A mai gyerekek lesznek minden idők legmagányosabb felnőttjei
2017. november 10. írta: panpeterstop

A mai gyerekek lesznek minden idők legmagányosabb felnőttjei

A 2010 után született gyerekeket alfa-generációsoknak nevezik. 2010-ben az „app” lett az év szava, ekkor került piacra az  iPad, és ekkor fejlesztették ki az Instagramot is. Az iPad 2010-es bemutatása alapvetően változtatta meg a gyerekek viszonyulását a technológiához. Milyen az alfa-generáció, milyenek a digitális kor legifjabb tagjai?

baby-computer.jpg

Anyatejjel szívott digitalizmus

Az alfák azok, akik már megszületésük előtt az anyaméhben érintkeztek a technológiával. Még meg sem születtek, de már volt digitális lábnyomuk! Ha máshogyan nem, de úgy sokan biztosan, hogy ultrahangos vagy 3 vagy D-s fotójukat szüleik kiposztolták a közösségi oldalakra. A kismamákat is számtalan applikációval célozza meg a piac gyermekvállalás témájában a babatervezéstől kezdve a pozitív terhességi teszten, majd a szülésen át, a szoptatáson keresztül egészen a babaápolásig.  Például már akár a szülési fájásokat is képes egy ingyenes alkalmazás rögzíteni, így rögtön lehet látni a hosszukat, erősségüket és a fájások közötti szünetet, így ha tíz percen belül három fájást jelez ki, a kismama tudja, hogy ideje elindulni a kórházba. A csecsemők részére kifejlesztett eszközök közül pedig már régóta nem csak a lázmérő a digitális! 

7 évvel ezelőtt, mikor a nagyobbik lányom született, hosszadalmas és idegőrlő próbálkozások után sikerült csak neteznem és lecsekkolni az e-mailjeimet. Akkor még nem gondoltam volna, hogy a következő terhességemnél már több száz várandósággal és gyerekneveléssel kapcsolatos applikáció lesz elérhető, hogy ezt az időszakot még könnyebbé tegye a szülőknek. (...) Nyugtató zenét indíthatsz el ezzel az appal: Relax Melodies (...) Kedves állatkás megoldás, amivel még pluszban meg is taníthatod neki az állatfajtákat, ha minden este más-más világító képet választotok: Baby Night Light. (...) hallani is szeretnéd, ahogy szuszog a kicsi a rácsos ágyában, akkor egy folyamatosan fejlesztett appra van szükséged, mint a Cloud Baby Monitor. (...) létezik egy szintén szuper fejlesztés, ami akár SMS-t is küld neked, ha a baba felébredt, de még nem sír: a Baby Monitor. - olvasható a digitaliscsalad.hu cikkében.

children-videogame.jpg

Előbb tanulják meg az érintőképernyőt kezelni, mint járni?

Az alcímben lévő kérdés provokatív túlzás (de már nem minden esetben), mindenesetre sok gyerek hamarabb tanulja meg az okostelefont használni, mint biciklizni vagy a cipőfűzőjét bekötni. Olyan gyerek alkotják ezt az új nemzedéket, akik számára ismeretlen  - és elképzelhetetlen - az internet és az okos telefonok nélküli világ. Európai országokban végzett felmérések szerint az ovisok 50-70%-a rendszeresen netezik és a tabletet is használja. Például, hogy a 0-2 évesek között 30%-os a táblagép-használat és egy 2012-es kutatás szerint 10 százalékuknak a tablet volt az első szava. Azoknak a gyerekeknek, akiknek a szülők már a féléves korukban  kezükbe adják az okos-eszközöket, minden bizonnyal fejlődésükben sem múlik el nyomtalanul. Az érintőképernyő használatával fejlődnek ugyan a gyerekek kinesztetikus vagyis test-érzékleti képességei, de egyesek szerint ezzel a látási és hallási csatornától veszik el a lehetőséget. A kéz folyamatos használatával tehát fejlődnek a finommotorikus készségek, viszont az audiovizuális készségek és további ezekre épülő készségek elmaradhatnak. A térlátást is fejlesztő építőkockák például a nyelvi készségek fejlesztésében is szerepet játszanak, de a kétdimenziós képernyők nem adnak erre lehetőséget. A fejlesztőket úgy tűnik mindez nem zavarja. Vagy ha zavarja is, csak családjukban törekednek a digitális eszközök korlátozására. Mindenesetre elgondolkodtató, hogy két technológiai újító, Bill Gates és Steve Jobs sem kért saját találmányából, mikor a gyermekei neveléséről volt szó. Jobs 2011-ben egy interjúban kifejette, hogy megtiltotta gyermekei számára az az iPadek használatát. 2007-ben Gates pedig bevezettet egy időkorlátot arra, hogy gyermekei mennyi időt tölthetnek képernyők előtt, amikor lánya elkezdett videójáték-függővé válni, azt sem engedte  gyerekeinek, hogy mobiltelefonjuk legyen egészen 14 éves korukig. Egy tanulmány szerint ma egy átlag gyerek első telefonját 10,3 évesen kapja meg. Az iPAd piacdobása után 3 évvel a Mirror beszámolt Nagy-Britannia legifjabb iPad-függőjéről,. aki akkor mindössze 4 éves volt. A kislányt kezelő Dr Richard ­Graham pszichiáter úgy nyilatkozott, hogy sajnos nem ő az egyetlen ilyen korú gyerek, akit a függőség miatt kezelni kell. 

