az öltözködés, ami nagyon sokszor, mint az én esetemben is főleg a street wear és az idekapcsolódó márkák. Ezek a márkák lettek egy kicsit a rocksztárok számunkra és ezzel fejezzük ki úgy igazán magunkat. Létezik szerintem egy nagyon erős társadalmi elvárás – főleg lányoknál –úgy mond, hogy nekik nagyon szépeknek, csinosaknak kell folyamatosan lenniük és ezért ők sokszor máshogy is fejezik ki magukat. Én nagyon szeretem a nőies nőket, lányokat és ez inkább egy ilyen társadalmi nyomásnak, elvárásnak az eredménye.

Pán Péter, STOP! blog: Említetted, hogy generációd számára az öltözködés lehet lázadás is. Ezt, hogy értsük?

Trunk Tomi:  A lázadás alatt érthetjük például a határok feszegetését cél nélkül, de a világ bizonyos dolgai elleni lázadást is. Csak épp nem azon a módon, mint az előző generáció.  A hype, a márkákkal való lázadás az új generáció lázadása, és önigazolása, és a határok feszegetése. Sok fiatal próbál szerintem a limitált kiadású ruhákkal az ellen lázadni, amint mondanak a generációnkról, hogy mi az első digitális generáció vagyunk, akik ugyanolyanok. Egyébként konkrét dolgok ellen is van lehetőségünk lázadni a márkák segítségével. Mint az óceánszemétből gyártott Adidas Parley Ultraboost megvásárlása, mert a környezettudatosságra hívja fel a figyelmet. Vagy a  NOAH ruhamárka ruháinak viselése, ami egy hihetetlen menő brand,  ők például a  "free the children" akciót is elindították a mexikói bevándorló családokért. Sok márka megadja az ilyen és ezekhez hasonló ügyekhez a platformot, és mi használjuk őket. A Vetements azt mondja, hogy ez a sok limitált kiadású kollekcióval a ruha túltermelés ellen tesznek. Én például nagyon szeretem a "művész" kollabokat.  Basquiat, Andy Warhol  kollabokat. Például most ez a cipő is, amire rákérdeztetek az első szaúdi cipőmárka, a The Nou Project szintén művészeket von be a sneakerek (sportcipők - szerk. megjegyzése) dizájnjához.

trunk_tomi_interju.jpgAkik kérdeztek: Bereczki Levi és Enikő. A legelső képen Pánczél Barnabás látható Tomival, ő vette fel és ő készítette el a videót.

Pán Péter, STOP! blog: Szerinted mennyire befolyásolja az a tiniket, amit a közösségi médiában látnak az öltözködés vagy az önértékelés terén?

Trunk Tomi: Ha már közösségi médiánál vagyunk, nemrég egy osztrák social media influencer lánnyal beszélgettem aki nagyon ritka vonalon influencer, a street wear vonalon vlogon. Olyan márkákat hord, úgy öltözködik, ami most az igazi street wearnek számít - ilyen a Supreme és persze a társai, - és nagyon érdekes, hogy pont ő azt mondta, hogy valahogy ez az elfogadás dolog nagyon nehéz a lányoknak is minden oldalról s a divatkörökben is elfogadják egy nagyon nehéz és nagyon hosszadalmas procedúra.  A közösségi médiára visszatérve több olyan nagy követői táborral rendelkező híresség is megtalálható az Instagramon, akik már egy új üzleti modell bevezetői, mert közülük többen a világ legfiatalabb selfmade  (szó jelentése: önerőből sikeres emberek - szerk. megjegyzése) milliárdosai lesznek. A Forbes magazinban olvastam erről.

Pán Péter, STOP! blog: Sokat utazol - az Instagramon láttuk, nemrég Oxfordban voltál egy nemzetközi kurzuson - és Ausztriában tanulsz, így van rálátásod a külföldi trendekre, tinikre. Látsz-e különbséget a hazai és a külföldi Z-generációsok között öltözködés terén például suliban, utcán, online?

