Y-generáció szakértők, karrier spagettik és digitális kaméleonok
2016. március 30. írta: panpeterstop

Y-generáció szakértők, karrier spagettik és digitális kaméleonok

Az utóbbi évtizedben számos olyan foglalkozás született, ami eszünkbe sem jutott volna még akkor sem, ha jövőkutatókhoz, vagy - ne adj Isten -jósokhoz járunk. Kutatások szerint kihalófélben lesz a könyvelő és a modell szakma is. Van már viszont produktivitási tanácsadó, alternatívvaluta-spekuláns, 3D-ezermester, digitális halál-menedzser és digitális elvonókúrát végző terapeuta, Skype-szervező, adatbiztonsági tanácsadó és Y-generációs szakértő. Írásunk ezzel az utóbbival foglalkozik.

adventure-842584_1920.jpg

Van egy 30 éves szimpatikus fiatal nő, aki szeret futni, biciklizni, van egy barátja. Kedveli a Walking Dead és a Girls sorozatokat,  nevetni Hajnóczy Somán szokott. Nyitott az újra, a telekocsizás ötlete sem áll távol tőle. Ami az öltözködést illeti a H&M, a Mango, a Gap és a Cifra Design-t ruhái, ékszerei közül választ. A Festyin Style és a Maggie the beauty Junkie divatbloggerektől szerzi be a legújabb divathíreket.  Zsemleszínű kutyusát minden bizonnyal a Dogtogon Kutyakozmetikában szépítteti vagy ha még nem tette, majd sort kerít rá. Kultúra kedvelő: múzeumok közül a Ludwig és az Iparművészeti Múzeum a favorit, de szabad idejében valószínű megfordult már az állatkertben, a Budapest Parkban, a Bálnában, a Volt Fesztiváoln és az Efotton is. Közszereplők közül Richard Branson, Guy Kawasaki, Novák Katalin és Al Ghao Hesna inspirálja. Édesszájú, a trendi sütizőket nem veti meg. Nyitott az exotikus ízekre, úgy mint a vietnámi konyhára és a tapasokra. Index-, HVG és 444-olvasó. Biciklizés és kocogás közben néha Palya Beát és Senát hallgat. Van már a Butlersből minimum egy használati tárgy az otthonában, és szívesen vásárol a DM-ben.  Olvasott már Rejtő Jenőt és Marie Claire, Elle női magazinokat, de a gyermekirodalom is érdekli - elképzelhető, hogy maga is tanár, vagy pedagógus családban nőtt fel. Hódol a kreatív hobbiművészeteknek is, újrahasznosít és aktív állampolgár.

nemes_orsi.jpgNemes Orsolya, egy ipszilon, aki Y-generáció szakértő

A fenti információt - amelyhez bárki hozzáférhet -mindössze 5 perc alatt szedtük össze a Facebook-ról Magyarország első és talán egyetlen Y-generáció szakértőjéről, Nemes Orsolyáról. Ha ez zavarná, akkor a bevezetőben említett adatbiztonsági szakértő tudna neki segíteni a probléma orvoslásában. Valószínűleg nem aggaszthatja, mert mint Y-generációs tisztában van azzal, hogy ha valami felkerül a közösségi médiára, az ott is marad digitális lábnyomként, újságíróknak információként, és mindenféle embernek - csúnya szóval - kukkolási forrásként. Orsolya prezentációját a csömöri Petőfi Sándor Művelődési Házban hallgathattuk meg a héten. Az előadás elején már rögtön elárulta az érdeklődő  - nagyon rokonszenves, maroknyi, főleg negyvenes tudatos szülőkből, elkötelezett pedagógusokból álló - közönségnek, hogyan pattant ki fejéből jelenlegi foglalkozásának az ötlete. A bölcsészkaron végzett, közben filmeket fordított, majd  a diplomaszerzés után komolyabb munkát talált. Munkahelyén úgy érezte, hogy akkori munkakörében, szervezetfejlesztőként és trénerként nem veszik elég komolyan fiatal életkora miatt. Rádöbbent arra, hogy ezzel nincs egyedül és állását otthagyva beleásta magát az Y-generáció tanulmányozásába. Többek között egy sikeres SlideShare prezit készített, ami 10 millió közül válogattak be a legjobbak közé, több tízezres nézettségével címoldalas lett. Ez a kezdeti siker vitte tovább egészen egy saját vállalkozás megalapításáig, immáron, mint Y-generáció szakértő. Az Y-Consulting cégeknek tart prezentációs tréningeket és segíti a munkaadókat abban, hogy könnyebben eligazodjanak a huszonéves munkavállalók világában. A generációs elmélet ismertetése után Orsolya röviden de velősen rávilágított az elmúlt 15 év legnagyobb hatású eseményeire, melyek gyökeresen megváltoztatták életünket:

