Alfa, Z, Y...generációk a munkahelyen és a családban

Pán Péter, STOP!

Kihívás, hogy tíz percig túléld mobil nélkül?

2018. március 13. - panpeterstop

Akár napi 11 órát is eltölt az amerikai Z-, és az Y generáció az okos eszközökön - derült ki a Nielsen médiatartalom-fogyasztási szokásokat felmérő friss kutatásából. A magyar fiataloknál hetente átlagosan "csak" 22 órát tesz ki ez a tevékenység.

human-1138001_1920.jpg

Kütyüfüggő vagyok.
Vállalom, hogy nehezen léteznék már nélkülük. 
Persze nem mondom, hogy nem menne, hisz a kütyük előtt is volt élet. 
De ki emlékszik már arra?
(...)
Sokak szerint az okostelefonok az ördögtől származnak és vissza kéne küldeni őket a pokolba, ahonnan jöttek.
Tetszik vagy sem, mégis a mindennapjaink szerves részét képzik a kütyük. 
(...)
Arról ne is beszéljünk, hogy mi van akkor, ha nincs wifi és technikai okokból nincs net a kezünkben, ne adj Isten otthon hagytuk a mobilunkat. Pánik.
Hát lemaradunk mindenről, meghalunk, unatkozunk, üvöltünk az ügyfélszolgálatossal, hogy azonnal adjon adatforgalmat, mert ha nem, leharapjuk mobilon át a fejét és rohanunk, mint az őrült ki letépte láncát vissza a telefonunkért, mert biztos hívni fognak vagy történni fog valami.
Biztos... 
Okostelefon nélkül megáll az élet.
Kihívásnak minősül, hogy egy napig ne nyúlj a mobilodhoz vagy ne menj fel a facebookra. 
Kihívás???
Nagyanyáinknak még az volt a kihívás, hogy jól tudják lakatni a családot, nagyjából a semmiből. Ma már az a kihívás, hogy tíz percig túléld mobil nélkül. 
Elgondolkodtató, hogy meddig fajul ez még. 
Mert igen hasznos, hogy a kapcsolatot tudjuk tartani az ismerősökkel, de az nem normális, hogy a wc-re is mobillal megyünk.
A helyzet az, hogy akkor is használjuk, amikor talán nem is kéne.
Hisz receptet nézhetünk egy könyvből is. 
Beszélgethetünk személyesen is. 

De nem, mert a minden egyben, kényelmesebb megoldást nyújt. Be kell látni mindannyian egyre lustábbak és lustábbak vagyunk. 
Már nem járunk könyvtárba, mert időbe telik és megerőltető.
A fejlődés függőséget okozott. (...)"

- írja Sz. Eszter a masnezopont.hu-n.

Az amerikai millenniumi nemzedék - 1981 - 1996 között születtek számítanak ide- vagyis a hazai generációs elmélet szerint az Y-generációsok és a Z-generációsok idősebb tagjai - kütyüfüggésről megdöbbentő adatok között szerepelt az, hogy az online tartalomfogyasztásában kiemelkedő szerepet töltenek be a videós tartalmak, ezek népszerűsége jelentősen megugrik olyan tevékenységek, mint ingázás, taxizás, orvosnál várakozás; stb. során. Ez a fajta passzív fogyasztás jelentősen megnöveli a napi médiaidőt, egyben hozzájárul az elfoglaltság, hasznos időtöltés érzetéhez.
mobile-.jpg

Az amerikai háztartások közel kétharmada (60%) rendelkezik multimédia-lejátszóval, vagyis képes online tartalmak streamelésére. A készülékválasztás már generációs kérdés: míg a fiatalabbak a játékkonzolt, addig az idősebb generációk kimondott streaming-eszközöket használnak a folyamatos internetes tartalomfogyasztásra. Az okostelevíziókkal mind az idősebb, mind a fiatalabb korosztályok egyaránt élnek. Bár, az idősebb korosztály tagjai szintén digitáliskészülék-használók, a millenniumi nemzedék tagjai hamarabb és nagyobb számban használják az újdonságokat. A filmsztárokéhoz hasonló népszerűségnek örvendő véleményvezérek viselkedési és használati mintáját idővel átveszi a többi kütyütulajdonos - olvasható a Nielsen hazai oldalán. Kiderült az is, hogy ma már a vizuális üzenetküldés  előtérbe került ennél a fiatalabb korosztálynál: a hagyományos szöveges üzenetek világa leáldozóban van. Gyakori a multitasking sem - amiben verhetetlen a nemzedék -, azaz a videós tartalmak fogyasztásával párhuzamosan egyéb tevékenységeket is végeznek.