Trunk Tomi: Fontosnak tartom megjegyeznem, hogy Ausztriában inkább vidéken vagyok,  sport suliba is járok, ahol inkább divat is inkább a sporthoz kapcsolódik, sportóra, futócipő nem annyira nagyon mostani trendi cuccok, de ez is azért megvan, amiről kérdezel, hogy időnként többet mutatnak meg magukból. Bécsben, a fővárosban sokkal erősebb a mai divat hatása, akár a lengébb öltözet a fiataloknál, lányoknál egyaránt. Ha már Oxfordnál tartunk, nagyon jó volt látni, hogy mennyi kultúra találkozott és mennyi fiatal ott összetalálkozott azon a kurzuson, ahol eltölthettem két hetet. A világ minden pontjáról, több mint 130 országból voltak ott idén nyáron fiatalok. Van a weboldalon egy ilyen sikerlista azokról a fiatalokról, akik odajártak Oxfordon egy ilyen kurzusra és utána valami komolyabbat elértek, amire én is rákerültem. Utánam szerepel egy muszlim lány a listán, aki elindította, hogy a fejkendős emoji bekerüljön az Apple az emoji könyvtárába, vagyis az a kép arról a fiatal nőről, aki egy fejkendő van, mert úgymond magát akarta ott kifejezni. Úgyhogy jó látni, hogy mennyi kultúra találkozott. Érdekes, hogy a mi kultúránk már alapból az elvárásokból egy sokkal lengébb irányvonalat képvisel, nálunk nincs annyira szigorúan behatárolva az öltözködés és, hogy mennyit mutatsz meg magadból ilyen szempontból, de ott jó volt látni, hogy mennyi kultúra találkozott és mennyi különböző stílust lehet látni.

Pán Péter, STOP! blog: Volt valami érdekesség ott, akár az öltözködés terén, valami, ami esetleg meglepő volt? Milyen volt egy ilyen közegben, ahol a világ különböző kultúrájú országaiból jöttek fiatalok?

Trunk Tomi: Természetesen ott is mindenki tekintettel volt a másikra és nagyon jó volt látni, ahogy egymáshoz alkalmazkodott mindenki. Ott is voltak érdekes példák, hogy a lezáró parti után egy-két nappal az egyik arab lány beírt a csoportba, hogy mindenkit megkért, hogy törölje le a képeket,  amiket a bulin fotóztak és amin rajta van ő is, mert nem akarja, hogy bárki is úgy lássa, mert akkor nem vette fel a vallásának megfelelő öltözéket, tehát egy farmer és egy rövid ujjú póló volt rajta és ez, mint kiderült nem volt megengedett az ő kultúrájában és ezért megkért mindenkit, hogy törölje le a képeket róla. Ott is érdekes sztorik is kisülhetnek akár ezen a területen is.

Pán Péter, STOP! blog: Mit gondolsz, nehéz vagy könnyű értéket közvetítő példákat, influencereket találni?  Mit gondolsz az ő felelősségükről? Influencerként te gondolkodtál-e már ezen?

Trunk Tomi: Hogyne, én is sokat gondolkodom erről. Én a közösségi médiában már sok jó példát is látok, mármint azokat, akiket én követek. Szerintem mégis fontos, hogy jó példát lássanak fiatalok a közösségi médiában és ezért is sokszor akár más oldalról lehet példaképeket bevonni és inkább nem influencerekre, hanem inspirátorokra van szüksége a fiataloknak.

Pán Péter, STOP! blog: Várj egy kicsit, ilyesmit még eddig nem igazán hallottunk. Van valami különbség az influencerek és az inspirátorok között?

Trunk Tomi: Az influencerek a fogyasztói társadalom ösztönzői. Az inspirátorok pedig főbb üzeneteikkel olyan értékeket is közvetítenek, ami az emberek számára pozitív és valami aktív jóra ösztönöz. Persze ezek a fogalmak  összefolynak. Néha ezt csak az adott személy belső "miértje" dönti el egy olyan esetben, ahol közismert személyek egy-egy társadalmi ügy mellé állnak. Valóban meg van-e győződve annak a jóságáról, amit tesz. Például Kanye West Trump mellé állt, és azt mondta, hogy ő már "független" gondolkodó, aki univerzálisan rálát a dolgokra, nem fehér, avagy fekete. Vagy pedig annak gazdasági oka van a Kanye részéről, vagy a saját hírneve növelése miatt teszi. Azt gondolom, egy inspirátor sugároz valami pluszt, vagy beszél valami pluszról, amiben persze ő is hitelesen tesz valamit a saját életében is,  ami jó dologra sarkallja a közönséget. Nem kell ennek feltétlenül társadalmi ügynek lennie, hanem lehet egy olyan dolog is, amit az emberek a hétköznapokban átsegítheti dolgokon a saját kis céljaikban.