  • 2001. szeptember 11. óta már nem ringatjuk magunkat abba a hamis hitbe, hogy a világ biztonságos hely.
  • A 2002-ben piacra dobott IPhone, első igazi okos telefonként átalakította kommunikációs szokásainkat.
  • A 2008-as nagy gazdasági válság óta ráébredtünk, hogy nem biztos, hogy arról a munkahelyről megyünk nyugdíjba, ahová felvettek (mert pár ismerősünk egyik pillanatról a másikra az utcára került).

Karrierspagetti 

A megváltozott és folyamatosan változásban lévő világunkban a szakértő szerint a fiataloknak menet közben kell kitalálniuk azt, hogy mi legyen a következő lépés.  Éppen emiatt kaméleon generációnak nevezi őket. A diploma most már nem feltétlenül jelent biztosítékot a sikerhez. Kutatási adatok tükrében felhívta a figyelmet arra, hogy a jelenlegi munkák 47 (!) százaléka az elkövetkező körülbelül 20 évben automatizálódni fog. Elrettentő jóslatként hangzottak el olyan foglalkozások, mint a könyvelő vagy a modell. Kicsit ezen el is töprengtünk, hogy milyen lesz majd ha nem kellenek már sem könyvelők mondjuk az adóbevalláshoz, sem modellek a kifutóra, hiszen mindkét munkát sokkal tökéletesebben tudják végezni a modern technológia által tökélyre fejlesztett algoritmusokat végző robotok és elképzelhető, hogy Lagerfeld vagy Gucci is inkább robotra adja rá ruháit, mint mondjuk Claudia Shifferre vagy Palvin Barbarára. Jó hír viszont, hogy a fiatalabb kategóriába tartozó Z-generációról azt tartják, hogy elképzelhető, hogy visszatérnek nagyszüleik értékrendjéhez. Vannak, akik ezt a prognózist szkeptikusan fogadják vagy egyszerűen nem garantálják, hogy ez egyértelműen jó hír lenne. A család, az egészség, a barátok, a munka - és fiatalokról lévén szó természetesen - a kaland a legfontosabb értékeik.

nemes.jpgNemes Orsolya előadása Csömörön. Adott elő nagyobb publikum előtt is például a TED-en vagy a Milestone Intézetben, de külföldön is  elnökölt  egy Y-os konferencián,  ahol a Spotify, a Google és a SAP képviselői is szerepeltek az előadók között

Az online világ az analóg világ kiterjesztése

Nemes Orsolya arra is felhívta a figyelmet, hogy tévedés az, hogy online világban élnénk. Ezt helyesbíteni kell, még pedig úgy, hogy inkább az online világ az analóg világ kiterjesztése. Jött néhány statisztika is, miszerint 10-ből 9 fiatal kezdi a napot úgy, hogy rákukkant mi történt az éjjel a virtuális dimenzióban. A napi 2 óra okostelózás azért nem feltétlenül olyan sok, ha azon nézzük meg a menetrendet, ott foglaljuk le a vonatjegyet, rendelünk ebédet, keressük ki a házi feladathoz szükséges háttéranyagot vagy szerzünk egy jó gázszerelőt. A fiatalok véleménye alapján veszik meg a szülők a háztartási eszközöket, ugyanis a fiatalok gyorsabban és ami még fontosabb a szűrt információ alapján derítik ki, hogy mit érdemes megvenni. A közösségi médiahasználat hozzásegíti a fiatalokat a hatékony networkingezéshez, kapcsolatépítéshez is, amelyben állítólag lekörözik az előbbi generációkat.

A tartalom és a social currency

Idegen szóval a kontent az, ami megkülönbözteti az Y-t a korábbi X-generációtól, és a boomerekeről már nem is szólva. Hogy miért? Azért, mert ők nemcsak tartalomfogyasztók, hanem tartalomkészítők is. Számottevő social currency-vel rendelkeznek - tudtuk meg a szakértőtől, aki az értetlen tekintetek kedvéért elmagyarázta, hogy ez azt jelenti, hogy milyen valakinek a közösségi médiában a jelenléte. A nyugati világban a fiatalok 65 százaléka rendszeresen és szívesen oszt meg magáról információkat a közösségi médiában. A tinédzserek esetében ez különösen fontos, hiszen a kortárs csoport szerepe ilyenkor igazán nagy szerepet játszik a lélektani fejlődésükben. azonban, ők még nem biztos, hogy tudatosan képesek a határok felismerésére, különösen egy esetleges internetes bullying esetén lehetnek veszélyesek, ha magukra maradnak a virtuális kommunikációban.

Mi a helyes értékrend?

A prezentációban a digitális világ hatására bekövetkezett generációs különbségekbe kaptunk betekintést tehát. Érdekes lenne tudni, hogy a digitális robbanáson kívül van-e bármi más, ami új vágányra küldte ezt a generációt. A sok kreatív rajzzal, grafikonnal vizuálisan is illusztrált előadás végén Nemes Orsolya azt tanácsolta, hogy ebben a változó világban fontos, hogy a tanárok, a szülők megmutassák mi a helyes értékrend, és, azt, hogy milyen embernek kell lenni.

selfie-465563_1920.jpg 

Ahogy a jelenlegi beszámolóból is kiderül és korábbi Y-generációs posztjainkból is világossá vált valóban döntő átalakulást hozott az elmúlt 15 év. Ez nemcsak annyi különbséget jelent, hogy mondjuk míg az X-eknek a tamagocsi volt a generációs összekötő kapocs, addig az ipszilonoknak ez már a szelfi. Ennél jóval több. Jó lenne, ha csak annyit kellene tenni az idősebbeknek, mint mindössze megmutatni a fiatalabbaknak azt, hogy mi a helyes értékrend és milyen emberek legyenek. Mindezt évezredek óta megteszi minden felelős szülő, aki tudatosan neveli gyermekét. Kérdés, elég lesz-e ez, ha olyan korban élünk, amikor azt várjuk, hogy mikor lesz már végre egy chip belénk építve?

Tetszett a bejegyzés? A Pánpéterstop Facebook-oldalon is csatlakozhatsz, hírét is viheted, megoszthatod!

Hasonló témában ajánljuk:

Az Y-generáció inkább nem csinál semmit, minthogy bármi olyat tegyen, amit nem szeret

http://panpeterstop.blog.hu/2015/11/16/munkavallalas_igy_dont_y-generacio

Az Y-generáció legnagyobb ellenségei

http://panpeterstop.blog.hu/2015/08/07/_az_y-generacio_egy_felteteles_modu_vilagban_el

Ezek a mai fiatalok!?

http://panpeterstop.blog.hu/2016/01/03/ezek_a_mai_fiatalok_639

Közjogi méltóságok, milliárdosok diploma nélkül

 http://panpeterstop.blog.hu/2015/09/04/nesze_neked_papir_hiresseg_kozeleti_szemelyek_milliardosok_diploma_nelkul

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

http://panpeterstop.blog.hu/api/trackback/id/tr838544936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.