Magányos farkasok nemzedéke

Jövőkutatók szerint az alfáknak sokkal kevesebb személyes emberi kapcsolata lesz, mint az előbbi generációknak, ezért sokkal kevesebbet kommunikálnak az offline, nem-virtuális közegben és kevesebb személyes kapcsolatot alakítanak ki környezetükkel.  A pszichológusok minden idők legmagányosabb generációjának tagjait látják bennük.

Besegítettem a régi iskolám nyári táboraiba, és elképedtem, mi mindent tudnak a mai hét-kilencévesek. Az egyikük részletesen elmagyarázta nekem, mi a dilatáció, a másik a génekről beszélt, a harmadik meg arról, annak idején hogyan építették fel a Parlamentet egy mocsaras területre – meséli egy hatvan körüli egykori tanítónő. – De azt is láttam, hogy sokkal kevésbé tudnak egymással játszani. Beszélgetni még annyira sem. Szinte csak odavetett szavakkal kommunikálnak, és nem értik, hogy ha velem is így beszélnek, mi bajom van ezzel. Képtelenek elcsendesedni, és amikor a növényekkel foglalkoztunk, nem tudták a levelek erezetét alaposan megvizsgálni. Azt láttam, hogy a túl sok információ nyugtalanná és felszínessé teszi őket-nyilatkozta egy nyugdíjas pedagógus a Nők Lapjának.

Mivel töltik majd idejüket, ha nem a kapcsolataikkal? Valószínűsítik, hogy a tanulással, ami náluk már nem a hagyományos értelemben vett oktatási forma lesz, hanem az internet segítségével autodidakta módon fogják művelni magukat, Így nem lesz gond számukra, ha nem tudják kifizetni a drága egyetemi oktatást, hiszen online minden elérhető lesz számukra. Nem törekszenek a memorizálásra, hiszen úgy vélik ezeket felesleges bebiflázni mivel úgyis egyetlen kattintással hozzájutnak. A multitaskingben - vagyis abban, hogy egyszerre több dologgal tudnak foglalkozni - talán még a Z-generációsokat is megelőzik, pedig már ők is remekelnek ezen a területen. A folyamatos tanulásra mindenképpen szükségük lesz, hiszen a technológia rohamos iramban diktálja a tempót, ami a munkaerőpiacot is drámaian megváltoztathatja: eltűnnek ma még létező szakmák, melyeket a robotizáció felvált, de párhuzamosan újak is születnek majd, melyhez az emberi kreativitás nélkülözhetetlen lesz. Az új nemzedéknek olyan problémákra kell szembe néznie és megbirkóznia, mint  globalizációs ártalmak, a környezetszennyezés és a társadalmi öregedés. Elképzelhető - a New York Times cikke találgatja-, hogy számos betegség ellenszerét is feltalálják majd és hosszabb ideig élnek.

child_phone.jpg

Alfások az iskolában

Az alfa generáció legidősebb tagjai már 7 évesek, tehát most kezdték az általános iskolát. A szülők és a tanárok azt hihetik, hogy az okos-eszközökkel való korai találkozásuk bizonyos készségek, kompetenciák, például az IKT-kompetenciájuk, számítógép-használatuk kialakulására is kedvező hatással lehet. Dancs Gábor és Pintér Marianna kutatásából azonban kiderült, nem jobb, sőt rosszabb a helyzet: a mértéktelen IKT-használat digitális kompetenciafejlesztéssel nem járt, viszont elvette az időt a hagyományos játékoktól (pl. dominó, kártya, játékpénz, dobókocka), így ezek eddigi tapasztalataira nem építhetnek a pedagógusok. 2015-ben egy kérdőívvel vizsgáltak 95 óvodáskorú gyermeket és valamelyik felnőtt hozzátartozóját.

pinter_eszkozhasznalat_kezdete.jpgForrás: kozneveles.hu

A kérdések a szociális háttérre és az IKT-eszközökkel, illetve a hagyományos játékokkal szerzett tapasztalatokra vonatkoztak. A kiértékelés után a kutatók szerint a gyerekeknek más a tapasztalati bázisuk, ami nem volt újdonság. Ennek mértéke azonban nagyon meglepő volt még számukra is. Arra a kérdéskörre, hogy a gyermekek használnak-e IKT-eszközöket az iskolakezdés előtt, és ha igen, mit mikortól mennyi ideig és mire, azt a nem meglepő választ kapták, hogy használnak.

