Alfa, Z, Y...generációk: felnőtté válás a digitális korban

Pán Péter, STOP!

Egy reklám, aminél már nincs lejjebb

2017. augusztus 04. - panpeterstop

Mikor máskor kellett kióriásplakátozni Budapestet puncs.hu-val, ha nem a felvételi pontszámok kihirdetésekor? Na de miért is?

rich_guy.jpg

Együgyűek, meddig szeretitek az együgyűséget?

Amikor megláttam júliusban a puncs.hu óriásplakátokat két személy jutott eszembe:

Az egyik Bölcs Salamon volt, aki mintegy 3000 évvel ezelőtt ezt írta:

"A bölcsesség az utcán kiált, a tereken hallatja szavát. Lármás utcasarkon kiált, a városkapuk bejáratánál mondja mondásait: Együgyűek, meddig szeretitek az együgyűséget, meddig gyönyörködnek a csúfolódók a csúfolásban, meddig gyűlölik az ostobák az ismeretet?"

Bölcs Salamon szerint a bölcsesség az utcán kiált, nyitott szemmel járva megragadható a mindennapi életben. Ha most feltámadna Izrael harmadik és talán legismertebb királya, 3000 év elteltével minden bizonnyal hanyatt vágódna azt látva, hogy ennek épp az ellenkezője, a vérlázító ostobaság és az értéktelenség kap óriási nyilvánosságot az utcákon.

lopici_puncs.jpg

A másik, aki beugrott Lópici Gáspár, volt. A Keménykalap és krumpliorr legendás plakátragasztója, az „utca hírmondója” tuti, hogy nem ragasztott hasonló fertelmeket. Egyrészt azért, mert az akkori mércével "médiagurunak" számító Lópici önmeghatározása és a plakátok definíciója ugyanis így szól: "

Nincs érdekesebb mesterség, mint az enyém. Úgyis mondhatnám, hogy én vagyok az utca hírmondója. Úgyis mondhatnám, hogy én irányítom a közvéleményt!– És mit üzen a gyerekeknek? – Hogy ne szaggassák le a plakátokat. Mert az az utca hírmondója."

Másrészt pedig azért sem, mert a '70-es években, amikor Csukás István megírta a híres ifjúsági regényt, benne Lópicivel még bőven a szocializmusban éltek, amikor  valódi verseny híján igazából még reklámokra sem lett volna szükség. Nyilván nem sírjuk vissza azt a korszakot, de kétségtelen, hogy azóta valami nagyon elcsúszott, különösképpen az utcákon. Ahogy a Nobel-díjas írónő Szvetlana Alekszijevics Elhordott múltjaink című zseniális könyvében kibontakozik egy olyan vívódás, amely napjainkba is átnyúló, létező jelenség, ami nem más, mint az azon való töprengés, hogy mi volt a jobb a szocialisták egykori mégis-boldogsága vagy a kapitalista jelen fogyasztás- és pénzcentrikus mindennapjai.

A manipuláció áldozatai vagyunk és ezt még élvezzük is?

Dr. Kopp Mária magatartáskutató és Skarbski Árpád a magyarok ezredforduló utáni lelkiállapotáról szóló tanulmányában rámutatott, hogy a  soha nem látott gazdasági fejlődés eredményeképpen olyan társadalmak jöttek létre, amelyek csak nagyon korlátozottan felelnek meg az emberi személyiség, az önálló, környezetét alakító, kreatív alkotó ember fejlődésének, sőt, a „fogyasztói” embertípus szinte nagyipari előállításának kedveznek:

Modern paradoxon, hogy az érett személyiség nem ideális fogyasztó, az ideális fogyasztó a kapcsolataitól, céljaitól megfosztott, magányosan szorongó ember. A fogyasztói társadalom ideálja az infantilis személyiség, akinek jellemzői: bizalmatlanság, sőt ellenségesség, unalom, öncélú izgalomkeresés, erőszak, agresszivitás, mint szorongásoldás. Az az ember, akinek nincsenek hosszú távú céljai, aki nem bízik senkiben, és a kapcsolatokat is fogyasztási cikknek tekinti, a legkönnyebben manipulálható, befolyásolható.”

A fogyasztói kultusz és a tömegmédia kihatással van szerelmi életünkre, megtanított arra, hogyan gyártsunk teljesíthetetlen elváráslistákat,  hogyan méregessük egymást kilóra, centiméterre, hogyan veszítsük el  identitásunkat, hogyan utasítsuk el a felelősséget és rettegjünk a kötődéstől, miközben intenzíven növekszik azoknak a kényszerszingliknek a száma, akik nem azért élnek egyedül, mert ez az életcéljuk, hanem mert belesodródnak ebbe a helyzetbe.  