Az okostelefon a legjobb barátom

A Motorola az okostelefonhasználat hatásait vizsgáló,  4,5 ezer főt érintő kutatásának összefoglaló eredménye szerint a felhasználók többsége a mobilját részesíti előnyben a szeretteivel szemben, főleg a fiatalabb generációban. A válaszadók harmada inkább az okostelefonjával foglalkozik, mint hogy személyesen kapcsolatba lépjen szeretteivel. Különösen a fiatal generációt érintett a problémában, vagyis a 2000 után született Z generáció: 53 százalékuk az okostelefonját tartja a legjobb barátjának. A függőségre utaló jelek közé tartozik a telefonértesítések állandó ellenőrzése, amit a válaszadók 49 százaléka gyakrabban tesz, mint szeretne - a Z és az Y generációban 10-ből 6 az arány. Sokszor ők is tisztában vannak a jelenség árnyoldalaival: 35 százalék egyetért, hogy túl sok időt tölt a képernyő előtt, és 34 százalék úgy gondolja, boldogabb lenne, ha ennél kevesebb időt töltene. Ráadásul a válaszadók kétharmada (a Z és Y generációban 4-ből 3) kifejezetten pánikot érez, ha arra gondol, hogy elvesztette a mobiltelefonját (bővebben a kutatásról: hwsw.hu-n)

 Mi újság itthon?

A magyar fiatalok médiahasználatát a Vodafone Magyarország és az NRC közös kutatása vizsgálta ugyanebben a korosztályban, vagyis a 16-37 évesek körében. Az 2017. szeptemberi adatok szerint a vizsgált célcsoport 30 százaléka közösségimédia-függő, naponta átlagosan 1,8 órát töltenek a közösségi felületeken és 3,1 órát internetezéssel. Közülük a legtöbbet – 3,4 órát – a legfiatalabb korcsoport, a 16-21 évesek vannak a világhálón. A sajtóközlemény szerint az internetezők zöme (96%) legalább heti rendszerességgel a közösségi oldalakat látogatja, de majdnem ugyanennyien (91%) böngésznek internetes oldalakat (nem híroldalak) és használnak írásbeli csevegőprogramokat (90%). Az okostelefonon/tableten végzett tevékenységeket illetően a sorrend felcserélődik, ami a napi aktivitást illeti, 81% a közösségi oldalakon tölti idejét, míg 67% írásbeli csevegő-programban, 53% pedig böngészéssel (nem híroldalak). Érdekesség, hogy a legfiatalabbak (16-21 évesek) élen járnak a tartalmak fogyasztásában és előállításában is. 69%-uk legalább hetente néz videót/filmet tableten vagy okostelefonon az interneten keresztül, míg 55% ugyanezen eszközökön hetente fogyaszt blog/vlog bejegyzéseket. Ami pedig a tartalmak előállítását illeti, 81% készít hetente videót/fényképet okostelefonjával, míg az összes korcsoportot figyelembe véve az eredmény 66%.

igromania-.jpg

Lehet tenni ellene?

A digitális bennszülött Z generáció tagjait már gyerekkoruktól fenyegeti a képernyőfüggőség veszélye. Akik a szüleiktől is azt látják, hogy rendszeresen "mobilkészültségben" vannak, azoktól kevésbé várható el, hogy következetesen betartsák az időkorlátokat. A KUTATÓPONT által készített országos felmérés eredményei szerint kevesen (4%) voltak olyanok, akik a 6-14 évesek számára egyáltalán nem engedélyezték az internetezést, és szintén kevesen (3 %) akadtak olyanok, akik akár heti 21 óra böngészést is megengedhetőnek tartanának. A válaszadók közel negyede (23 %) heti 2-5 óra, közel egyharmada (30 %) 6-10, és 13 % pedig 11-20 óra internethasználatot tartott reálisnak. 