"A megkérdezett 6 év alatti gyermekek közel 81%-a egészen kicsi kora óta eszközhasználó. Mint vártuk, kiugróan magas értéket mutattak az érintőképernyős eszközök, és háttérbe szorultak az asztali számítógépek. A meglepő az volt, hogy milyen mértékben és mennyire korán kezdik ezeknek az eszközöknek a használatát! A felmérésben szereplő gyermekek közel fele már másfél éves kora előtt használ valamilyen elektronikus eszközt. A gyakoriság is megdöbbentő eredményt hozott. Az eszközhasználattal egyszerre eltöltött idő általában fél, illetve egy óra. Az eszközöket hetente többször, illetve jellemzően naponta, leggyakrabban mesenézésre és szórakoztató játékok játszására használják. (...) További kérdés, hogy vajon milyen hatással van egy két év alatti gyermek idegrendszerére ezeknek az eszközöknek a használata. Vajon csak úgy tűnik, hogy megnövekedett a figyelemzavaros és részképesség-zavaros gyerekek száma, vagy tény? És ha tény, akkor a korai eszközhasználatnak van-e valamilyen köze ehhez? Ezek a kérdések még megválaszolásra várnak. - fejtette ki a Köznevelés című folyóiratban Pintér Marianna, az ELTE oktatója. 

children_street.jpg

Mit tehet a szülő?

Dr. Bernschütz Mária egyetemi adjunktus Gyermekek és az interN(Y)ET - így neteznek az alfák című írásában ismerteti egyes kanadai professzorok véleményét, akik a függőség kialakulásának lehetősége miatt egyáltalán nem ajánlják a 0-2 év közöttieknek bármiféle „kütyüt” a kézbe, a 3-5 év közöttieknél, inkább időintervallumban kell gondolkodni, táblagépet és okostelefont pedig csak iskolás koruktól ajánlanak. Bernschütz Piaget információ-feldolgozás általános modelljét (a csecsemők séma alapján dolgozzák fel a külső környezetet, követik a szülői példát) például hozva hívja fel a figyelmet a szülői felelősségre:

...ha egy kisbaba azt látja, hogy az édesanyjának van egy különleges kapcsolata a mobiljával, a laptopjával, a táblagépével – tehát szeretettel néz valamilyen képernyőre – akkor automatikusan ő is azt viszonyt szeretné ezekkel az eszközökkel. És itt van a szülök felelőssége, ezt nem lehet eléggé hangsúlyozni. Ha anya szeme felcsillan az okostelefonja láttán, akkor ezt a gyerek is átveszi, hisz amit anya szeret, én is azt akarom szeretni.nem jó, ha a gyerek kezébe két éves kora előtt kerül okoseszköz. De azt megértem, hogy a gyerekek rövidebb-hosszabb időre történő lefoglalására bevett eszköz lett a mobil, a táblagép. Sok szülő pedig szándékosan adja a gyerek kezébe ezeket az eszközöket, mert azt gondolja, hogy ez a gyerek fejlődésében előny lehet. Még nem tudjuk, hogy hosszú távon mit okoz, milyen előnyökkel járhat az ilyen fiatalon elkezdett eszközhasználat – épp az átalakulás időszakában vagyunk, nem lehet pontosan megjósolni a hatásokat.

 A szakember felvázolta, hogy 2015-ben a BCE Jövőkutatás Tanszéken végeztek egy kutatást arról, hogy ők hogyan képzelik el magukat 2025-ben és kiderült, hogy úgy gondolják, hogy az űrben fognak utazni, legális drogokat fogyasztanak és az interneten keresik a párjukat.

 

szerző: Bereczki Enikő, ifjúsági és generációs szakértő http://hu.generationdilemmas.com/

Ha tetszett a bejegyzés, megoszthatod másokkal is! Kövess a blog.hu-n, hogy ne maradj le egy új posztról sem! Látogass el a Facebook-oldalra is vagy az Instagramra :-) !

Fotók forrása: pixabay.com

Témában még hasonló:

A gyerekem egész nap az interneten lóg!

"Viszlát Facebook!" - Z generáció

Egymás foglyai: drón-szülők és bumeráng-gyerekek"

Segítség! Pornót néz a gyerekem!"