Szabadnak hitt vásárlórobotok lettünk

A Kagylókürt egy társadalomtudományi tanulmánya szerint a kommunizmus ideológián alapuló diktatórizmusa helyébe a mindent átható üzleti érdek elegáns cinizmusa lépett, ami befolyásolja azt is hogyan gondolkodunk a világ dolgairól és milyen célokat tűzünk ki:

A fogyasztói civilizáció célja a gondolkodásunk átformálása: vásárló robotot akarnak csinálni az emberből, aki ráadásul meg van győződve arról, hogy szabad. Az új világ ártatlannak tűnő eszközzel él, melyet úgy hívnak: reklám. (...) A reklám alapjaiban támadja meg a hagyományos emberi értékeket, vagy cinikus módon használja fel őket. Valóban, a hagyományos erkölcsi értékrend – amely évezredeken át képes volt biztosítani az emberiség fennmaradását – nem alkalmas arra, hogy segítse a fogyasztói világ fejlődését.

Amikor a médiaszabályozás a plakátokra, így az óriásplakátokra sem vonatkozik

Az értékrend mentén pedig visszajutottunk eredeti témánkhoz a puncs.hu-hoz. A sugardaddy-s, sugarbaby-s érdekkapcsolatokról és a puncs.hu-ról is már elég részletesen írtunk itt és itt , ezért most ennek a jelenségnek a bemutatását nem ismételjük meg újra (de akit érdekel, feltétlenül olvassa el szemnyitogató írásunkat!) 

Több, mint fél évvel a luxus társkereső oldal indulása óta azonkívül, hogy  úgy hírlik az oldal elérte az 50 ezer tagot, a társkeresők ráadásul igen aktívak, naponta 15-20 ezer üzenetet váltanak egymással, pezseg tehát a luxus randizás fellegvára, de történt-e valami az ellenhatásért? A Médiahatóságot már több médium is megkereste (például: a HETEK, a technokrata.hu) ilyen és hasonló kérdéssel:

Kedves Nemzeti Hírközlési- és Médiahatóság! Ha van egy site, aminek a reklámja az egész városban azt hirdeti, hogy pénzért kaphatsz barátnőt, szexpartnert és konkrétan ez is történik, akkor nem érzitek, hogy lenne némi dolgotok? Milyen üzenetet közvetít ez most már nem csak interneten, hanem óriásplakátokon is a fiatalok felé?  

A kérdésre a hatóság ilyen válasszal állt elő:

Az NMHH hatásköre kizárólag a médiaigazgatási jogszabályok betartatására terjed ki, a felvázolt problémakör nem tartozik ebbe. Egy internetes oldal vagy hirdetés akkor minősül sajtóterméknek, ha egyszerre nyújt önálló gazdasági szolgáltatást, visel szerkesztői felelősséget, van tájékoztatási, szórakoztatási vagy oktatási célja, illetve a nyilvánosság számára hozzáférhető. Sajtóterméknek nem minősülő weboldallal szemben a hatóság nem indíthat vizsgálatot. A „kerítő tevékenység” gyanúja esetében a rendőrséghez lehet fordulni.

A médiaszabályozás a plakátokra, így az óriásplakátokra sem vonatkozik, e körben a Médiatanács nem rendelkezik hatáskörrel, a plakátokat nem vizsgálhatja, azt elsősorban a reklámtörvény szabályozza (2008. évi XLVIII. törvény), amelynek betartását az illetékes hatóságok – a Gazdasági Versenyhivatal, illetve a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fogyasztóvédelmi hatósága – felügyeli. Az NMHH, illetve a Médiatanács a reklámjogon belül csupán egy korlátozott területen tevékenykedik: az elektronikus médiaszolgáltatók – tévék és rádiók – tevékenységét, ezen belül azok hirdetési gyakorlatát felügyeli a médiatörvény (2010. évi CLXXXV. törvény) előírásai alapján. A kifogásolt plakátokkal kapcsolatban panaszt lehet tenni az Önszabályozó Reklámtestületnél, akik tagjai megvizsgálják, hogy a kifogásolt reklám sérti-e a Magyar Reklámetikai Kódex valamely cikkelyét: http://www.ort.hu/hu/onszabalyozas/panasz

Tehát tegye fel a kezét, aki ezek után már tudja, hogy hová lehet vagy inkább érdemes fordulni?