Janszky József kutató neurológus az InfoRádiónak adott interjúban elmondta, hogy az internethez köthető szenvedélybetegség hasonló elváltozásokat okoz az agyszerkezetben, mint más addikciók, így például a drogfüggőség. Becslések szerint a fiatalok mintegy 10 százaléka ma internetfüggőnek mondható hazánkban. A leginkább érintett, fiatal korosztály esetében szerencsére nem okoz visszafordíthatatlan károsodást ez az addikció, vissza lehet őket terelni a helyes mederbe. Szükség esetén fontos megfelelő szakemberhez, pszichiáterhez fordulni, aki majd felderíti, van-e olyan alapbetegség a függőség mögött, amelyet kezelni kell. A cél az, hogy az illető visszanyerje a kontrollt az internetezés felett, annak használata ugyanis szükséges a mindennapok során, így teljes mértékig nem iktatható ki a páciensek életéből. A hazipatika.com-on található teszt kitöltése segíthet felderíteni, mennyire valós a szenvedélybetegség kialakulásának kockázata.

Munkahelyi kütyüzés

Bár vannak olyan munkakörök, amelyek részét képezi a közösségi média használata, a tipikus munkaviszonyban betöltött pozíciók többsége nem ilyen. A szakszervezetek.hu egy 2012-es amerikai felmérésre hivatkozva bemutatja, hogy a munkavállalók 64%-a keres fel olyan weboldalakat munkaidőben, melyek nem kapcsolódnak a munkájukhoz: főként  (41%) a Facebookot és (37%) a LinkedIn-t. Az életkori megoszlás szerint a fiatalabb, 18 és 35 év közötti munkavállalók ennél magasabb, 73%-os arányban válaszolták, hogy napi szinten nem munkakörükhöz kapcsolódó oldalakon töltik munkaidejüket. Ennek okaként a megfelelő kihívások hiányát, a túl sok munkaórát, az elégtelen ösztönzést, a karrierükkel való elégedetlenséget, az unalmat, végül az alacsony fizetést jelölték meg. A humánmenedzsmentnek emiatt elsőként érdemes megvizsgálnia, hogy mivel motiválhatja a munkavállalókat. Ha mindent megtett a munkavállaló motiválása érdekében, mégis fennáll a probléma, a munkáltató megteheti, hogy a munkavállalók internetkeresési előzményeit naplózza, erről azonban [az Mt. 11. § (2) bekezdésével összhangban] előzetesen tájékoztatnia kell a munkavállalót. Figyelni kell arra is, hogy az ellenőrzés, valamint az alkalmazott eszközök és módszerek nem járhatnak az emberi méltóság megsértésével.

Szerző: Bereczki Enikő ifjúsági és generációs szakértő

Ha nem szeretnél lemaradni az újabb bejegyzésekről, iratkozz fel a hírlevelemre a honlapomon (feliratkozóknak ingyenes tanulmány is jár!) és itt az oldalon a jobb oldali sáv tetején található "Blogkövetés" ablakban.

Gyere a  Facebook-oldalra is, beszélgetni, olvasgatni új híreikről hasznos témákban. Látogass el az Instagramra is!

Ha tetszett, amit olvastál, oszd meg az alábbi gombok segítségével. Köszönöm!

A bejegyzés trackback címe:

https://panpeterstop.blog.hu/api/trackback/id/tr513734276

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2018.03.15. 09:08:46

"Nagyanyáinknak még az volt a kihívás, hogy jól tudják lakatni a családot, nagyjából a semmiből."

Ma pedig, hála a technológia fejlődősének nincs ilyen problémánk. Kütyük nélkül ma is az lenne a legfőbb gond, hogy legyen mit enni. Az embert a technológia használata különbözteti meg az állattól.

kkn 2018.03.15. 15:48:11

midnightcoder2:

Az a pár milliárd éhező ember erősen vitatná ezt a tézist. Ne magadból indulj ki, nézz szét a világban. Sokak számára még mindig az élelem a legfőbb gond. De biztosan elfordítod a fejedet, amikor valaki az utcán nem térerőt, hanem a kukában kaját keres.

Amellett itthon is van sok kisebb termelő, aki pl. GPS nélküli mezei MTZ-vel termeli meg a javakat, meg viszi piacra, és net nélkül is tud élelmet előállítani. Nem a technológia miatt nem éhezik mindenki.

kkn 2018.03.15. 15:50:01

Amúgy igen, a WC-re is viszem a mobilt netezni, meg játszani. Meg tv mellett is nyomkodom. Miközben melóban meg előfordul, hogy délben kapcsolom be a telefont, mert csak akkor jut eszembe. Hiszen dolgozni is kell, hehehe...