Pán Péter, STOP! blog:  Mit gondolsz, mennyire befolyásolja az a tiniket, amit a közösségi médiában látnak az öltözködés vagy az önértékelés terén?

Trunk Tomi: A közösségi médiának óriási hatása van a mi generációnkra és biztos, hogy nagyon sok fiatalt akár rossz irányba inspirál és ezért hangsúlyozom én is, hogy tényleg inspirátorokra van szükség mindenképp, nem pedig mindenképp influencerekre. A közösségi médiában ugyanis sokszor egy rossz összkép jöhet le egy fiatalnak, aki még nem biztos annyira magában vagy saját stílusában, vagy abban, hogy ő mit is akar képviselni, mit akar elmondani magáról. Szerintem nagyon fontos, hogy a fiatalok úgy egészben megtalálják magukat és ez azzal tud igazán jól kialakulni, ha erre tényleg felhívják a figyelmet és meg tudják találni a saját stílusukat és azt tovább vinni. Persze nem is könnyű az elvárásoknak nem is ellentmondani, kicsit másmilyen irányba menni, más összképet hozni magadról. 

Pán Péter, STOP! blog:   Te, mint influencer szoktál gondolkozni ezen, vagyis a közösségi médiában vezető szerepben lévők felelősségéről?

Trunk Tomi: Eszméletlenül fontos, hogy az influencerek tisztában legyenek azzal, hogy milyen hatást válthatnak ki a fiatalokban és, hogy mekkora szerepük van. Ami engem illet, folyamatosan próbálkozom, hogy az én csatornámban minél minőségibb tartalmat adjak át és tanítsak, úgymond edukáljak és egyre több Youtube-osnál is látok, amit jó irányvonalnak tartok. Persze azért még mindig nincs meg az egyensúly és ezért még mindig több rosszabb példa van, mint jó, de már  nagyon jó irányba halad az utóbbi időben az egész média, Főleg, hogy sok közösségi médiában aktív közszereplő, akik főleg fiatalok,  ahogy felnőnek egyre jobban elkezdenek más témákkal foglalkozni, akár saját cégeket alapítani és mással is elkezdenek foglalkozni, amivel aztán egy teljesen jó példát mutathatnak a fiataloknak.

Pán Péter, STOP! blog: Szerinted visszatetsző-e, ha a fiatalok nagyon kihívó, testük nagy részét megmutató ruhadarabokban posztolnak magukról?

Trunk Tomi: Sokat mondják, hogy az internet nem felejt, ami egyszer felkerült az örökre fent is marad világhálón, és nem tud teljesen eltűnni többé. Ezért is fontos, hogy ha a fiatalok egy lengébb, szexuálisabb darabban posztolnak magukról képeket, az akár lehet hatással a jövőjükre. Szerintem egyre jobb úton jár ezen a területen a felvilágosítás, ezért egyre kevesebb példát látok már én is. Főleg ilyen kampányokon keresztül még jobban felvilágosodnak a fiatalok és egyre jobban tisztában lesznek azzal, hogy milyen hatással lehet akár egyetlen kép a jövőjükre.

Pán Péter, STOP! blog: Személy szerint Te, hogy látod a lányokat? Tetszik Neked, ha sportosan öltöznek, lábbeli tekintetében is?