 

A bejegyzés trackback címe:

http://panpeterstop.blog.hu/api/trackback/id/tr5213121080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

látjátok feleim szümtükkel 2017.11.11. 08:33:21

ÉS?
Mi a gond ezzel a jelenséggel? Ez is evolució.
Vannak a Földön olyan részek, ahol ez nem okoz problémát, mert nincs pénzük, nincs áram, nincs technika. Majd ők folytatják azt a fejlődést, amit a "modern" ember balgán elcsesz. Az emberiség nincs veszélyben, csak egyes országok és földrészek lakossága.

tükörfúró 2017.11.11. 11:35:00

Milyen fejlődést folytatnának(?) ott, ahol nincs semmi?

Valaha a tévé volt a mumus, mert passzív és hűha, a benen látható sokszor sekélyes és elbutító tartalom, az nem került szóba, mert az már érdekeket sért, általában a tévét viszont nagyszerűen trendy volt szidni és korhoztatni..
... miközben úgyis folyton be volt kapcsolva a legtöbb háztartásban, sőt, ez a rossz szokás az amerikai alsóbb társadalmi rétegekben, és a hazai felsőközéposztály szintje alatt napjainkban is általános.

Ma egyre inkább nem a tévé, hanem az interaktivitásra is alkalmas eszközök, tabletek, telefonok a "mumus", valójában megint az eszközzel próbáljuk elfedni azt, hogy nincsen szociális felelősségvállalás amögött, ahogyan egy ilyen eszköz a tartalomszolgáltatáson keresztül a társadalomba integrálódik.

Megnézünk egy internetes mamutot, és mit látunk:
vállalati szintű jogvédelem (kizárólag magamat és a másik multit védem) , pénz, pénz, pénz, profit, reklám, fogyasztás.
Kattints, lájkolj, abba ne hagyd.

Tágabban értelmezve nem csak egy tablet, (ami önmagában egy modern kvarcjáték semmi több) hanem maga az információs forradalom és annak minden vívmánya is csak egy eszköz, hihetelen lehetőségeket, de ugyanekkora veszélyeket is hoz, a lehetőségek kihasználása és a veszélyek kordában tartása össztársadalmi feladat.

Kérdés, a vezető és technológiai téren meghatározó országokban _is_ jó 50-100 évet visszamaradott társadalmi struktúráink képesek lesznek-e idomulni vagy teljesen átalakulni ehhez a feladathoz.

látjátok feleim szümtükkel 2017.11.11. 12:02:30

@tükörfúró:

Miért kéne idomulni, vagy teljesen átalakulni? Muszáj?
Mert mi lesz, ha a technika beszarik? Akkor kihal az emberiség, mint a dinoszauruszok? Őserdőben élni kell, nem okostelózni.
A falusi embernek ( többségnek ) minek a széles ( vagy akár csak a keskeny ) sávú internet, amikor nincs kivel interneteznie ( családja messzire él, nem telefonoznak csak minden másnap, abból meg kevés van ), a híreket meg meghallgatja a rádióban, megnézi a tv-ben és neki ennyi elég.
Kanadai nagypapa panaszolta, hogy a fia nem keresi soha, az unokái nem írnak neki, pedig informatikus család oda-vissza.

Szerintem van veszélye, mint annak idején a kardfogú tigrisnek is volt, de nem kell ettől rettegni. Majd lecseng ez is. Az evolució meg már sok mindent megoldott, halt már ki emberi fajta. Majd a mienk helyett is jön egy fejlettebb, annak már eszköz sem kell a távkommunikáláshoz, mert addigra kifejlődik a gondolatátvitel képessége.

Almandin 2017.11.11. 12:23:09

@látjátok feleim szümtükkel: Válasz arra, hogy egy falusi embernek minek az internet: neten nemcsak másokkal lehet tartani a kapcsolatot, hanem a hírolvasás, tájékozódás, zenehallgatás eszköze is. Beviszi a világot az ember otthonába.
Viszont a teljes függőség azért nem jó, mert az emberek nem tudják majd lekötni magukat nélküle. Ha bármilyen okból bekövetkeznek hosszabb áramszünetek, nem tudnak majd könyvet olvasni, sétálni meg hasonlók. Egy háborús helyzetben meg nem elsősorban azért kapnak majd idegösszeroppanást, mert életveszély van, hanem a nethiány elvonási tüneteitől.

na4 2017.11.11. 13:24:18

Botorság. A globalizáció és a digitalizáció az új aranykor. Hála Istennek, hogy elérkezett.

látjátok feleim szümtükkel 2017.11.11. 18:02:52

@na4:

Igazad van hála istennek, de ahogy istent sem látta még senki, úgy az aranykorsem biztos, hogy annyira arany attól, hogy most mindenki belevakul.