Vajon ki lenne, aki a rendőrséghez menne? De inkább máshogy tegyük fel a kérdést: Van-e egyáltalán Magyarországon olyan hatékony érdekképviseleti szerv, ahová ilyenkor lehet fordulni? 

Talán mindezek után senki nem fog meglepődni azon, hogy közpénzeket is lehet találni a puncs.hu mögött.  Előd Fruzsina újságíró közpénz nyomára is bukkant a hazánkban elsőként sugar-kapcsolatokat összehozását célzó randioldal működtetése mögött. 

Mit gondol az utca népe?

Az utca népe a virtuális agórákon, például a Facebookon hangot ad véleményének a sugardating jelenségről, és nem nagyon finomkodnak: mocsok, genny, kaki, strici, undorító, visszataszító, félelmetes, okádék stb. szavakkal illetik azt a világot, amiről a puncs.hu azt hirdeti, hogy mindenki erre vágyik.  Ezek közül szemezgettünk néhányat:

 

Na akkor lenne egy kérdésem......

Mikor döntöttünk úgy, hogy színvonalban a földmagmáig fúrunk le? Mert szerintem ezzel a mocsokkal elértük a mélységeket. (Jó! Többek között ezzel is na!!)

Vasárnap bicikliztünk a családdal, akkor jött a pofámba először. 
Tudjátok vannak a rajzfilmben azok a jelenetek, ahol a mesehős meglát valami furcsát és tátott szájjal kővé dermed. Na én is pont így tekertem bele majdnem a bokorba. 
Ránéztem és esküszöm nektek, az volt a legeslegelső gondolatom, hogy 
"MI. EZ. A. FOS.!!!!!!!!!!"
Elképzeltem, ha Lili most olyan 7 éves lenne és már tudna olvasni és látná ennek az emberi szarnak a többi plakáttestvérkéit, megkérdezné: "Anyaaa! Mi az a sugardaddy? Én meg állnék és gondolkodnék, hogy mit válaszoljak.....
Megnéztem ennek a "csodálatos" oldalnak a bevezetőjét. Tudjátok miről szól? Giccses, ragacsos mézesmázos köntösbe bújtatott GENNY!!!! Genny, amit kiokádunk és próbáljuk eltakarni mézzel. Ha most egyetemista lány vagy fiú lennék, feljelentést tennék, amiért ennek az oldalnak a készítői kurvává minősítenek.Üzenem a Puncs stricijeinek, akik megalkották a legalizálható prostitúció reklámkampányát, hogy "Szarjatok süncsaládot!"Ja és azt is, hogy szedjék le ezeket a plakátokat! (Ui: Kerestem az aláírható petíciók között a tiltakozást ez ellen de eddig csak a csiki sör megmaradásáért találtam petíciót. TOVÁBB KERESEK!!!!)

Hogyan próbáljuk a fehér nyulat rózsaszín elefántnak maszkírozni c. esszét olvashatták kedves közönség. Saját Sugardaddy és Sugarmammy fogalmam: Olyan pénzzel rendelkező emberek, akik nem tudnak partneri alapokon nyugvó viszonyt kezdeményezni és kialakítani de a pénzükre hivatkozva jogosultnak érzik magukat, hogy embert vegyenek saját használatra

Én nem egyszerűsíteném ezt a mélyen gyökerező társadalmi problémát kereslet-kínálat kérdésére. Itt nem arról van szó, hogy megmondom a gyerekemnek, hogy figyelj drágám, ne menj este át a sötét sikátoron mert elrabolhatnak, kibelezhetnek vagy megerőszakolhatnak. Ennél a reklámkampánynál mi felnőttek is nehezen fogalmazzuk meg és realizáljuk, hogy valójában miről szól. Ha ez így van, hogyan beszélünk erről a gyerekeinknek, hogy hogyan ismerjék fel, ha manipulálni akarják őket

srac.jpg

Még azon filóztam el ezen a mondaton, hogy "Én csak menő palikkal randizom, hogy ez a fiatal fiúknak például milyen? Hogyan gondolkodnak erről? Látnak egy feltupírozott lányt, aki kijelenti, hogy menő pasikkal randizik. Mi az hogy menő? Milyen a menő pasi? A fiúk énképére ez milyen hatással van?

Ez is egy jó felvetés, megérne egy hosszabb bejegyzést.Na igen, mit sugall a puncs.hu reklám arról, ki számít ma menő srácnak? Egy huszonéves csoporttárs, akivel egy diáklány együtt éli meg diákéveik örömeit és nehézségeit vagy egy pénzes bácsi, aki már felépített egy vállalkozást, és most unatkozik mert kirepültek a gyerekek a családi fészekből? 

fuuuh, haaat kegyetlen nagy kakiban van a mi generacionk es akkor csodalkozunk a kapcsolati ertekeken meg hogy miert vannak ilyen felszines kapcsolatok meg miert nem talaljuk magunkat...

A másik kérdés, ami felmerül: miért épp a felvételi eredmények hirdetésre kellett időzíteni a puncs.hu utcai kampányát?

Ahogy korábban is írtuk a mai egyetemistáknak rengeteg kihívással kell szembenézniük anyagi területen is. Különösen azoknak, akiket nem támogatnak szüleik, és nem kerültek be az államilag támogatott képzési rendszerbe, így a költségtérítés terheit is vállalniuk kell. A költségek jelentős része pedig szeptemberben jelentkezik. A CIG Pannónia számítása szerint a elemzés alapján minden kiadást összesítve 2016-ban 38 százalékkal több egy első éves egyetemista teljes éves költése, mint öt évvel korábban: "Több millió forint az egy évre számított összköltsége azoknak az egyetemi és főiskolai hallgatóknak, akik most szeptemberben kezdik meg tanulmányaikat, ha számításba vesszük a tandíjat, a lakhatást és az összes egyéb kiadást. Még nagyobb kiadással – egy félév során átlagosan 480 ezer forinttal – számolhatnak tanévkezdéskor a költségtérítéses hallgatók. Általában a legnagyobb anyagi teher szeptemberben jelentkezik azoknál, akiknek lakóhelye messze esik az egyetemtől és nem nyertek felvételt kollégiumba, ugyanis ekkor még az albérlet kaucióját is be kell kalkulálni a költségekbe."

Álljon itt egy újabb facebook-komment: 

Egy egyetemistát abban kéne segíteni, hogy tanulni tudjon, biztosítani neki a feltételeket, a tanuláshoz szükséges feltételeket. Undorító és visszataszító és nagyon ijesztő, hogy azt a nehéz helyzetet, amiben a mai fiatalok vannak, ilyen módon használja ki egy vállalkozás és az még félelmetesebb, hogy a médiahatóság vagy mi a fene ha még van ilyen egyáltalán, ezt engedi és nem vizsgálja felül. Hogy lehet, hogy ez sokaknak egyértelmű, de a hatóságoknak nem. Ez a prostitució táptalaja. Ez tény. Nevezzük nevükön a sugárdeddiket meg mamikat, ne adjunk nekik édes cukros nevet.
És még egy, ne hagyjuk szó nélkül ezt! Beszéljünk róla és beszéljünk erről a fiatalokkal, mert muszáj az önvédelmük érdekében. Számomra a kereslet kínálat az élelmiszerboltban valósul meg, az emberi kapcsolatok, a szex ennél szerintem bonyolultabb dolog.

 Itt vannak tehát a puncs.hu plakátok, hogy a nehéz helyzetet meglovagolva felhívják  egyetemista, főiskolás lány (és fiú) figyelmét arra az alternatív módszerre hogyan találhat könnyedén "mecénást" a növekvő oktatási és megélhetési költségek miatt. Persze mondhatnánk ez a jelenség nem újkeletű. Valóban nem az, de óriásplakáton eddig még nem jött velünk szembe. Ja, és még a Médiahatóság keze is meg van kötve.

 

UPDATE! Posztunk megjelenésétől pár órára egy kommentelő ezzel a petícióval állt elő, ha valaki nem szeretné látni a puncs.hu, aláírhatja és megoszthatja:

https://www.peticiok.com/tiltsak_be_a_puncshu_kozteri_plakatjait

 Ha tetszett ez a bejegyzés, csatlakozhatsz a facebook-oldalhoz is, ott is szeretettel várunk! Ha lájkolod a Facebook-oldalt , megosztod ,a bejegyzéseinket megköszönjük!

A bejegyzés trackback címe:

http://panpeterstop.blog.hu/api/trackback/id/tr2612699687

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

panpeterstop · http://panpeterstop.blog.hu/ 2017.08.04. 16:48:16

@messi24: Köszönet! Updatel-tük vele a posztot. Kérlek, ha van tapasztalatod petíciók terén, például honnan követhető nyomon hányan írják alá, keress meg emailben.