Trunk Tomi: Nagyon szeretem a nőies lányokat, nőket. Mindig örülök, ha látom, hogy a saját stílusukat próbálják képviselni. Ha a street wear-t  nézzük (amit én is nagyon-nagyon szeretek támogatni)  ez főleg lányoknál többnyire egy teljesen egy új dolog és nincsenek annyira sokan annyira benne, még nem is standard. Nekem tetszik, hogy ezen a téren egyre aktívabbak a lányok. Persze nem akarok most minden lányt sneakers-ekbe dugni, de tényleg látszik, hogy népszerű a lányok körében is, sőt, van ahol már több sneakert adnak el, mint magas sarkú cipőt lányoknak, ami azért érdekes, mert ez egy óriási változás. Szerintem az utcai öltözködésen, a street wearen  keresztül a lányok is jól el tudnak valamit mondani, kifejezni magukról, ami már önmagában már kreatív és már önmagában is, felöltözve is szexi.  Mikor idén nyáron Oxfordban tanultam, akkor egy teljesen külön esszét kellett írnunk (amúgy 3 záróesszénk is volt) egy kifejezetten női témában: Women in leadership (nők a vezetésben - szerk. megjegyzése) témában arról, hogy mennyire van nagy szerepe a gender gapnek (gender gap: a nemek közötti eltérés, bérrés tekintetében – szerkesztő megjegyzése) egy vezetői pozícióban. Érdekes, hogy ott is mennyire sokat foglalkoztak ezzel, hogy minél többszínűen lehet látni a hölgyeket. Pont tegnap kaptam a közösségi médián egy üzenetet egy lánytól, ahol azt írta le, hogy is érez egy elvárást a körülötte levő közösségtől, hogy szupernőiesen vagy lengén is öltözzön. Ez a lány nagyon szereti a street wear-t, de még sem mer gyakran így öltözködni, mert van egy elvárás körülötte lévőktől, hogy ő nagyon csinos és szép legyen, úgymond folyamatosan és inkább azt az elvárt képet hozza magáról. Fontos, hogy tényleg a saját stílusukat képviseljék, és magukat igazán megtalálják, mert ez egy igazán generációs kérdés, amihez tényleg egy párbeszéd kell a generációk között és ez a legfontosabb az egészben. Szerintem ezen a kampányon keresztül is látszik, hogy a párbeszéd nagyon jó úton halad és a két generáció egyre kompatibilisebb egyre jobban felveszik egymással a kapcsolatot, kezdik egymást megérteni.

Pán Péter, STOP! blog: Mit tudnál üzenni a fiataloknak, arról, hogy miért jó dolog mértéket tartani az öltözködésben vagyis nem mindent megmutatni magunkból a közösségi médiában?

Trunk Tomi: A  Nike egyik vezetője azt mondta, hogy attól jó egy márka, hogy mindig tart magában valamit, amit még nem mondott el. Ez akár a fiataloknál is fontos,  megszívlelendő, vagyis az, hogy marad egy kis titok, amit még nem fedtek fel magukról. Szerintem egy kicsit titokzatosnak kell mindig maradni és én ezt tudom úgy igazán üzenni a fiataloknak, hogy maradjanak meg egy kicsit titokzatosak, ne mutassanak meg magukról mindent rögtön és figyeljenek arra is, hogy mit akarnak magukról elmesélni, akár egy első találkozásnál mi mindent mondanának el egy másik fiatalnak egy másik korabelinek, mert tényleg a mai világban az önkifejezés egyszerűbbé vált,  mint bármikor és szerintem fontos, hogy ezt minél jobb ügyekért tudjuk felhasználni. Fontos, hogy minél jobb dologra tudjuk átfordítani akár az internet minden rossz oldalát.

(Az interjút Erdődi Gréta jegyzetelte le.)

Az interjú az alábbi videóinterjú szerkesztett változata. Nézd meg az videót és ha tetszett, oszd meg!

 

Tomi csatornájához klikkelj ide!

Az anyag a panpeterstop.blog.hu tulajdona. 3 mondatnál hosszabb idézet közlésének igénye esetén, kérlek, írj: info@generationdilemmas.com

A trágár, obszcén ide nem illő vagy politikai tartalmú kommenteket kimoderáljuk!

A cikk, a videó a Dress UP! Kampány részeként készült.

Kövesd Te is a kampányt és ha tetszett, oszd meg a posztot!

Videók:

Látogass vissza újra, egész nyáron hasznos és informatív interjúkat, posztokat olvashatsz a témáról. Az első videóinterjúban a bemutatkozást láthatod.

Dr. Schiffer Miklóssal készült videó

Bombera Krisztinával is készült videó  

Kósa Erika az érzelmi intelligenciáról is beszél a videóban

Dr. Baracsi Katalin internetjogász beszélt videóinterjúban a szextingről

Yurkov - Kovács Orsolya nemzetközi stílustanácsadó videó

Nagy Janka gyermekpszichológussal is - kattints a videóra!

Czinege Richárd is nyilatkozott ebben a rövidfilmben

Bővebben a Dress UP! Kampányról a legújabb híreket itt olvashatod a blogon a Dress UP! kampány menüben

Nézz be a a Facebook-oldalra is vagy az Instagramra!

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://panpeterstop.blog.hu/api/trackback/id/tr2414230967

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása